Stäppens krigare

Iggulden, Conn

| 2007

Första delen i Conn Igguldens nya serie om Djingis khan - historiens störste erövrare! Temujin är bara 11 år gammal när han skickas till sin moders stam för att hitta en hustru men under hans vistelse där dödas hans far, khan över Vargarna. Klanen fryser ut familjen och de lämnas utan mat eller tak över huvudet för att svälta ihjäl på den hårda Mongoliska stäppen. Temujin får en hård start i vuxenvärlden och tvingas lära sig att övervinna naturens faror och människans ondska. Temujin bygger upp en ny klan av människor som inte tillhör någon stam och han drömmer om att förena de krigande folken, men för att göra det måste fienden slås ner. När han går i krig mot tartarerna för att hämnas sin faders död tar han kommandot över Vargarna och de andra stammarna. Steg för steg närmar han sig drömmen om en khan över alla folken på den enorma oceanen av gräs - en khan under namnet Djingis....

Robert I.

2022-07-03

Sträcklästes! Fem av fem möjliga.

Sevgi Akalin

2019-05-15

Absolut en favorit !!

Julia Gedin

2019-02-04

Göran Claesson

2014-03-03

Historiska romaner blir ofta tradiga tycker jag; mycket dialog och ofta en påklistrad historisk miljöskildring. Är det dessutom flera delar har jag aldrig lyckats komma igenom alla - andra böcker har lockat mer än att bli färdig med serien. Tills jag började läsa Conn Igguldens berättelse om Djingis khan...
Flera låntagare hade rekommenderat denna serie och jag började läsa med den vanliga förutsatsen att ta mig igenom första delen för att se hur författaren är.  Jag räknade egentligen inte med någon läsupplevelse, men jag misstog mig.

Från första sidan är detta en spännande berättelse och denna spänning släpper inte - när jag var färdig med första delen var jag helt enkelt tvungen att läsa de tre återstående för att se hur det gick.

Som liten pojke blir Djingis tillsammans med övriga familjen utstött från stammen, men överlever och lyckas senare organisera de splittrade mongolerna i en slagkraftig armé som skapar världens hittills största välde.
På något sätt lyckas Iggulden få de ständiga striderna till en spännande berättelse där man också lär sig mycket om mongolerna och de länder de erövrade - en historielektion där jag kommer ihåg mycket efter att läsningen är klar.
Som exempelvis (och detta är i fjärde och sista delen när Djingis khan är död) när mongolerna mitt i isande vinterkyla erövrar Moskva och hur de segrar i slaget om Budapest och är beredda på att gå vidare mot Atlanten, när ett bud återkallar den befälhavande generalen till hemlandet.
Hur skulle historien sett ut om Frankrike erövrats och de "oövervinnliga" mongolerna gått över den engelska kanalen?

Annika Sjöström

2013-10-24

hörbok, mycket dödande!

2013-02-13

En spännande bok om den stora Djingis Khan . Det bästa med boken att när den är slut så väntar fortsättning att sätta tänderna i.

2013-02-13

En toppen bok , historisk roman om den stora krigaren Djingis Khan . Boken är spännande och det bästa är att när den är slut väntar en fortsättning att sätta tänderna i.

2013-02-12

En fantastiskt bra bok, spännande från första till sista sida och det bästa är att när boken är slut så väntar en fortsättning att sätta tänderna i.

2013-02-12

Helt underbar bok, spännande från första till sista sida , och det bästa är att när boken är slut då är det en fortsättning att sätta tänderna i .

Amy Lagerman

2013-01-18

Conn Iggulden är mycket skicklig på att ge läsaren en bild av hur legenden Djingis kahn uppstod. Det är spännande läsning som stundom känns trovärdig och som samtidigt ger en bild av hur hans rike bredde ut sig och såg ut.

Anna Andreasson

2012-09-18

Ännu en super bra bok av Conn Iggulden. Man har svårt att lägga den i från sig. Längtar tills jag får sätta tänderna i de andra tre delarna.

Jenny Karlsson

2012-05-25

Sträckläste Igguldens böcker om Julius Caesar och hade ganska stora förväntningar på boken.

Valde att lyssna på boken istället för att läsa. Det som eg. drog ner betyget på den här fantastiska boken var att jag inte riktigt gillade inläsaren, Torsten Wahlund.

Ser framemot de återstående böckerna om Djingis Khan, men det lutar åt att jag läser dem på riktigt!

Christina Ekholm

2011-10-28

Bra berättat. Härligt att ha så mycket och fängslande att läsa. En värld man lätt kommer in i.

Niklas Hall

2011-01-11

En riktigt gripande (sann)berättelse om Djingis Khans barndom och resa till den han blev. En berättelse med grunden i en hämndrelation. Det är svårt att lägga ifrån sig boken och lyckligtvis finns det en fortsättning. Frågan är om Iggulden lyckas överträffa denna första del - det lär bli svårt.

Rekommenderas varmt till den (något) historieintresserade!

Carola Abrahamsson

2010-12-13

Väldigt bra och spännande skildring.

Har precis läst ut denna bok & som med alla andra böcker skrivna av Conn Iggulden har jag svårt att sluta läsa..

maria hansson

2010-01-24

Sträckläste denna, och satte igång med del 2 direkt...sedan väntar del 3 här hemma med!

Nicholas Jacobsen

2009-11-24

Vilken bok! Läste ut den igår och ska skaffa nästa del snarast möjligt!

Karin Löfstrand

2009-09-28

Fantastisk sätt att berätta historia! De historiska personerna levandegörs av Iggulden på ett spännande sätt! Kommer att följa fortsättningen med glädje, även om man anar en blodig fortsättning.

Elin Lundkvist

2009-07-30

fastnade på en gång... tur att jag köpte den andra delen på en gång... blir till att läsa den imorgon :D