Steget efter

Mankell, Henning

| 1998

Tre ungdomar stämmer möte i en undanskymd glänta på Österlen. De byter om för att i sommarnatten utföra sina hemliga rollspel. Men bakom ett träd väntar någon som ger deras fest ett makabert slut. På polishuset i Ystad råder sommarstiltje. Kurt Wallander kämpar med sina föresatser om att börja leva ett hälsosamt liv. Plötsligt hittas en polisman mördad. De enda ledtrådarna är ett par fotografier; ett på några ungdomar i historiska kläder och peruker, och ett på en mystisk kvinna. Sjunde boken i Wallander-serien.

Elna Mattila

2020-02-05

En favorit i serien, riktigt kuslig.

2017-12-03

Läste halva, lyssnade på resten. Spännande, lättläst och engagerande, men den hade tjänat på att kortas ner sisådär en 200 sidor.
Mitt slutbetyg blir, en 3:a!

Magnus Johansson

2016-08-02

Den första Wallanderbok jag läste fick mig att vilja gå vidare till resten. Det är hela tiden underhållande, även om jag med facit i hand tycker att Mankell kan bättre. Absolut läsvärd i sin genre, men snubblar ändå på fyrans målsnöre.

Maritha .

2014-01-28

Äntligen kämpade jag mig igenom denna! Seg. Visst hade den sina spännande avsnitt men de kom alltför sällan. På tok för många sidor och för långa stycken med en massa onödiga funderingar. Ett par hundra sidor hade man utan vidare kunnat skala bort. Första hälften av boken satt jag dessutom mest och irriterade mig på detta ständiga upprepande av hur Wallander i snart sagt varenda situation och samtal efteråt konstaterar för sig själv att det var något han missat eller något han borde lagt märke till. Tröttsamt att läsa i längden.

Spännande och lättläst men lite långdragen vissa gånger å mycket detaljer... Skulle kunna kortas ner!
Men väl värd en 4a.

Anette Marcusson

2011-03-15

Ewa Hammarstedt

2010-12-29

Den klart bästa av Wallander-deckarna

Rasmusmatte .

2010-06-21

En bland se bästa Wallanderböckerna.

M W

2009-12-01

Maria Larsson

2009-07-24

Samtliga av Mankells böcker om Wallander är helt fantastiska, men denna är nog min favorit. Den var omöjlig att lägga ifrån sig.

Johanna Falkered

2009-07-01

Hoppas ni läst Wallanderböckerna innan filmerna kom. Alla är superba!

Cecilia Johansson

2009-06-14

Den här tyckte jag bäst om i serien.