Stalker

Kepler, Lars

| 2014

Ett filmklipp skickas till Rikskriminalpolisen. Någon har stått i trädgården och smygfilmat en kvinna genom fönstret. Nästa dag hittas hon död till följd av bestialiska skär- och sticksår. En ny film kommer till polisen, men det finns ingen möjlighet att identifiera kvinnan innan tiden rinner ut. Maken som hittar henne mördad blir så traumatiserad att han städar hela huset och bäddar ner henne i sängen. Han kan ha sett något avgörande, men hans akuta chocktillstånd hindrar polisen från att genomföra sina förhör. Psykiatrikern Erik Maria Bark kallas in för att hypnotisera honom ? men det mannen berättar i den djupa transen får Erik att börja ljuga för polisen. Om lamporna är tända kan en stalker se dig utifrån, men om lamporna är släckta kan du inte se en stalker som redan är inne. Lås dörren, dra för gardinerna ? thrillermästaren Lars Kepler är tillbaka med en ny bladvändare. ...

Amanda Svedin

2023-02-15

Stalker är en minst sagt en obehaglig läsning som gav mig mardrömmar i flera nätter efteråt. Jag tycker att Keplers böcker alltid levererar men denna är min personliga favorit!

Jessica Alvklinga

2022-12-15

Spännande

Marie Byström

2021-08-16

Så bra...

My.loved.books

2021-01-16

Spännande, läskig, obehaglig och Väldigt svår att lägga ifrån sig…

Det här är den femte boken om Jonna Linna; en av mina favoritpoliser! Har dröjt med att läsa den här för att jag inte vågat… Ja jag erkänner! Men till slut bestämde jag mig för att sätta igång och sedan var det Väldigt svårt att sluta…

En sak som Kepler alltid gör Fantastiskt och det är när de skriver om personer som avviker från samhället normer; slarvigt uttryck ”skurkarna”. I ”Stalker” finns det en hel del både med och utan namn. Men jäklar vilken känsla en bok kan ge när den på ett sätt gör att man inte vill läsa för att man tycker det hela är en aningen för läskigt men samtidigt så jäkla spännande! Exakt så är ”Stalker”!

En bekant som vi får återse igen är han som kallas för Hypnotisören; Erik Maria Bark (första boken av Lars Kepler). Har väldigt blandade känslor runt honom men det är nog mest för att jag Aldrig riktigt vet vad jag har honom.

Det här är en favorit hos mig bland Keplers böcker! Men är trots det glad att jag väntade att läsa den då jag känner att den nog inte varit så passande att läsa när man bodde på bottenvåningen…

Kan varmt rekommendera den här boken; trots att den är väldigt obehaglig så kompenserar spänningen med råge!

Angie J

2020-12-20

Maria B

2020-07-29

Gastkramande spännande och ett ruggigt driv i texten!

2020-02-20

Egentligen är det riktigt uselt skrivet och Joona Linna blir nästan löjeväckande. Som att knappt kunna gå och dagen efter slåss han bättre än stålmannen. Det blir lite för mycket av allt på något sätt.. Allt räddas precis i sista stund av just nämnde Joona. Det blir lite av Dan Brown över det hela. Ja det är tydligen populärt men ändå ganska uselt. Visst finns det en viss spänning för stunden men det är också allt.

Stina

2019-08-28

Spännande och lättläst, väldigt läskig. Valde att läsa vissa delar av boken när det var ljust ute.

Sara Höglund

2019-04-29

Bokdjungeln

2019-01-27

Redan efter bara några kapitel tycker jag att ljudboken är läskig. Jag är då glad att jag inte är ensam hemma och att vi snart ska installera larm i huset. Är man bara lite mörkrädd så kan man ju lätt bli paranoid efter att ha börjat lyssna på denna bok. Dock dör detta ut efter ett tag och den känns platt. För att sedan ta fart igen i mitten och mot slutet plattas ut. SPOILER ALERT! ••••Det är när Joona Linna (huvudkaraktär i de tidigare böckerna) "dyker upp från de döda" som boken börjar falla. Det är mycket som känns så orealistiskt att det faktiskt blir tråkigt att läsa. Jag blir så ledsen för jag trodde verkligen att denna skulle vara grym, men den höll inte hela vägen.

Mari

2019-01-24

Riktigt bra och spännande!

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Jag är ingen deckarfantast men den här gillade jag! Men och andra sidan, vem gillar inte Kepler? Läste ut den snabbt som attan

Karin Axell

2018-12-13

Tänk om denna skrivarduo under pseudonym kunde sluta skriva ingående sexscener som inte fyller någon som helst funktion eller förhöjer läsvärdet av historien på något vis. För ingenting annat ur karaktärernas privatliv skildras såpass ingående som deras i det närmaste halvperverterade könsumgänge vilket gör trovärdigheten så oerhört låg i annars hyfsat intressanta berättelser och skildringar. Vilket gör det hela lite enahanda och förutsägbart vad det gäller den biten iallafall. Tur det inte händer så ofta så det förstör helheten totalt och tur man kan spola förbi dessa skildringar när man lyssnar på ljudbok.

I övrigt uppnås inte helt sällan en smula gastkramande spänning, intressanta intriger och sköna cliffhangers mellan kapitlen.

Hade det där meningslösa sexdrävlet skippats hade denna serie helt klart fått högre betyg.

Ronnie Videli

2018-10-07

Elisabeth Andersson

2018-09-04

Suverän

Evasbokhylla

2018-07-31

Den är bra men inte i samma klass som Sandmannen. Tyckte den var lite för lång.

Johan

2018-07-19

Inte deras bästa, men helt ok.

Erika Hedéen

2018-05-15

Spännande, bra och svår att lägga ifrån sig! Rekommenderas

Karin Johansson

2018-05-01

Jättebra!!!

Anna Andersson

2017-11-22

Läskigt bra

Johan Karlsson

2017-08-17

En bok där man knappt vågar vända blad. Kepler håller spänningen vid liv ändå till sista ordet. En brutal bok och brutalt bra bok. Kan inte göra annat än att sätta 5 stjärnor och starkt rekommendera.

Lisa K

2017-06-27

Kändes utdragen och lång. De kunde ha knutit ihop det på ett bättre sätt. Spännande i början, men det avtog..

Karoline Norheim

2017-06-22

Väldigt spänannade deckare med många olika vändningar men kändes lite lång i vissa stunder.

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Så glad att jag satt i en lägenhet på andra våningen när jag läste denna fantastiskt skrivna thriller.

2017-01-16

Fartfylld, spännande, inte särskilt realistisk. Ett minus för att Linna måste lösa allt och alla andra poliser bara är halvkompetenta och hjälplösa utan honom. Min gissning på förövare var rätt från ett ganska tidigt stadie i boken.

Ilona

2016-12-30

Spännande, men det blir för mycket på slutet.

Marina Pedersen

2016-10-27

Alla hans böcker är kanon

Peter S

2016-07-22

Alldeles för rå och detaljerat våld i min smak och tröttsamt slut med personer som aldrig dör hur mycket stryk eller elände de utsätts för. I övrigt en spännande bok om man slapp alla avarter.

Sara AK

2016-07-16

Hade inte så höga förväntningar men jag gillade det jag läste, speciellt den sista tredjedelen av boken som jag sträckläste och jag hade fullkomligt omöjligt för mig att lägga ifrån mig boken!

Ellinor Karlberg

2016-07-11

Jättespännande men inte lika obehaglig som Sandmannen. Älskar dessa böcker!

Lotta Strandberg

2016-04-17

Inte lika bra som Sandmannen men riktigt spännande. Kommer allt att lännas lite läskigare att vara ensam i stugan när det är mörkt ute.. Saknade för övrigt Saga Bauer, hoppas hon är med lite mer i nästa..

Johan CB

2015-12-03

Lars Ståhl

2015-11-09

elinore järlehag

2015-10-18

Inte så läskig eller obehaglig som jag hört den skulle vara. Dock hade jag svårt att sluta läsa mot slutet! Mycket spännande!

Stig Svåren

2015-10-15

Nog det töntigaste jag läst på många år

Therése Lönneberg

2015-09-27

Välskriven, spännande och otäck.

Solveig Andersson

2015-09-08

Läste ut den här i vintras. Spännande men lite för lång för att tilltala mig.

Nina Gustafsson

2015-09-05

Efter Sandmannen känns denna som en besvikelse. Visst finns det tempo och en viss spänning men den blir långdragen och lite seg.

Peter Gänger

2015-08-28

Kepler senast deckare håller samma höga nivå som tidigare böcker. Nagelbitare ända in i slutet. Gillar verkligen denna bokserie, även om beskrivningarna ibland är onödigt våldsamma och blodiga.

Linda Aulin

2015-08-03

En svag 3:a. Är riktigt besviken! Boken är stundvis som en dålig amerikansk actionfilm och den känns inte alls som om den är skriven av Kepler.

Maria Myrberg

2015-08-03

Riktigt bra!

Lena Sandborg

2015-08-01

Som en amerikansk actionfilm med människor som har superkrafter och tål hur mkt som helst... Hade så höga förväntningar men tyvärr...

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Bra och spännande bok men trodde nog att den skulle överraska mer. Hade kanske för höga förväntningar eftersom Kepler brukar leverera mycket bra.

Emelie Richter

2015-06-11

Jag tycker som Emma Lind. Denna bok är inte alls i samma stil som de andra böckerna, mina förväntningar var förmodligen alldeles för höga pga deras tidigare böcker.

2015-06-07

Inte alls som jag förväntade mig, varken lika bra eller otäck som jag trodde. Spoilervarning: Joona Linna har tappat i trovärdighet för mig, det känns osannolikt allt han är med om i boken och hur han ändå repar sig direkt.

Erika O

2015-05-29

Väldigt spännande och stundtals sjukt obehaglig bok! Jag är så glad att jag bor flera trappor upp i mitt hus, ingen kommer åt att titta in...

Annica Nordström

2015-05-22

Jag blev något besviken. På vissa ställen repeterar den sig själv och det känns som att man läser samma sida flera gånger. Men de sista 100 sidorna (av 530) var riktiga nagelbitare.

Cecilia Lt

2015-04-26

Besviken. Den känns varken realistisk eller välskriven.

Erica S

2015-04-14

en riktig rysare. En blad vändare läs den

E H

2015-03-27