Stanna hos mig

Adebayo, Ayobami

En stark och gripande debutroman, som dessutom är brinnande aktuell. Dan Brundin, BTJ Oj, så bra av debutanten Ayobami Adebayo. Med varm humor målar hon bilden av kvinnoliv i Nigeria under det politiskt oroliga 1980-talet ... Hjärtskärande vackert om den unga, barnlösa Yejide. Kerstin Särneö, Tara Yejide träffade sin man på universitetet och de har varit gifta i fyra år. De har ett fint äktenskap, allt som egentligen saknas i deras liv är ett barn. Yejide ber om ett mirakel, hon träffar läkare, hon går motvilligt på en krävande ceremoniell pilgrimsfärd. Men inget händer. Släkten är bestämd, kräver ett barn och insisterar på att hennes man ska ta en till fru. Yejide känner sig förtvivlad. Hennes make försöker blidka Yejide såväl som släkten. Men det är en omöjlig situation som kommer att leda till svartsjuka, svek och förtvivlan. Stanna hos mig är en kärlekshistoria som...

Mimmi Melander

2018-05-17

En förödande historia om en familjs upplösning, sorgens eländighet och det sköra i moderskapet. En bok som de desperata försök vi gör för att rädda oss själva och de vi älskar från hjärtesorg. Jag älskade den. Jag rekommenderar det starkt. Även om jag misstänker att många kommer att kämpa med flera av Yejide och Akins val och handlingar.

Henrik Johansson

2018-05-14

Så oerhört bra. Tragik, ibland på gränsen till det komiska. Oerhört stark berättelse.

Alexandra Coard

2018-05-13

Intressant och gripande om familjeliv på andra sidan världen.

villa-freja.se

2018-05-09

Stanna hos mig fängslade mig totalt. Det är en välskriven debutroman där språket, miljön, karaktärerna och känslorna är målande och närvarande. Berättelsen ger mig som läsare en inblick i den afrikanska kulturen som jag läser alltför lite om. Jag känner så för den unga, barnlösa Yejide och för kvinnornas kamp i 1980-talets Nigeria.

2018-04-14

Fantastiskt bra!
Jag blev rörd, arg, ledsen, frustrerad och en massa känslor samtidigt som det egentligen är en vacker kärleksberättelse, som dessvärre solkas av traditioner och gamla värderingar. Fastnar också för allt som beskrivs runtomkring, man är med och kan känna andan, människorna och miljön.
Mycket bra uppläsning.

Bokslukerskan

2017-12-27

Betyg: 5/5
Full pott!

🇸🇪Hänförd av denna oerhört starka debutroman!
Språket, miljöerna, karaktärerna, relationerna, storyn, känslorna.
Ja allt, precis allt går att ta på.
Mästerligt utfört!
Jag grät,
oräkneliga gånger.
Berättelsen tar sin början i mitten av 80-talet, i ett skakigt Nigeria.
Vi får följa den vackra Yejide och hennes man i deras kamp om att skaffa barn.
En kamp som med tiden kommer att handla om så mycket mer.
Relationer kompliceras,
traditioner ifrågasätts,
generationer krockar
och många liv ställs på ända.
Stanna hos mig är en kulturell, politisk, komplex och explosiv kärlekshistoria.
One of a kind!
••••••••••••••••••••••••••••
🇬🇧Second book this year who gets top score.
Blown away by this extremly strong debut.
The language, environments, characters, relations, story and the feelings.
Yes all of it, every little piece gets to you.
Masterly done!
I cried,
countless times.
Stay with me is a cultural, political, complex and explosive lovestory.
One of a kind!

Nina Gustafsson

2017-11-14

Fantastisk debutbok som ger inblick i ett nigreanskt äktenskap som sakta krakelerar på grund av barnlöshet. I bakgrunden av detta berättas Nigerias politiska situation under 80-talet.