Stay With Me

Adebayo, Ayobami

| 2017

SHORTLISTED FOR THE 2017 BAILEYS WOMEN'S PRIZE FOR FICTIONNEW YORK TIMES 100 NOTABLE BOOKS OF 2017GUARDIAN BEST BOOKS OF THE YEAR 2017THE ECONOMIST BOOKS OF THE YEAR 2017 'There are things even love can't do . . . If the burden is too much and stays too long, even love bends, cracks, comes close to breaking and sometimes does break. But even when it's in a thousand pieces around your feet, that doesn't mean it's no longer love . . .' Yejide is hoping for a miracle, for a child. It is all her husband wants, all her mother-in-law wants, and she has tried everything - arduous pilgrimages, medical consultations, appeals to God. But when her relatives insist upon a new wife, it is too much for Yejide to bear. It will lead to jealousy, betrayal and despair.Unravelling against the social and political turbulence of 1980s Nigeria, Stay With Me sings...

Cecilia U

2022-06-05

En av de mest välskrivna böckerna jag läst på länge. Svårt att lägga den ifrån sig, lästes ut på en dag och är en bok jag kommer minnas länge.

Ingrid Bergenudd

2020-12-30

Tycker att inblickarna i en annan kultur var mycket intressanta. Speciellt motsättningarna mellan generationerna, där de äldre tror på andar etc. och de yngre har blivit mer utbildade. Däremot tycker jag att själva handlingen i boken inte gav mig så mycket.

Emma Fägerlind

2020-09-10

Svag fyra. Eller stark trea. En bra bok. Till en början mycket intressant historia, det är alltid kul att få insikter i andra kulturer såhär, men jag är inte så imponerad av hur det hela förlöpte. För likt en TV-såpa, som någon tidigare skrev.

Bokdjungeln

2019-08-09

När jag började läsa denna bok blev jag otroligt tagen. Kanske led jag extra och grät med Yejide i barnfrågan då jag själv precis förlorat mitt ofödda barn. Boken är väldigt bra skriven och jag gillar att man både får följa Yejide och hennes man utifrån hur de tänker och mår kring allt som händer. Jag tycker verkligen om hur boken börjar, men allteftersom historien flyter på så känns det lite TV-såpa över det hela. Så tyvärr håller boken inte den höga standarden hela vägen fram till slutet, men är ändå en helt ok bok.

2019-07-24

Personerna kommer inte nära. Yejide är på många sätt osannolikt gestaltad. Bra driv i berättelsen.

Irene Malmeling

2019-07-23

Stark och intressant berättelse om kärlek, längtan och svek i ett Nigeria som jag vet alldeles för lite av. Författarens sätt att berätta är annorlunda, med tidshopp som jag inte alltid riktigt hänger med i, men som ger boken nerv. Mycket läsvärd!

Irene Malmeling

2019-07-23

Kim M. Kimselius

2019-06-14

När en bok är riktigt, riktigt bra, då berättar jag om den för alla jag möter, även människor jag inte känner. Så var det med Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò. Den gick rakt in i hjärtat och själen, den lämnade mig ingen ro och jag lyssnade, grät och engagerade mig.

Jag led med Yejide som älskar sin make, men plötsligt en dag presenteras för mannens nya fru. Allt på grund av att hon inte har fått barn på fyra år. Släkten kräver barn, mannens familj kräver att deras namn förs vidare. Maken säger inte så mycket, men Yejide desto mer. Hon rasar, är förtvivlad, förbannad och hatar den nya frun.

Mitt i allt detta är det politiska spänningar i Nigeria där berättelsen utspelar sig. Att gå ut på gatan kan vara farligt, till och med när det är akut och man behöver uppsöka en läkare.

Jag älskade verkligen den här boken. Yejides kamp för att få barn, enda sättet att behålla sin make, hennes utfrysning av den nya hustrun... Allt var fängslande läsning.

Att dessutom få höra berättelsen från olika håll var ännu mer fängslande. Allt är inte svart och vitt, så som det aldrig är här i livet. Något som tydligt skildras i den här boken. LÄS DEN!!!

Marie Bonnevier

2019-01-05

En bok som överträffade förväntningarna och visade sig innehålla en förklaring som du inte kunde räknat ut på förhand. Bra språk och en mycket gripande skildring, roligt och intressant att läsa något från en annan världsdel - speciellt när det är så bra. Själva titeln är underfundig och dubbelbottnad, även om jag inte helt och fullt förstod hur bra titeln var förrän jag läst en bra bit in i boken.. Vet i och för sig inte hur den löd i original, men antar att den är översatt rakt av....Rekommenderas varmt!

Henrik Johansson

2018-05-14

Så oerhört bra. Tragik, ibland på gränsen till det komiska. Oerhört stark berättelse.

Alexandra Coard

2018-05-13

Intressant och gripande om familjeliv på andra sidan världen.

villa-freja.se

2018-05-09

Stanna hos mig fängslade mig totalt. Det är en välskriven debutroman där språket, miljön, karaktärerna och känslorna är målande och närvarande. Berättelsen ger mig som läsare en inblick i den afrikanska kulturen som jag läser alltför lite om. Jag känner så för den unga, barnlösa Yejide och för kvinnornas kamp i 1980-talets Nigeria.

2018-04-14

Fantastiskt bra!
Jag blev rörd, arg, ledsen, frustrerad och en massa känslor samtidigt som det egentligen är en vacker kärleksberättelse, som dessvärre solkas av traditioner och gamla värderingar. Fastnar också för allt som beskrivs runtomkring, man är med och kan känna andan, människorna och miljön.
Mycket bra uppläsning.

Bokslukerskan

2017-12-27

Betyg: 5/5
Full pott!

🇸🇪Hänförd av denna oerhört starka debutroman!
Språket, miljöerna, karaktärerna, relationerna, storyn, känslorna.
Ja allt, precis allt går att ta på.
Mästerligt utfört!
Jag grät,
oräkneliga gånger.
Berättelsen tar sin början i mitten av 80-talet, i ett skakigt Nigeria.
Vi får följa den vackra Yejide och hennes man i deras kamp om att skaffa barn.
En kamp som med tiden kommer att handla om så mycket mer.
Relationer kompliceras,
traditioner ifrågasätts,
generationer krockar
och många liv ställs på ända.
Stanna hos mig är en kulturell, politisk, komplex och explosiv kärlekshistoria.
One of a kind!
••••••••••••••••••••••••••••
🇬🇧Second book this year who gets top score.
Blown away by this extremly strong debut.
The language, environments, characters, relations, story and the feelings.
Yes all of it, every little piece gets to you.
Masterly done!
I cried,
countless times.
Stay with me is a cultural, political, complex and explosive lovestory.
One of a kind!

Nina Gustafsson

2017-11-14

Fantastisk debutbok som ger inblick i ett nigreanskt äktenskap som sakta krakelerar på grund av barnlöshet. I bakgrunden av detta berättas Nigerias politiska situation under 80-talet.