Stalinin lehmät

Oksanen, Sofi

| 2008

Flag from fi

"Beauty hurts, baby." "Minun ensimmäinen kertani oli erilainen. Olin luullut, että se olisi kamalaa, sotkuista, likaista ja limaista. Olin luullut, että sisältäni tulisi verta ja vatsaani koskisi kahta kauheammin. Olin luullut, etten koskaan tulisi siihen, en pystyisi, en haluaisi, mutta kun korviini alkoivat sattua ritisevien vatsanpeitteiden äänet, ruumiini päätti puolestani. Ei ollut muuta vaihtoehtoa. Se oli jumalaista. Olen ollut siinä hyvä 14 vuotta, eikä kukaan ole huomannut, ellen itse ole kertonut, mutta siltikään ei kertomaani haluta nähdä. Tai jos nähdäänkin, sen edessä ollaan avuttomia." Stalinin lehmistä sanottua: "Tuskin bulimiaa on meillä aiemmin kuvattu näin sisältäpäin ja analyyttisesti." Suvi Ahola, Helsingin Sanomat "Mielenkiintoisin koskaan lukemani kuvaus 'veljeskansamme' historiasta. Suvi Ratinen, Hämeen Sanomat

Kamali 

2014-07-28

Rekommenderas för den som gillar misär och olycka. Berättarrösten har dessvärre sådan distans att det som beskrivs inte riktigt berör mig, trots tunga ämnen som ätstörning, främlingsskap och att tvingas vara någon annan än den du verkligen är. Skulle tjäna på att kortas ner och ha en tydligare plot. Nu känns den väl spretig.

Theresa Gyllander

2014-07-13

En stark berättelse som visar hur skam kan ärvas samt gestalta sig, och vad människan tar till för att överleva.

Theresa Gyllander

2014-07-11

En bok om bl. a samhälle, skam och överlevnad. En stark berättelse.

Izabela Horn

2014-06-24

Jag tycker inte Stalins Kossor är lika bra som Sofioksanen tidigare böcker , den är ytlig och därför har jag svårt att känna någon djupare känsla för boken. Det är ett bra ämne därför är det synd att Sofi Oksanen bara skrapar lite på ytan, som läsare får man aldrig lära känna Anna, Annans mamma eller väninnan Irene. Det är synd för Stalins Kossor hade kunnat bli en riktigt bra bok.

2014-01-21

Vissa delar var väldigt välskrivna och intressant, men boken var på det stora hela mycket hoppig och ostrukturerad.

Stefan Grip

2013-08-03

Nästan en femma

Maria Engqvist

2013-01-07

Tre böcker har fått mig att må fysiskt illa vid läsning, detta är en av dem. Sträckläsningsvarning!

Emma Pa-Fo

2012-10-24

Jag läste den på finska och gillade den, gripande berättelse.

Malin Strömberg

2012-09-17

Gripande. Upprörande. Hur det som hände då ger genklang idag. Att försöka förlåta sig själv.

Annie Arvidson

2012-05-13

Boken var till en början ganska seg och till och med tråkig, men efter lite mer en hundra sidor tycker jag att den började ta sig. Hade lite svårt för språket i början, och användandet av tempus blev ibland riktigt rörigt, även om det kanske ändå var korrekt (?). Tycker att boken är läsvärd, absolut, men skulle inte vara det jag valde att läsa om det fanns annat att välja på.

Maria Klingberg

2011-12-08

Lite svår att komma in i men en av de bästa böcker jag har läst på länge. Ger en intressant bild av Estland under Sovjettiden med flera hemska skildringar av svält, skräck och brutala avrättningar. Spännande kontrast att läsa om hur Annas släktingar kämpat för att få bröd för dagen medan hon själv lever i ett Finländskt överflöd och utvecklar ätstörningar. En bok jag starkt kan rekommendera.

Kristina Lundberg

2011-09-12

En bland de svåraste böcker att betygsätta, den var svårläst men så bra och intressant.

Sofie Petersson

2011-05-29

Sofi Oksanens hyllade debutroman - känd för dess prosa och ypperliga hantverk. Romanen handlar om skönhetsideal och ursprung, men jag känner ingenting för boken. Jag vet inte varför men den faller mig inte i smaken. Kanske är det den till ytan rätt kalla Anna som jag inte alls kan identiera mig med eller att den ständigt hoppar mellan årtionden och människor , hänger helt enkelt inte med. Jag sållas väl helt enkelt bort från agnarna.

Petra Norstedt

2011-04-25

Lite seg men mycket bra med det öppna slutet. Beskrivningen av Estland en traditionell öststats historia men jag fick inte riktigt ihop bilden av alla hororna. Mormor var den enda starka kvinnan i familjen. Är jakten på lyckan och kontroll idag viktigare än alla moraliska värderingar? En bok med många bottnar.

Lovisa S

2011-04-20

Mer än bara ätstörningar. Om förtryck, varor och konsumtion och vad dessa gör med människor som vill överleva till vilket pris. Och en bit modern historia jag inte kände till så väl.

Elisabeth E

2011-04-06

Inte så fantastiskt bra som jag trodde att den skulle vara men ändå väldigt gripande. Kändes lite lång dock. Jag fann historien om mormodern och mamman mest intressant.

Elin Stenblom

2011-03-28

Välskriven och gripande levnadsöden.

Anna Moth

2011-03-01

Jag tycker faktiskt att det här är Oksanens sämsta bok. Baby Jane och Utrensning är mycket, mycket bättre. Den här var lite för rörig och lite för lång.

Charlotta Norinder

2011-01-17

Besviken, mycket besviken.

Annika Lönneborg

2010-11-08

Stark bok om hur det är att vara kluven mellan två nationaliteter och om hur ett barn påverkas av sin mors skam- och skuldkänslor och av att aldrig få vara sig själv. Det handlar om politik, överlevnadsstrategier och ätstörningar. Mycket intressant och välskriven bok som har gett mig en del nya insikter.

Maria Nordström

2010-11-07

Ätstörningarna tilltalade mig inte. Däremot tyckte jag om skildringarna av huvudpersonens mormor. Hur mormodern i Estland försöker ta hand om sina barn samtidigt som hennes man gömmer sig i skogen. Man känner i hela kroppen hur gräsligt det är. Otroligt välskrivet.

Kristin Larsson

2010-11-03

Jag fick inte riktigt ihop det här, vad allt hade med varandra att göra. Intressant läsning trots det, men mycket nattsvart bulimi.

Sofia Sundling

2010-09-28

Tappade intresset redan efter sida 10, forstatte till sida 60.
Insåg att om författaren bara tjatat om Estland(?) och Finland dittills så kommer det nog fortsätta....

Maria Nordström

2010-03-02

En bra och intressant bok som tar upp många viktiga frågor. Bäst tycker jag om när det handlar om bokens mormor (när hon är mamma). Paniken hon känner när morfadern gömmer sig i skogen och hon är ensam med barnen och tror att de ska bli avslöjade känns i hela kroppen. Jag är mindre intresserad av de delar som handlar om bulimi.