Starless Nights (Ljudbok/CD + bok)

Asaad, Arkan

| 2017

Allt börjar som ett sommaräventyr. Amàr, hans far och syskon bilar hela vägen från Västerås ner till sin kurdiska släkt i Irak. Det är första gången på länge som Amàr är tillbaka.Till en början tycker han att allt är underbart. Men snart förstår Amàr att familjen planerar något som han är ? men inte vill ? vara en del av: Ett bröllop mellan honom och hans kusin Amina..Gifta sig med sin kusin? Det är ju omöjligt! Amàr är ju bara ett barn! Och dessutom är det helt sjukt att gifta sig med sin kusin. Han vägrar! Men till sist klarar Amàr inte av pressen från far och släkten. Han går med på giftermålet, men ångrar sig nästan genast. Men det finns ingen väg tillbaka ?Detta är en lättläst version av Stjärnlösa nätter, Arkan Asaads känsloladdade debutroman. Boken bygger på hans egna erfarenheter och är en unik historia om hederskultur utifrån en ung mans perspektiv. Stjärnlösa nätter belönades med...

Maja Arnander

2020-12-04

Bra

2020-03-11

Nej det här är riktigt dåligt. Språket i boken är så uselt att det knappt går att läsa. Jag blir bara irriterad på författaren som visar sig vara en sådan total ynkrygg. Hederskulturen år ju ett aktuellt och intressant tema men den måste berättas med en gnutta finess vilket det inte gör i denna bok.

2020-03-11

Nina Gustafsson

2020-01-13

Tvångsgifte även för män och om kulturkrockar och heder handlar denna lättlästa ungdomsbok. Världen ställs på tvären när huvudpersonen plötsligt inser att han ska bli bortgift. En sann historia som ibland är saknar djup trots det allvarsamma temat. En knapp 3:a

2018-10-13

En otroligt gripande och skrämmande inblick i en från svensk synvinkel oerhört annorlunda kultur. Inget framstående verk ur litterär, språklig synpunkt men det är ett för ändamålet mycket effektivt språk. Ser fram emot uppföljaren för att kanske få en förklaring till pappans och släktens grymhet.

Nebras Alsharef

2017-12-06

det är mycket bra

Gunnel Lindström

2017-03-21

Hur högt pris är vi villiga att betala för att vara med i gemenskap? Vad blir konsekvenserna av självvalt utanförskap? Av denna bok fick jag många nya tanka.

Jag lyssnade på Arkan på Bokmässan för två år sedan och har sedan dess tänkt läsa böckerna han skrivit, nu var det mest bok nummer två han pratade om, men jag måste läsa i rätt ordning. Denna hörde jag mycket talas om för några år sedan och den höjdes verkligen till skyarna. Boken är bra, ja, kanske inte litterärt sett och uppläsning är inte den bästa, men den är intressant. Jag blev verkligen förvånad för jag trodde inte det gick till så här.

Högt betyg för den angelägna berättelsen, men det skönlitterära hantverket är inget att hänga i julgranen. Synd, en bättre korrekturläsning hade höjt bokens kvalitet flera snäpp. Det osammanhängande berättandet gör att jag som läsare hellre betraktar historien som ett slags reportage, eller självbiografi (vilket den väl i någon mån är), eftersom verkligheten i allmänhet är mer osammanhängande än fiktionen. I kväll ser jag pjäsen som bygger på romanen. Ser fram emot att ta del av scentolkningen.

Rasmusmatte .

2015-08-23

Mycket viktig bok i den främlingsfientlighet som börjar poppa upp i vårt land

Klinga

2014-10-20

Realistik och rakt berättad historia om tvångsäktenskap.

Rasmusmatte .

2014-04-12

Viktigt, angeläget men ack så sorgligt. Det är inte bara flickor som drabbas av hederskulturens baksida. Även pojkar drabbas och det är bara så förskräckligt att detta får förekomma

Stefan Teppas

2012-10-17

Intressant, välskriven och en helt annan kultur som man fick ta del av. Man får en ökad förståelse om vad släktband och religon betyder även om man är uppvuxen i Sverige. Det finns inte 3,5 men det vil jag ge denna bok.

Emma Pa-Fo

2012-08-13

Riktigt bra bok men språket var inte lysande.

Pia Stendahl

2012-05-16

Stjärnlösa nätter är en lysande debutroman som engagerar. Språket är extremt rakt på, utan onödiga krusiduller vilket förstärker boken starka berättelse. Boken är lättläst, underhållande och gripande.

Boken speglar verkligen hur stora kulturkrockarna kan bli när en person ska leva i flera världar; den kurdiska världen i Sverige, den svenska världen och den kurdiska världen i Irak. Vad jag vet är detta första gången någon skriver om hederskulturen ur ett manligt perspektiv och boken har verkligen väckt debatt.

Som ljudbokslyssnare får man i slutet av boken en stor bonus i form av en intervju med författaren. Intervjun gav verkligen ett mervärde och ökade läsupplevelsen ytterligare. Historien, efterorden och intervjun kommer att cirkulera länge i mitt huvud. Det finns många tankar och känslor att sortera efter att jag avslutat boken.

Stjärnlösa nätter är perfekt läsning för den som vill läsa något som engagerar.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Eva Simonsson

2012-03-11

Läste ett tips om den här boken, som handlar om en kille som blir bortgift mot sin vilja, det är ett så ovanligt ämne att jag ville veta mer. Det är författarens debut, och han är inte så gammal så omogenheten hos huvudpersonens tänk är förståelig, så det får väl ursäkta... Taffligt språk, underliga vändningar, inget Nobelpris på den här. Nej, bortslängd tid tyvärr, den gav inget alls.

Ulla Englund

2012-02-20

Det var länge sedan jag läste en bok med så trist språk, så trist huvudperson, så trista metaforer, så illa sammansatt händelsekedja. Att betyget inte blev en etta beror på att boken ger mig en sådan avsmak. Så något har den kanske.

Anett Mattisson

2012-02-12

En lärorik upplevelse att lyssna på denna författar upplästa bok. Läs den!

Jennie Durukan

2012-02-06

Lättläst om att stå med ett ben i den svenska kulturen och med ett ben i den kurdiska. Om rätten att bestämma över sitt eget liv, men också om de konsekvenser det kan få för andra.

Anne M

2012-01-12

Inte är det speciellt "bra" skriven litteratur, men sträckläste, det gjorde jag.

Merja A

2011-08-14

En skrämmande, delvis självupplevd berättelse om hederskulturen.
Läsaren får upp ögonen för att det inte enbart är unga flickor som drabbas av tvångsgifte/ nedbrutande övertalning/ hot av föräldrar och släktingar.
Arkan Asaads debutroman är lättläst trots det allvarliga budskapet.Språket är enkelt.

Denna bok var en bra bok som handlade om hederskulturen.
Men det som var hemskast var detta hemska öde som den unga mannen fick uppleva på sin semester i Kurdistan i Irak.
Tyvärr så händer detta allt för ofta bland invandrar ungdomar som åker tillbaka på semester i giftas ålder.
Sorligt men sant..=(

Annicka Olsson

2011-04-06

Vilket fruktansvärt människoöde.Detta kommer jag att bära med mig länge.

Kristina S

2011-03-29

Absolut en viktig berättelse, men tyvärr inte särskilt bra skriven. Dramaturgin känns platt och ojämn och saker som har stor betydelse - som relationen med Shilan - får ett orimligt korthugget slut, som om författaren fått bråttom att berätta färdigt. Som gammal Västerås-bo stör jag mig även på den storvulna, romantiska och fullständigt omöjliga tågfärden i slutet...

Boken är en av de bästa jag läst, den är enkelt skriven och spännande från första till sista bladet. Amàr beskriver med förtvivlan om saker han inte kan ändra på, hur hans liv blev till alla andras och hur drömmen om den verkliga kärleken togs ifrån honom. Detta är en fängslande berättelse om hur även män blir bortgifta. Den bästa boken på många år!

2011-03-20

En mycket intressant bok om hederskultur och tvångsgifte för män. Mycket bra skriven, och väldigt intressant att få inblick i detta. Jag kan helt klart rekommendera boken.

Gunvi Lundqvist

2011-03-02

En femma för att den är så viktig, för att vi skall förstå hederskulturen lite bättre, utan att för den skull acceptera.
Snabbläst och du förundras över författarens raka stil något som jag gillar, här skonas ingen.

Linda Åslund

2011-02-12

Boken överraskade mig, den var mycket levande berättad. Arkan Asaad förskönar ingen, inte heller sig själv som romankaraktär. Jag har inte insyn nog att veta hur mycket som verkligen är självupplevt, men om större delen är det, så är det en otroligt modig bedrift att skriva och ge ut boken. Oavsett vilket, så är den läsvärd - och ganska kort, men ändå innehållsrik: inte bara om hederskultur utan också om ungdom, skuldkänslor och föräldrauppror. Rekommenderas!

Ulla Olsson

2011-01-26

Inte "bra" och ganska osympatisk, men läsvärd för sitt annorlunda perspektiv.

Kristina Simar

2011-01-24

Recension av Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter

Boken är utgiven på Norstedts förlag och innehåller 250 sidor.

Arkan Asaad är född 1980 i den kurdiska delen av norra Irak, Kirkuk. Han kom till Sverige 1983 tillsammans med sin familj och växte upp i Eskilstuna. Han är flerfaldig mästare i taekwondo och var medlem i svenska landslaget i sex år, han var även uttagen till OS-kvalgruppen inför OS i Beijing 2008. Idag tränar han ungdomar i taekwondo. Arkan Asaad har också gått på Stockholms filmskola, samt arbetat med radioprogrammen Underlandet och Tankar för dagen.

Handling: Denna berättelse är till viss del baserad på författarens egna upplevelser som tvångsgifte.
Amàr växer upp i en svensk småstad tillsammans med sina föräldrar och syskon. Hans pappa Casim har alkoholproblem och kan ibland ha hemska utbrott som går ut över hans mamma. En dag ger mamman upp, tar ut skilsmässa och lämnar Amàr och hans syskon hos pappan. Pappan gifter ganska snart om sig och syskonskaran växer.

När Amàr är 19 år berättar hans pappa att de ska åka på semester till släktingarna i Irak, något som Amàr tycker verkar trevligt. Det var några år sedan senast han var där och att träffa släkten är alltid trevligt. De ska bila dit i två bilar och pappan vill inte övernatta på hotell eller vandrarhem utan tycker att de ska sova i bilarna. Det blir en jobbig resa för Amàr och hans syskon och de är rejält trötta efter de åtta dagarna som de varit på resande fot. Men vad gör det när de får så fint mottagande av alla släktingar som bjuder på god mat.

Till en början är allt roligt för Amàr, att träffa sina kusiner som han lekt med när han var liten och alla andra känns bara bra.
Men när han hela tiden hör talas om sin kusin Amina och släkten vill att de ska träffas börjar det bli jobbigt. Vad vill de egentligen? Ganska snart börjar förlovning och giftermål komma på tal. Släktingarna säger att Amàr nu är en vuxen man och Amina är en vacker och perfekt fru. Amàr blir fundersam, han är bara 19 år och gifta sig finns inte ens i hans vildaste tankar, och med Amina, hans kusin som är som en syster för honom. Nej, det kan inte vara möjligt. Ska Amàr någonsin träffa en kvinna så ska det vara kärlek från båda håll. Amàrs pappa talar i enrum med honom och berättar att släkten kommit överens om att Amina och han är det perfekta paret och hennes familj är en bra familj. Amàr blir väldigt arg och skriker åt sin pappa att han absolut inte vill gifta sig och aldrig med Amina som är hans kusin. Efter det blir stämningen väldigt dålig och Amàrs släktingar tar avstånd från honom. Så insjuknar pappa Casim och får föras till sjukhus. Släkten anklagar Amàr för det. Självklart mår Amàr inte bra när pappan blir sjuk. Han tar med sig Amina upp i enrum för att tala med henne. Han frågar rakt ut om hon som är hans kusin verkligen vill gifta sig med honom. Amina säger att om det är farbror Casims största önskan, så gör honom gärna till viljes. Amàr tappar totalt fokus och skriker rakt ut, att han gifter sig med henne då. Nu blir det fest och helt plötsligt är Amàr i centrum igen. Han förstår inte vad han gett sig in på. Bara några dagar efter är han gift. 19 år gammal och med en fru som han inte älskar och som han nu ska försörja.

Det blir dags att åka hem till Sverige igen, och Amàr försöker förtränga giftermålet. Han träffar kompisar och försöker leva ett vanligt liv igen, men det går inte så bra. Han förlorar sina vänner och börjar dricka. Hur ska han komma ur det här? Amàr träffar en tjej som han blir förälskad i, men berättar inte att han har en fru som väntar på uppehållstillstånd. Hans pappa är på honom att skynda på att få Amina till Sverige. Hennes släktingar i sin tur är på pappan. Allt blir ett enda kaos för Amàr. Hans flickvän får reda på allt och ställer också krav. Hur han än vänder på det hela blir det fel.Tillslut finns det bara en utväg för Amàr. Han sätter sig i bilen, gasar på och allt bli svart…

Detta kommer garanterat att bli en av 2011 års storsäljare. Tvångsäktenskap bland unga flickor hör man ofta talas om. Och andra hedersrelaterade brott mot flickor som bryter mot familjens heder. Däremot att tvångsäktenskap även drabbar män är det ganska tyst om. Nu har Arkan Asaad tagit upp det ämnet ur ett manligt perspektiv och boken är skriven med mycket känslor. Arkan Asaad har själv blivit tvångsgift och vissa delar i berättelsen är självupplevda. Språkupplägget är suveränt, beskrivningar och gestaltningar också. Jag kunde se berättelsen framför mig som på en film, något jag berättat flera gånger att jag uppskattar. Jag rycktes även med direkt i handlingen och glömde bort både tid och rum. Helt plötsligt var boken slut och tre timmar hade gått. Nu ser jag fram emot nästa bok av Arkan Asaad och hoppas att många läser denna bok. För det är ett viktigt diskussionsämne i dagens samhälle.

Betyg 5/5 Kristina Simar 2011-01-20 (4)

harriet karlsson

2011-01-20

Bra med en bok från en man i detta "kvinnoämne"
Att det förekommer från båda sidor var en upptäckt som är viktig.

Camilla Eriksson

2011-01-13

En annolunda bok om hederskultur där huvudpersonen är en ung man. Kommer en fortsättning om hans fars barndom längre fram. Mycket otäck bok men tyvärr sann.