Östen, hundar och halstabletter och en födelsedagslek

Larén, Sanna

Östen ger sig ut för att påska för första gången. Med sig har han lillasyster Nora och grannen Edward.  Om Östen hade vetat att man bara kunde gå runt en stund i trappuppgången för att få godis, hade han börjat göra det för flera år sedan.  De tre upptäcker snart att det inte bara bjuds på godis när man påskar. Nej, man kan även få sig en näve halstabletter och en och annan hund!

2019-01-31

Östen ger sig ut att gå påskkärring med lillasyrran Nora och grannen Edward. De upptäcker ganska snart att när man går påskkärring kan man få precis vad som helst. Som en hund. Det är en charmig berättelse om Östen. Med värme och stor dos humor skildrar författaren deras första runda som påskkärringar. Vi fnissar åt boken ett flertal gånger. Sanna lyckas verkligen få till det humoristiska med Östens tankar och uttryck. Boken väcker massa minnen från mina egna rundor som påskkärring, minns en runda jag och en kompis körde med min ponny. Det var en lyckosam tur vad gäller grejer vi fick, fast någon hund fick vi dock inte. Boken fick följa med oss till sjukhuset och det var en perfekt bok att liva upp de onda och jobbiga dagarna där. Utöver sitt roliga innehåll har den en alldeles utmärkt storlek, den är smidig att packa ner! Illustrationerna är små och väldigt fina i behagliga färger. Boken riktas mot ålder 3-6 år men den funkade alldeles utmärkt även till en blivande åttaåring.

Rolig, härlig & vackert illustrerad!