Stanna hos mig

Resan till det lilla torpet i den småländska skogen är ett sätt för Malin att få en paus från jobbet på PR-byrån, och försöka ta igen förlorad tid med sin femåriga dotter Alice. Men torpet visar sig bära på en historia som ingen av dem kunnat ana, som gör både Malin och hennes dotter till medspelare i något okänt. Vad är det Malin ser skymta förbi innanför övervåningens fönster? Och varför börjar Alice plötsligt gå i sömnen? Vad är det som är sant och verkligt, egentligen, och vem avgör skillnaden? "Stanna hos mig" är en berättelse om kärleken som är större än själva livet och om rädslan för att förlora det som betyder allra mest.

Sandra Öhman

2022-10-18

Superspännande från första sidan! Länge sedan jag sträckläste en bok, men denna gick inte att lägga ifrån sig!

En riktigt bra debut!
Att läsa en bok av en debutant kan vara en väldigt skiftande upplevelse. Vissa känns ganska medelmåttiga medan vissa är mycket bra. Denna tillhör definitivt den sistnämna kategorin.

Jag har en förkärlek till böcker där intrigen växlar mellan två olika tidsperioder och sen vävs ihop på ett snyggt sätt på slutet. Jag förflyttas mellan nutid och den nyseparerade Malin, hennes dotter samt det dåliga samvetet över att jobba alldeles för mycket, och Vera, Malins gammelfaster och hennes liv i början av 50-talet.

Det är svårt att lägga "Stanna hos mig" i ett speciellt genrefack, jag tycker den har lite av väldigt mycket. Det är spänning, lite feelgood, en del övernaturligt, nutids historia, relationsdrama och säkert en hel del ytterligare. Jag tror det är just den bredden som gör boken så behaglig och lättläst, en bladvändare.

Det är många vackra naturscener, välbeskrivna karaktärer och ett mycket bra språk. Ulrika Lagerlöf har verkligen lyckats förmedla starka känslor med moderskapets och kvinnorollens utmaningar och förälder-barn-relationen i botten. Lägg sen till en speciell, lite övernaturlig stämning där vissa scener ger mig rysningar på armarna och du har en fängslande läsning. Ulrika Lagerlöf är debutant med stor potential.

2022-06-25

Malin och hennes dotter reser till Småland för att ta en paus. Malin jobbar mycket och behöver ta igen förlorad tid med sin femåriga dotter Alice. Men vistelsen i Småland och det lilla torpet blir inte riktigt som hon tänkt sig…

”Stanna hos mig” är en finstämd berättelse som berörde mig till tårar. Det är en berättelse om kärlek som är större än själva livet och om rädslan för att förlora allt som betyder något.

Författaren växlar mellan mellan dåtid och nutid i ganska korta kapitel som gör boken lättläst. Historierna vävs samman och mina frågor under läsningen får till slut ett svar. ”Stanna hos mig” är en spännande berättelse med både sorg, glädje och ett stråk av något övernaturligt. Det är fina miljöbeskrivningar och skildringar av livet, som det kan vara.

Rekommenderas varmt.

Herregud vad har hänt med mig? Jag läste klart den den här boken på en dag! Det var verkligen en bok som gick fort, jag kunde inte lägga ner den!

Malin och hennes dotter Alice åker ut till det lilla torpet i skogen som tillhört Malins faster, Vera. Vera ligger för döden och tanken med besöket är att hitta ett testamente för att göra den juridiska delen enklare. Men något i torpet lämnar dem inte ifred. Alice beter sig inte som vanligt, något anas i ögonvrån och Malin drömmer mardrömmar. När de väl kommer därifrån har inte Malin för avsikt att någonsin besöka torpet igen. Men… är det något som följt med dem därifrån?

Det är så härligt med korta, rappa kapitel! Det är verkligen underskattat och gör läsningen mer fröjdefull. Förutsatt att det är en bok där det passar, förstås - och här passar det utmärkt. Här varvas nutidshistorien med berättelsen om Vera på 50-talet, berättelserna flätas ihop med vartannat kapitel. Sådana tillbakablickar och historier i historier tenderar ofta att bli sega och långrandiga. Men så är inte fallet i Stanna hos mig. Här är de precis lagom långa, och med exakt rätt mängd information för att hålla mig på nålar hela vägen igenom.

Det allra bästa med boken är självklart spökerierna och det övernaturliga elementet som spelar in. Jag är svag för sådant och här var det alldeles perfekt inblandat. Spänningen håller dessutom i sig till sista sidan!

Nina Hansson

2022-02-14

"Stanna hos mig" av Ulrika Lagerlöf. Detta är författarens debutroman. Utgiven av Lava förlag. Malin och hennes dotter Alice åker till gammelfaster Veras lilla torp i småland, för att leta reda på ett testamente som ska finnas där. Hon tänker också spendera lite kvalitetstid med sin dotter, eftersom hon jobbar aldeles för mycket. Men vad är det för hemlighet som döljs inför det lilla torpets väggar? Varför börjar Alice plötsligt gå i sömnen? I bland känner Malin att de inte är ensamma i det lilla torpet. Atmosfären blir mer och mer skrämmande och tillslut bestämmer sig Malin för att ta med sig Alice där ifrån mitt i natten.

Det är en vacker och vemodig berättelse där vi får följa Vera i början av 50-talet samtidigt som vi får följa nyseparerade Malin i nutiden. Malins dåliga samvete för att hon jobbar aldeles för mycket, samt Veras öde griper tag verkligen tag i en. Det är en tragisk historia som utvecklar sig. Miljön och karaktärerna är väl beskriva, och deras tankar och känslor känns äkta. Författarens språk är vackert och flytande, som poesi. Jag älskade verkligen att läsa den här boken! Den är mysig, välskriven och väldigt svår att lägga ifrån sig! Jag läser gärna mer av författaren. Denna spännande spökhistoria får ❤❤❤❤❤/5.

Mari Samuelsson

2022-02-03

Jag älskar stämningen i den vackra, spöklika historia. Två tidslinjer som båda känns så totalt äkta. Vi växlar perspektiv vid varje nytt kapitel. Jag förflyttas från 50-tal till nutid och tillbaka och tidsåldern känns tydligt i språket och miljön. Jag känner det som om det är jag som är skuggan, som står där bakom Malin och kikar i smyg. Det är vackert, rysligt och känslosamt om varandra. Jag tyckte mycket om att vara i den här boken. Hur den försätter mig i olika stämningar. Den spöklika, den nakna känslomässiga och den ångestladdade reflekterande.

Annika Johansson

2022-01-23

Å vad jag tycker om den här boken! 💖Den är både en kuslig spökhistoria, ett relationsdrama och en historia om hur kvinnorollen förändrats de senaste 75 åren. Jag älskar böcker som pendlar mellan två parallella historier, en med Malin i nutid och en med hennes gammelfaster Vera på 40-talet.
Detta är Ulrika Lagerlöfs debutroman och jag hoppas verkligen att det blir fler!✨

Mikael S

2022-01-16

Fängslande och vacker berättelse om två epoker och livsöden, sammanflätade med förälder-barn-relationen som nerv. På köpet får man som läsare en tankeställare kring hur man egentligen prioriterar. Rekommenderas varmt.

Sara Ekberg

2022-01-14

En mycket gripande roman med delvis övernaturliga inslag. Boken är en riktig bladvändare som stundvis framkallar stora känslor hos läsaren.

Ulrika Lagerlöf väver skicklig samman två kvinnoöden separerade av tid men förenade i moderskapets och kvinnorollens utmaningar. Det som är genomgående i romanen är den enorma kärleken mellan en förälder och ett barn.