ÖSTEN ? en födelsedagslek

Larén, Sanna

Tänk att det finns de som bara firar sin födelsedag en gång om året! Dem är det synd om, tycker Östen.Medan mormor tupplurar sig leker Östen födelsedag tillsammans med lillasyster Nora, trots att de egentligen inte får. Det blir ett annorlunda födelsedagsfirande, med tårtor som äts upp innan de ens blivit till. Och med kalasgäster som får åka på mormors kappa tills den börjar knaka lite väl mycket för en och samma födelsedag. Kommer mormor att märka något när hon vaknar?

En bok med humor, barnperspektiv och många bus under tiden mormor tupplurar sig.

Böckerna om Östen är roliga. Välskrivna med humor och fina illustrationer. Rekommenderas varmt.

"Östen och Nora kan knappt tro sina öron. Det var den snabbaste gubbe de någonsin bjudit på kalas!"

I "Östen: en födelsedagslek" av Sanna Larén (text) och Johanna Isaksson (illustration) höjs mysfaktorn och lekfullheten ytterligare en nivå då vi får följa med Östen, Nora, Edward, mormor och Herman-Här på en väldigt speciellt födelsedagsfirande. Inte för att någon fyller år, men man kan väll ändå ha födelsedagskalas? Eller varför inte leka att någon fyller år då mormor som passar Östen och Nora tycker deras bil och biltjuv lekar är alldeles för högljudda.

Men vad händer om mormor får reda på att Östen och Nora leker födelsedagskalas medan hon sover? De lovade ju att leka bil och biltjuv och inget annat.

Sanna Larén har skrivit en bok som är fylld av roliga lekar, bus och värme medan Johanna Isaksson bjuder på lekfulla, fina och mysiga illustrationer som sätter pricket över i:et.

⭐️ "Östen: en födelsedagslek" får 4/5 stjärnor av mig!

❤️ Tack fina Sanna Larén och Idus förlag för recensionsexemplaret.

I Östen en födelsedagslek får vi åter igen träffa Östen och hans lillasyster Nora. Denna gång ska mormor sitta barnvakt åt syskonen. Mormor ska ta en liten tupplur och Östen & Nora ska bara leka tjuv och polis när mormor vilar. Men de kan inte hålla sig och leker istället födelsedag med allt vad det innebär. Det är en underbar berättelse om Östen och hans lillasyster. Författaren har en förmåga att skriva med humor utan att det känns krystat eller styltigt. Det kommer bara naturligt i texten och hela familjen skrattar en hel del när vi läser boken. Det är åtskilliga upptåg och härliga kommentarer vi får glädjas åt. Jag högläste boken för sonen som lyssnade spänt hela tiden. Även maken kom smygandes och satte sig att lyssna. Boken passar precis lika att högläsa som att läsa själv för nybörjarläsaren. Boken har ett trevligt och smidigt format, perfekt att packa ner i väskan. Illustrationerna är sparsmakade men väldigt talande i milda fina färger. De passar texten utmärkt! Vi hoppas att vi får möjligheten att följa Östen i fler böcker framöver!

Charmig, rolig & härlig!