Står dig ingen åter

Anna Karolina

| 2015

En kvinna mördar sin sjuåriga dotter och polisen hittar ingen annan förklaring än att hon var påverkad av det hallucinogena preparatet "badsalt", även känt som "kannibaldrogen" MDPV. När flera liknande mord sker i Stockholm blir det polisens högsta prioritet att komma åt den som levererar den livsfarliga drogen, maffialedaren Milorad Kraljevic. På eget bevåg nästlar sig den unga ambitiösa polisen Amanda in i kretsarna kring maffialedaren. Risken att bli avslöjad är stor. Och inte blir den mindre när Adnan dyker upp igen. De har haft ett hemligt kärleksförhållande, men han har under några år varit på flykt från rättvisan som misstänkt polismördare. Att han är far till hennes tvillingar har hon lyckats hålla hemligt till nu. Men när ett av barnen blir kidnappat sätts allt på spel.Samtidigt är ett nytt parti "badsalt" på väg in i landet och risken är hög att drogen skördar nya offer.

ElinsBokhylla

2020-11-03

Bokens handling tar vid tre år efter att Stöld av Babian slutade och även om det har gått några år så känns det som att man hoppar in direkt efter förra slutet. Även om första kapitlet inte hör till grund handlingen så var det lätt att ramla in i handlingen och ta sig vidare längre in i boken.
Något som jag märker väldigt tidigt är att man verkligen måste läsa första boken innan man läser denna bok, även om det är fristående böcker så får man ut mer av handlingen och spänningen om man läser i rätt ordning. Ett litet tips bara!

Första delen av serien med Amanda Paller var riktigt äcklig och kladdig men i denna bok har Anna Karolina snäppat upp sig ännu lite mer och beskriver de mest otroliga, äckliga, blodiga och hemska mord och händelser som jag har läst om på väldigt länge. Ibland är det som att jag inte vill läsa mer för att detaljerna är så bra men samtidigt kan jag inte låta bli just för att detaljerna är så jäkla bra!

Boken har en del delar som känns lite orealistiska och overkliga, men för en gångs skull så stör jag mig inte på det så mycket. Många av Amandas handlingar är ju absolut inte korrekta och skulle aldrig få förekomma i verkligheten men det är något med just denna serie som gör böckerna extra bra.

Det märks väldigt tydligt att Anna Karolina vet vad hon skriver om, hon har väldigt mycket kunskap inom polisyrket och det gör boken på något sätt lite mer trovärdig och realistisk. Även om såklart en del bitar är lite väl överdrivna och blodiga. Men jag gillar ändå det, jag är ju en riktig true crime nörd trots allt.
Att Anna Karolina valde att ta upp ett ämne som ändå var relevant när boken utgavs var väldigt spännande, jag har läst mycket om kannibaldrogen och tycker att den är otroligt läskig men det var intressant att Karolina valde att använda den som ett mordvapen. Vilket man ändå kunde säga att hon gjorde, drogen tillsammans med andra komponenter såklart.

Bokens karaktärer är minst lika välskrivna i denna bok som i första boken, det var spännande att man fick fortsätta följa med karaktärer så som Pia och Magnus trots att jag trodde deras historier var klara. Det var även intressant att få följa med Amandas infiltrering bland jugoslaverna men även att ta del av olika perspektiv av polisutredningen. Så som genom polisen, kammaråklagaren och även offren, en riktigt spännande och välskriven historia helt enkelt!

Står Dig Ingen Åter av Anna Karolina är en otroligt spännande bok, en bok som jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig. Spänningen höll direkt från start till slut och jag längtar efter att få läsa tredje och sista delen, förhoppningsvis blir några frågetecken utredda.
För dig som gillar lite mer annorlunda, blodiga och spännande mord är detta verkligen en bok/serie för dig och jag kan starkt rekommendera den!

Marina Pedersen

2016-10-10

Sådär

2016-09-28

Lite rörigt. Korta avsnitt som växlar i skeende och mellan personer gör att man inte alltid vet var handlingen fortsatt. Jag är inte säker på att det hänger ihop överallt heller. En polis som gör flagranta tjänstefel i huvudrollen är inte kul, det drar ner.

Marianne Strandberg

2016-07-08

3+ Lite hoppig o orealistisk men ändå spännande o svår att lägga ifrån sig. Läser gärna en fortsättning om Amanda o tvillingarna...

2016-06-23

Jag tycker om böcker som handlar om tuffa, självständiga och smarta tjejer/kvinnor. Amanda passar in på alla dessa punkter!

Kerstin Hellgren

2016-06-13

Spännande. Nu hoppas jag på en uppföljning!

Katarina Nord

2016-04-09

Spännande, hemsk och precis lika bra som första boken om Amanda. Jag tycker om berättarperspektivet från olika håll som skildrar olika perspektiv av historien. Karaktärerna är lätta att ta till sig och jag ser dem framför mig som i en film samtidigt som lag lyssnar. Uppläsaren Mattias Linderot lyfter boken ytterligare.

Karin Löfstrand

2015-12-07

151204: Fortsatt riktigt bra! öppnar för fortsättning.

2015-10-10

Lika bra som debuten! Följer samma spår och ibland avgudar jag Amanda och ibland blir jag mest irriterad. Persongalleriet fördjupas i denna bok och spänningen driver läsandet framåt, jag vill veta mer! Trovärdig.

2015-09-07

Läste nyligen Anna Karolinas debutroman, ?Stöld av babian?, och här är en länk till min recension av den boken.

Jag tyckte väldigt mycket om Anna Karolinas första bok, och jag tyckte även mycket om den här andra boken, dock inte riktigt lika mycket som den första boken.

Anna Karolina skriver bra, på ett lättsamt sätt, och med ett bra språk. Boken är spännande och fängslande, men ibland något lite väl tillkrånglad kanske.

Jag tycker om karaktärerna i boken, och ser fram emot att följa polisen Amanda Paller och dom andra, i kommande böcker.

Rekommenderar den här boken, men om ni ska läsa den, och inte har läst ?Stöld av babian?, så läs absolut den boken först.