Stalker

Kepler, Lars

| 2016

The groundbreaking fifth thriller in Lars Kepler's bestselling series featuring Joona Linna. Perfect for fans of Stieg Larsson and Jo Nesbo.

En bok där man knappt vågar vända blad. Kepler håller spänningen vid liv ändå till sista ordet. En brutal bok och brutalt bra bok. Kan inte göra annat än att sätta 5 stjärnor och starkt rekommendera.

Lisa K

2017-06-27

Kändes utdragen och lång. De kunde ha knutit ihop det på ett bättre sätt. Spännande i början, men det avtog..

Karoline Norheim

2017-06-22

Väldigt spänannade deckare med många olika vändningar men kändes lite lång i vissa stunder.

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Så glad att jag satt i en lägenhet på andra våningen när jag läste denna fantastiskt skrivna thriller.

2017-01-16

Fartfylld, spännande, inte särskilt realistisk. Ett minus för att Linna måste lösa allt och alla andra poliser bara är halvkompetenta och hjälplösa utan honom. Min gissning på förövare var rätt från ett ganska tidigt stadie i boken.

Ilona

2016-12-30

Spännande, men det blir för mycket på slutet.

Ann Simonsson

2016-11-25

Lite seg i början kan vara så att J Malmsjö inte är min favorituppläsare. Boken växer efter halvtid..Spänning! Ja!

Marina Pedersen

2016-10-27

Alla hans böcker är kanon

Peter S

2016-07-22

Alldeles för rå och detaljerat våld i min smak och tröttsamt slut med personer som aldrig dör hur mycket stryk eller elände de utsätts för. I övrigt en spännande bok om man slapp alla avarter.

Sara AK

2016-07-16

Hade inte så höga förväntningar men jag gillade det jag läste, speciellt den sista tredjedelen av boken som jag sträckläste och jag hade fullkomligt omöjligt för mig att lägga ifrån mig boken!

Ellinor Karlberg

2016-07-11

Jättespännande men inte lika obehaglig som Sandmannen. Älskar dessa böcker!

Lotta Strandberg

2016-04-17

Inte lika bra som Sandmannen men riktigt spännande. Kommer allt att lännas lite läskigare att vara ensam i stugan när det är mörkt ute.. Saknade för övrigt Saga Bauer, hoppas hon är med lite mer i nästa..

Johan CB

2015-12-03

Lars Ståhl

2015-11-09

elinore järlehag

2015-10-18

Inte så läskig eller obehaglig som jag hört den skulle vara. Dock hade jag svårt att sluta läsa mot slutet! Mycket spännande!

Stig Svåren

2015-10-15

Nog det töntigaste jag läst på många år

Therése Lönneberg

2015-09-27

Välskriven, spännande och otäck.

Solveig Andersson

2015-09-08

Läste ut den här i vintras. Spännande men lite för lång för att tilltala mig.

Nina Gustafsson

2015-09-05

Efter Sandmannen känns denna som en besvikelse. Visst finns det tempo och en viss spänning men den blir långdragen och lite seg.

Peter Gänger

2015-08-28

Kepler senast deckare håller samma höga nivå som tidigare böcker. Nagelbitare ända in i slutet. Gillar verkligen denna bokserie, även om beskrivningarna ibland är onödigt våldsamma och blodiga.

Linda Aulin

2015-08-03

En svag 3:a. Är riktigt besviken! Boken är stundvis som en dålig amerikansk actionfilm och den känns inte alls som om den är skriven av Kepler.

Maria Myrberg

2015-08-03

Riktigt bra!

Lena Sandborg

2015-08-01

Som en amerikansk actionfilm med människor som har superkrafter och tål hur mkt som helst... Hade så höga förväntningar men tyvärr...

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Bra och spännande bok men trodde nog att den skulle överraska mer. Hade kanske för höga förväntningar eftersom Kepler brukar leverera mycket bra.

Emelie Richter

2015-06-11

Jag tycker som Emma Lind. Denna bok är inte alls i samma stil som de andra böckerna, mina förväntningar var förmodligen alldeles för höga pga deras tidigare böcker.

emmakicki

2015-06-07

Inte alls som jag förväntade mig, varken lika bra eller otäck som jag trodde. Spoilervarning: Joona Linna har tappat i trovärdighet för mig, det känns osannolikt allt han är med om i boken och hur han ändå repar sig direkt.

Erika O

2015-05-29

Väldigt spännande och stundtals sjukt obehaglig bok! Jag är så glad att jag bor flera trappor upp i mitt hus, ingen kommer åt att titta in...

Annica Nordström

2015-05-22

Jag blev något besviken. På vissa ställen repeterar den sig själv och det känns som att man läser samma sida flera gånger. Men de sista 100 sidorna (av 530) var riktiga nagelbitare.

Cecilia Lt

2015-04-26

Besviken. Den känns varken realistisk eller välskriven.

Mikael Linder

2015-04-15

Bitvis riktigt spännande och välskriven. Drar dock iväg ibland och jag stör mig fortsatt på alla överklassdetaljer som präglar Keplers böcker.

Erica S

2015-04-14

en riktig rysare. En blad vändare läs den

E H

2015-03-27

Mästerligt!!!

Meisam Lund

2015-03-22

Håller samma klass som de övriga böckerna men slutet var lite av en antiklimax...

Ida

2015-03-13

Bra driv och väldigt spännande. Lite väl detaljerad emellanåt. Kapitlerna är korta och det är lätt att läsa ytterligare ett eftersom de ofta slutar mitt i en händelse. Handlingen är bra och tycker nog att det är en av de bästa i serien.

Terese Johansson

2015-03-12

Detta är nog en av Keplers bästa böcker, om inte den allra bästa till och med. Den är oerhört spännande och hyfsat lätt att läsa. En riktig bladvändare som man plöjer igenom snabbare än man har tänkt sig. Och som så ofta är det ganska svårt att lista ut vem den skyldiga är innan det avslöjas, precis som det ska vara.

Anneli Johansson

2015-03-03

En av de bästa böcker jag läst. Kepler har gjort det igen, en fantastisk spännande bok från första till sista sidan. Läs den!

Jag ger den en stark trea. Tycker att den var alldeles för lång, hade kunnat dra ner den med en tredjedel minst. Många skildringar blev alldeles för långa, det kändes som "ok, jag fattar, gå vidare nu". När man lyssnar på boken kan man ju inte skumma igenom såna partier som man kan göra i en vanlig bok. Men visst, den var spännande överlag, platser som jag känner till beskrevs på ett realistiskt sätt så researchen har nog varit grundlig. Upplösningen var oväntad, jag hade inte misstänkt den personen.

Jan Svensson

2015-02-09

Tycker inte denna var lika bra som föregångarna. De upprepar sig en del och är förutsägbara. Visst är det spännade men spårer ur rejält på slutet. Riktigt korkat blir det när hjältinnan märker att liket lever men sedan ändå hävdar att hon dödat det. Naturligvis kommer liket tillbaks för en sista fight. Sedan blir det bara värre och värre för hjälten Joona. Han är tydligen beredd att offra allt för rättvisan. Tur det finns sådana.

Jonna

2015-02-08

Så sjukt bra bok! Det som drar ner betyget var de allt för detaljerade intima scenerna, för detaljerade för min smak. Nästan så man rodnade på bussen.

Helena Rasmusson

2015-02-01

Denna var nästan för läskig för min smak!

Eva Jacobson

2015-01-31

Började bra men efter halva tröttnade jag.

Kim M. Kimselius

2015-01-30

Psykologisk thriller, som beskriver allt in i minsta detalj, vilket gör mig obehagligt berörd när det gäller skildringarna av morden. Jag vill inte veta allt, jag vill tänka lite själv.

Det är en spännande bok med oväntade vändningar, men också med partier som är sega och får mig att tappa intresset.

Upplösningen är grym och väl detaljerad. När jag tror att allt är över och tror jag kan andas ut, sätter det fart igen.

En, i mitt tycke, alldeles för lång bok.

Jag lovade mig själv att jag aldrig mer ska läsa en Keplerbok, det blir bara för mycket av råhet, blod och massaker. Tycker du om den typen av deckare/thriller kan jag rekommendera boken till dig, annars bör du låta bli att läsa den...

Kim M. Kimselius

2015-01-30

En, i mitt tycke, alldeles för lång bok.

Katarina Nord

2015-01-26

Stark trea! Spännande och jag har sträckläst boken, dock inte samma skräckupplevelse som att lyssna på den förgående boken Sandmannen som Jonas Malmsjö läste upp.

Åse Bandling

2015-01-25

Spännande rakt igenom

Iris Forsberg

2015-01-21

Måste säga att då förväntningarna var höga av upptrissade recensioner så var besvikelsen stor. Stundtals kändes språket och fokus helt främmande. Vad har hänt? Har de tagit in en vikarie?

Den börjar riktigt riktigt spännande och bra. Men den tappar tempo. Och inlägget i tiggardebatten känns lam och malplacerad. Varför blanda in något som inte lyfter storyn?

Nej.

Lotta Lettenström

2015-01-19

Det bästa jag läst på riktigt länge. Fruktansvärt otäckt och spännande. Rekommenderas verkligen!

Mästarnas mästare! Som vanligt en riktigt ruskig historia, med mycket våld och blod. Och vansinnigt spännande.!
Men mycket o entusiastisk uppläsare. Läs den själva!

Ursula Stålhandske

2015-01-11

Bästa hittills i serien trots den höga kvaliteten tidigare. Välskriven som vanligt och makalöst läskig! Uppläsaren Jonas Malmsjö är på topp. Läs serien och helst i ordning.

Kerstin Hellgren

2015-01-08

Spännande men en del ganska långa "transportsträckor" som kunde kortas ner en hel del.

Karin Löfstrand

2015-01-07

150104: Blodigt och spännande! Gick inte att läsa på kvällen utan lämpade sig bäst för sträckläsning dagtid.

Helén Lundström

2015-01-05

Ännu en klockren deckare om den spännande Joona Linna och hans kollegor! Jag kunde inte lägga ner den.

Marita Ryen

2014-12-26

Otroligt spännande och en riktig bladvändare. Mycket otäck ibland. Händer lite väl mycket därav "bara" fyra stjänor.

I början av boken är det så himla spännande att man nästan glömmer att andas. Tack och lov planar det ut lite sedan, men fortfarande är det väldigt spännande. I denna bok kommer en ny karaktär eftersom Jonna Linna är försvunnen. Det är en kvinnlig polis med skinn på näsan, jag gillade henne, en frisk fläkt. Ibland tycker jag att författarparet vecklar in sig lite för mycket, men i denna bok lyckas de hålla det på en rimlig nivå. Jag tycker handlingen var genomtänkt och höll ihop till slutet. Nu ser jag verkligen framemot nästa bok

Rasmusmatte .

2014-12-25

Lika rafflande som alla Keplers böcker

Lena L

2014-12-25

Olidligt spännande och bitvis riktigt kuslig! En riktig bladvändare som jag läste på juldagen.

Helén Torstensson

2014-12-19

Har svårt för uppläsaren, monoton röst som gör att man tappar koncentrationen hela tiden. Synd för boken var spännande. En annan uppläsare som engagerar lyssnaren så hade den varit topp!

Ann W

2014-12-18

Inte den bästa i serien, men fortfarande väldigt bra och spännande som alltid.

Monica Brandts

2014-12-17

Spännande och absolut måste man läsa den men inte deras bästa.

Sebastian Rane

2014-12-12

Historien kryper in under huden på en. Paret "Kepler" gör mig inte besviken. Väntar med spänning på fler böcker från författarna.

Glada Gunvor

2014-12-04

Börjar bra, men blir sen bara för mycket. Alltsamman är för mycket. Överskrivet. Uppläsaren är däremot bra som vanligt.

Maddes Bokblogg

2014-12-02

Spännande men inte Keplers bästa

Maria Larsson

2014-11-30

Biter man inte redan på naglarna så börjar man garanterat att göra det när man läser Lars Keplers senaste deckare "Stalker". I alla fall de första hundra sidorna. Som i tidigare böcker är tempot högt och inledningen är mycket otäck. Känsliga läsare bör inte ha "Stalker" som godnattsaga utan läsa den på dagtid med samtliga lampor i huset tända och dubbla lås på dörren.

Filmer dyker upp hos Rikskriminalpolisen på kvinnor smygfilmade i sina hem. De hittas sedan dödade på det mest bestialiska sätt. Hypnotisören Erik Maria Bark gör comeback i "Stalker" och ja, man hittas lokalisera Joona Linna också.

Det är vansinnigt spännande i dryga hundra sidor. Sedan är det som om boken krockar mot en bergvägg. Det maler bara på och slutet är olidligt utdraget. Så otroligt sorgligt när inledningen är så ruskigt bra.

Dock lär denna bok ligga i många julklappar i år och självklart fungerar den alldeles utmärkt att läsa under julledigheten. Den är väldigt lättläst och tilltalar en bred publik.

"Stalker" fungerar förmodligen bättre på vita duken än i bokform.

Maria Larsson

2014-11-30

Ruskigt otäck inledning. Tyvärr tappar boken fart efter hundra sidor och slutet är olidligt utdraget.

Monica Magnusson

2014-11-29

Efter att inte kunnat släppa de tidigare böckerna av Kepler så blev jag lite besviken då denna inte alls höll fast mig på samma sätt efter halva boken. Första halvan va superspännande men sen blev den lite långsam och tråkig. Slutet va lite si sådär tyckte jag. Men spännande emellanåt.

Anita H

2014-11-24

Spännande, spännande och bra, som alla de andra.
Rekommenderas!!!

Anders Öhlin

2014-11-24

Mycket bra som vanligt.

Katarina Strid

2014-11-18

Spännande men jag tycker inte den var lika bra som Eldvittnet eller lika gastkramande och otäck som Sandmannen.
Sen blir jag lite trött på att alla kvinnor i boken beskrivs så utförligt hur de ser ut, hur de är klädda och sminkade (oftast sensuellt) medan man inte får veta hur männen ser ut alls.

2014-11-17

Olidligt spännande, blev livrädd efter de två första kapitlen så jag vågade inte läsa mer den kvällen då jag var ensam hemma med stora fönster ut mot min mörka trädgård... Någon som filmar kvinnor, någon som förföljer, någon som mördar, våldsamt... vem, det är frågan... hur ska ledtrådarna tydas, vem riktas misstankarna mot... utöver detta spännande case, följer vi oxå karaktärernas privata liv och leverne på ett sätt som engagerar och får en att lära känna dem bättre och förstå deras agerande... En riktigt blandvändare, så gruvligt bra! och tilläggas ska att jag inte gillar deckare i vanliga fall... men dessa som Kepler skrivit - sååååå grymt bra!

Anna Johansson

2014-11-14

Riktigt bra och spännande från första kapitlet. I sann Kepler-anda.

Jan Banan

2014-11-10

Den här är den bok från författarparet som håller ihop bäst och inte skenar iväg in i orimlighet som de tidigare gjort. OK, jag måste erkänna att jag inte köper twisten när man som läsare får reda på vem den skyldiga är. Jag gillar inte heller den nästan parodiskt utdragna slutstriden, men en mycket bättre sammanhållen bok med få logiska luckor. Mycket trevligt att äntligen kunna sätta ett högt betyg på Kepler och få en bok som inte slarvas bort någonstans halvvägs likt de tidigare. Spännande och välskriven!

Lars Bruman

2014-11-09

Ruggigt bra,

Hanna *

2014-11-08

Har haft jätte höga förväntningar på denna bok och längtat. Börjar bra men nja, trodde det skulle vara en rysande nagelbitare med nervpirr. Blev besviken. Sandmannen och Eldvittnet är grymma!

2014-11-07

Jag älskar Lars Keplers böcker. Tycker att det äkta paret som skriver under pseudonymen Lars Kepler, Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril, verkligen har lyckats med sina böcker.

Det här är deras femte bok i serien om polisen Joona Linna, och jag har tyckt mycket bra om alla dom fyra tidigare, ?Hypnotisören?, ?Paganinikontraktet?, ?Eldvittnet?, och ?Sandmannen?.

?Stalker? gjorde mig verkligen inte heller besviken, för den får absolut högsta betyget från mig.

Liksom dom tidigare böckerna, så är det action från början till slut, på sexhundra sidor. Man ser verkligen boken som en film framför sig, och den skulle passa bra att bli filmad, precis som boken ?Hypnotisören? blev. Den filmen var ju mycket, mycket bra tyckte jag.

Jag rekommenderar verkligen boken, precis som tidigare böcker i serien. Och jag hoppas att det kommer många fler böcker om Joona Linna och dom andra.

Anneli Sjölund

2014-11-02

Oj vad jag längtade efter den här boken! Nu längtar jag igen efter nästa...

eva lundgren

2014-11-01

Riktigt bra och spännande, men det finns en hel del trådar som bara slarvas bort. De första 250 sidorna fick mig att bita ner naglarna, sedan tappade boken lite styrfart i mitt tycke, men fortfarande mer än väl godkänt!

Carolina Bellenger

2014-11-01

Är stort fan av Kepler. Denna bok tog slut alldeles för fort. Men snäll mot sin stackars hjälte är man inte...
Ngt slarvigare än tidigare böcker.

Kristina Wiklundh

2014-10-27

Otroligt spännande. Läs inte innan läggdags!