Städerskan

Prose, Nita

| 2022

Plats 1 på den amerikanska bästsäljarlistanPlats 3 på den brittiska bästsäljarlistanPlats 2 på den kanadensiska bästsäljarlistanMolly arbetar som städerska på det anrika Regency Hotell. Hon är exceptionell på sitt jobb, men har desto svårare i kontakten med andra människor. Mollys kära mormor har nyss gått bort, dessutom lyckades en så kallad pojkvän lura av Molly och mormor alla deras sparpengar. Så Molly mår inte speciellt bra, verkligen inte. När Molly ska städa i affärsmannen Charles Blacks svit hittar hon honom död i sängen...Städerskan är en charmig spänningsroman med en udda hjältinna man lätt tar till sitt hjärta.

1d

En helhetsupplevelse som jag varmt rekommenderar!

Absolut inte en ”deckare” i vanlig bemärkelse, inte de vanliga karaktärerna, inte heller de tvärsäkra sanningarna.

Så många nivåer och så många olika sanningar.

Molly Maid är en riktig antihjälte! Hon hamnar i situationer som hon inte kan tolka och missförstås när hon tycker att hon är tydlig. Som amatör skulle jag diagnostisera henne med högfungerande autism. Hennes mormor har varit ett filter och tolkat världen runtomkring henne, men tyvärr så dog hon för några månader sedan. Nu står Molly ensam och hon missförstår de flesta, vilket också innebär att hon blir utnyttjad.
Jag skulle nog inte kategorisera boken som en deckare, även om det finns en mordhistoria invävd, kanske mer en feelgood eller drama med inslag av humor.
Mycket ovanlig och läsvärd bok!

”Städerskan” (”The Maid”) är en bladvändare där huvudpersonen påminner om bland annat Eleanor Oliphant. Jag älskar den typen av huvudroller, som inte följer normen och har svårt med sociala koder. Det perspektivet får vår ”normala” värld att framstå som ganska dum. Tyckte mycket om denna bok i övrigt, som sammanfattningsvis handlar om just Molly the Maid som råkar hitta en död, rik stamgäst i ett hotellrum där hon jobbar. Såklart lite osannolik och överdriven, men det är ändå underhållande.

Lite ”Only murders in the building” över själva krimberättelsen men ett poetiskt persongalleri. Humoristisk och melodisk mordgåta.

En annorlunda deckare med en huvudperson med vissa sociala svårigheter.

emmakicki

2022-03-03

Inte precis vad jag förväntade mig men det var inte direkt negativt. Känns konstigt att beskriva den som charmig men den var det på något sätt. Tyckte också Liv Mjönes läste den oväntat bra.

2022-02-23

💚💜Detta är en Mysig Bladvändare
Jag gillar hur boken är upplagd & hur den är skriven &
Hur man får följa den starka ensamma Molly på hennes dagsturer på sitt älskade Städjobb på ett väldigt Högklassigt Hotell
Av mig så får den
💚🧡💛💜 av 5st💜💚