Bonelli, Åsa

| 2015

Sol, saltstänkta klippor, tångdoftande havsluft och ett trähus på en kobbe strax utanför Möja i Stockholms skärgård. Hit drar Malin sig tillbaka för att läka det trasiga hjärta som exmannen plötsligt lämnat henne med. Här ska hon skriva på uppföljaren till sin roman och äntligen få återse gamla sommarvänner. Men inget blir som hon har tänkt sig. Malin som alltid varit den duktiga flickan är någon man kan lita på. Som ansedd kulturrecensent och det nya stjärnskottet på den skönlitterära himlen har hon en del att leva upp till. Hon vet vad som krävs av henne och vad hon behöver göra för att behålla den status hon kämpat så hårt för att få. Det tar bara fyra veckor innan hela tillvaron blir omkullkastad. Och hon vet att hon bara har sig själv att skylla och nu får stå sitt kast. En lång vänskap sätts på prov, förtroenden bryts och hemligheter som legat begravda i årtionden flyter upp till...

Karolina Jonsson

2021-07-14

Jag slukade den! S l u k a d e. Två dagar tog det mig och då har jag ändå haft fullt upp med annat också. Den har det mesta som jag önskar i en bok - härliga karaktärer att fastna för, kärlek, vacker miljö, åtrå och sex (älskar!), och sist men inte minst - en författare. Vem älskar inte att läsa en bok som handlar om en författare och böcker? Så, i rest my case! Detta är en superhärlig pärla som stått alldeles för länge oläst i min bokhylla, de sista 100 sidorna läste jag helt oavbrutet i alla möjliga olika ställningar och på olika platser i lägenheten. Jag var bara tvungen att läsa färdigt innan jag kunde göra något annat, och efteråt kände jag ett glädjerus. Nu måste jag snarast införskaffa mig uppföljaren!

villa-freja.se

2018-09-14

Stanna innan du går har egentligen stor potential att falla mig i smaken och visst tycker jag om den. Ändå förnimmer jag inte den där känslan helt och fullt. Det är en varm berättelse, men trots det griper den inte riktigt tag i mig.

Marina Trenkoska

2018-05-15

Mycket bra.

Marina Trenkoska

2018-05-15

Mycket bra.

Annie Magnusson

2016-12-17

En roman med hög mysfaktor i kombination med ett sällan på-agendan-ämne. Kan varmt rekommenderas!

Anne Liljeroth

2016-12-10

Äntligen någon som vågar ifrågasätta normer och berör med kärlek utöver det vanliga. Mycket varm roman.

Pia Gummesson

2016-10-11

Jättebra debut bok av Åsa Bonelli.Skärgårdsmiljö.hemligheter .kärlek,och feelgood.En bladvändare.Måste läsa nästa bok av denna författare.

2016-07-11

Harlequin-light. Och säkert en historia och genre som tilltalar flera. Jag känner mig mest besvärad och tycker inte alls om.

Eva Pettersson

2015-07-31

Förutsägbar kärlekshistoria i skärgårdsmiljö. Lingvisten i mig hakar upp sig på en del felaktigheter i språkuppbyggnaden och ordvalen. Men med en feelgood-känsla som definitivt underhåller för stunden.

Therése Lönneberg

2015-07-21

Tyvärr lite slarvig i språket ibland, med meningsbyggnad och ord som inte passade. Men bra chic lit-story

Maria Thuresson

2015-04-21

Det är sällan som man läser ut en bok så fort som jag faktiskt gjorde med Stanna innan du går av Åsa Bonelli. Det var en dag under mitt påsklov då det äntligen var fint väder och varmt. Jag satte mig på eftermiddagen i solstolen ute på altanen och började läsa. Sen var boken fast i mina händer. Jag berättade klart och tydligt för familjen att jag absolut inte skulle göra något annat än att läsa. Senare under kvällen då alla sov då la jag ifrån mig en utläst bok.

av Åsa Bonelli

Stanna innan du går handlar om Malin, en tjej i 40-års åldern, som är en framgångsrik kulturrecensent och författare med en bok som blev en succé när den kom. Malin har precis blivit lämnad av sin man och hon åker nu ut till sitt sommarställe i Stockholms skärgård för att både slicka sina sår men också skriva på sin uppföljare.

Vid sommarstället har hon ett äldre par som grannar och Malin ser dem nästan som sina föräldrar. Hon har också en gammal kompis som hon tar upp kontakten med.

Malin kommer nu att ta vissa beslut och handla på sätt som får konsekvenser inte bara för henne själv utan fler personer blir involverade i hennes agerande. Men detta får ni själva läsa om.

Stanna innan du går är en romantisk feelgood-roman som jag inte ville skulle ta slut. Nu väntar jag på nästa bok av Åsa Bonelli som skriver med ett helt underbart språk.

På baksidan av boken står följande skrivet av www.bokmalen.nu
"Ska du bara läsa en bok i sommar ska du läsa Stanna innan du går" av Åsa Bonelli. I sin debut bjuder hon på en historia utöver det vanliga. En feelgoodroman i vacker skärgårdsmiljö med ett mörkt stråk som drar genom historien."

Författare: Åsa Bonelli
Förlag: Ordberoende (2015)
Antal sidor: 250
ISBN: 9789187595080
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Alexandra Torn

2015-04-07

Wow! Detta var en riktig "omöjligt-att-lägga-ifrån-sig-bok" och det var en bitterljuv känsla när jag läste dom sista orden! Ville inte att boken skulle ta slut men ser samtidigt sjukt mycket fram emot att få läsa uppföljaren! En riktigt bra, välskriven, feelgood bok! Författaren har verkligen känsla för att få läsaren att känna sig som en del av historien, att man nästan känner karaktärerna på riktigt! LOVED IT!

2015-03-30

Ännu en mycket bra bok från en debuterande författare.

Roman? Chick lit? Feelgood? Boken är nog en blandning av alltihop.

Jag tycker att boken var väldigt bra. Den fängslade mig, och den berörde mig. Den kändes välskriven, och den kunde lika gärna vara skriven av en etablerad författare.

Även om boken har ett ordentligt slut, så finns det ändå mycket utrymme för en fortsättning, som jag mer än gärna skulle läsa. För jag tyckte mycket om karaktärerna i boken, och skulle gärna följa med dom i livet.

Rekommenderar absolut boken.