SteampunkSagor

Olsson, Hans

| 2015

?Steampunk? kan förklaras som en återskapning av en alternativ historia. Det är det sena 1800-talet som det kunde ha varit, om personer som Ada Lovelace och Jules Verne hade fått se sina visioner om framtiden förverkligas i sin egen tid. Genren har sitt ursprung i dåtidens science fiction men har på senare tid fått ett uppsving och tagit en ny form. I SteampunkSagor tolkar 16 författare sina egna visioner av kulturen i 17 ångande noveller, som sträcker sig över en rad genrer från skräck och spänning till humor och romantik. Genom hela boken känner man en tydlig doft av mekanisk ånga och kan höra kolvarnas slag i stora och små maskiner.

Sandra Petojevic

2017-02-10

En godispåse full med kugghjul och pysande ånga

Steampunksagor. Berättelser från en svunnen framtid (Whip Media, 2015) är en härlig godispåse med riktigt läckert omslag, full med karameller såsom snurrande kugghjul och pysande ånga, en suggestiv VR-upplevelse i ett mutoskop, en bisarr western där ett tåg överfalls av alver på zombieelefanter, en surrealistisk betraktelse om livet före och efter en olycka i strid, en vemodig ballongfärd från ett pesthärjat Stockholm, en spegelbild som varnar för framtiden, ett experiment som går snett, en mördarjakt som blir till en rafflande intrig, ingenjörers tragiska kärlek till robotkvinnor, underjordiska äventyr, en vådlig ökenfärd med luftskepp, en zeppelinare som transporterar en likkista, ett mystiskt lokomotiv i dimma, och boken ångar stadigt på ända till slutet där maskinisterna presenteras, alltså en snygg förteckning över alla de sexton medverkande författarna, vilket ger boken ett stort plus, liksom även definitionen av steampunk i slutet. Tyvärr förekommer en del språkliga grodor såsom backade bakåt och Vart är din mor då? vilket tyvärr ger en bismak åt härligheten när det så lätt hade kunnat redigeras bort, och en novell känns en aning diffus där det är oklart vem som är modern till tvillingarna. Jag hade önskat mig större tuggmotstånd och att man kollar efter vissa lapsusar såsom att stål inte skulle finnas på 1800-talet. Stål fanns redan på medeltiden, i svärd och annat som under lång tid mödosamt smitts fram för hand. Däremot är det riktigt att maskintillverkat stål inte dök upp förrän 1855 då Bessemermetoden för framställning av götstål patenterades av Henry Bessemer, och att rostfritt stål uppfanns så sent som 1912 av Harry Brearley, men detta borde ha framgått åtminstone i en bisats i en annars utmärkt novell med alternativ historieskrivning. Trots detta är boken i alla fall oerhört underhållande med massor av kul detaljer såsom höga hattar, goggles, ångskjutare och andra märkliga maskiner och mackapärer, en perfekt introduktion till alla dem som undrar över vad steampunk är för något, så den får fyra blanka kugghjul av fem.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Det är skiftande kvalité på berättelserna. En del får jag inte riktigt grepp om, de känns inte helt avslutade. Andra berättelser vill jag aldrig ska ta slut. Tycker du om Steampunk är det här en bok väl värd att läsa.