Stamtavlor

Hur är det att ha rötter i två kulturer, utan att vara rotad i någon av dem? Dilsa Demirbag-Sten kom till Sverige som sexåring 1976. Tills för bara en generation sedan bodde hennes stam uppe i bergen - i tält. Idag bor de över hela Europa. Stamtavlor är en utlämnande och kärleksfull, rå och innerlig självbiografisk berättelse om en ung kvinnas försök att förstå varifrån hon kommer och vilket arv hon bär med sig. Dilsa Demirbag-Sten skriver för Expressen och Östgöta-Corrrespondenten och är en uppskattad och flitigt anlitad debattör i integrationsfrågor, hedersmord och kvinnors rättigheter."Jag ville skriva en bok som ger mina barn en nyckel till en av många dörrar som kommer att dyka upp i deras liv. Kanske väljer de att inte öppna den dörren. Det är upp till dem att välja."

💜Denna 🎧📚 var en Välskriven Gripande Bladvändare  som var så svår att stänga av.
Man får följa Nura & hennes 4 barn på deras resa och
man får även en inblick i
hur vissa tänker när det gäller Hederskulturen m.m

Jag hoppas att någon annan ger denna bok ett rättvis betyg för jag kan inte betygsätta något som jag tycker är så FEL & så
Tragisk syn på oss Kvinnor.....

Solveig Andersson

2015-11-12

Jag har länge följt Dilsa som journalist och uppskattar att hon tar upp frågor som de flesta andra inte vågar tala öppet om. Boken om hennes uppväxt är fascinerande och lättläst och jag fortsätter gärna med hennes nästa bok.

Teresia Kjellgren

2014-03-05

En verkligt läsvärd bok om man vill få en bättre bild av kurderna i Turkiet och det stam liv som endast ligger en generation bakåt. Ännu en gång upprörs jag över hur illa kvinnor behandlas i dessa kulturer. Boken ger även en bild av hur det är att som sexåring lämna stamlivet i Turkiet och flytta till Sverige. Det är en bok med mycket värme och kärlek trots alla svårigheter.

Sofia S

2013-02-20

Intressant. Jag får bilder av en kultur som jag inte känner till alls. Bilden av kvinnans ställning är deprimerande.

Ulla Englund

2011-07-14

Intressant och lättläst. Dilsa skriver om moderns och de fyra syskonens resa hit och om senare besök hos släktingar i Turkiet. De flesta historierna innehåller skildringar av kvinnoförtryck. Från män men även från andra kvinnor. Måntro EU-medlemskapet kommer att göra skillnad? Om 100 år?

Gunvi Lundqvist

2011-05-22

En "hälsosam" bok. Önskar att alla som förundras över klankultur och tror sig veta hur livet är för dem. Dilsas stamtavlor ger svaret. Dessutom är boken personlig och Dilsa förblir den jag trodde hon skulle vara innan jag började med boken. Nu är Fosterland påbörjad och jag njuter. Rekommenderas varmt för alla och envar.

Karl Sandberg

2011-01-23

Gillade uppdelningen i kapitel efter personer och livsöden, gav spänning att läsa vidare. Blev förvånad hur bra boken var.

2010-07-16

"Stamtavlor" är Dilsas första bok om sitt liv. Den hade jag missat att läsa, när jag läste Dilsas andra bok "Fosterland" för ett par månader sen.

"Fosterland" handlade ju mest om Dilsas liv i Sverige. Medans "Stamtavlor" mest handlar om hennes forna hemland, Kurdistan i Turkiet.

"Stamtavlor" var lika bra som "Fosterland". Mycket intressant och gripande att läsa. Och jag kan helt klart rekommendera båda böckerna.

Kristina Simar

2010-06-05

Bara så underbart bra.

Eyez Only

2010-04-15

Visst är den bra, men den lämnar inget större avtryck.