ÖSTEN - Hundar och halstabletter

Larén, Sanna

Östen ger sig ut för att påska för första gången. Med sig har han lillasyster Nora och grannen Edward. Om Östen hade vetat att man bara kunde gå runt en stund i trappuppgången för att få godis, hade han börjat göra det för flera år sedan. De tre upptäcker snart att det inte bara bjuds på godis när man påskar. Nej, man kan även få sig en näve halstabletter och en och annan ? hund!

Rolig, härlig & vackert illustrerad!

Jag och 5-åringen läste Östen, hundar och halstabletter av Sanna Larén och illustrationer av Johanna Isaksson, Idus förlag.
Det här är en humoristisk bok om att påska där de vuxnas syn på att påska krockar med barnens sätt att påska. Mamma föreslår att Östen och hans lillasyster Nora ska påska, men kanske inte som ett monster och en humla. Barnen trodde kanske inte heller att man kunde få en hund när man påskade, men när godiset är slut så kan man visst det. Berättelsen är rolig och liknar lite stilen i böckerna om Håkan Bråkan. Den får verkligen med barnens perspektiv och sätt att uttrycka sig och får en att fnissa. Läsåldern är 3-6 år och det är en bilderbok, men med mycket text och rätt få bilder så jag tänker att den går att delas upp och läsas mer som en kapitelbok, även om vi läste i ett sträck. Jag skulle gissa att den kanske passar bättre för barn ca 5-8 år.
En rolig bok värd att läsas!

Denna bok är så rolig. Både för stora och små. Vi skrattade så vi grät. Det är en kort högläsningsbok eller en kortare bok för den som läst sig läsa själv. Handlar om syskonen Östen och Nora som ska påska med sin kompis Edward. De vet dock inte riktigt vad påska är och klär först ut sig i det de själva vill innan mamma styr upp dem. Sedan påskar dem och får både halstabletter, en hund som heter Gustav (bara det var roligt) och det traditionella godiset. Fina bilder och kul text. Rekommenderas varmt!