Stalin ? Den röde tsaren och hans hov

Efter flera års forskning på plats i Moskva och med hjälp av tidigare ej tillgängligt arkivmaterial beskriver Montefiore levande vardagslivet innanför Kremls murar; massarresteringarna och morden, men också intima detaljer från den innersta kretsen runt Stalin. Här beskrivs privatpersonen och "charmören" Stalin, männen och kvinnorna vars lojalitet han förlitade sig på - tills det var dags för en ny utrensning. Den röde tsarens privatliv bjuder på mycket dramatik. Redan i bokens inledning går hans hustru, mitt under en middagsbjudning, upp på sitt rum och skjuter sig.

Viveca Sten

2012-05-21

Simon Seabag Montefiore är en mycket intressant författare som bara blir bättre och bättre.
Skildringen av Stalin som den röde tsaren är mästerlig, men också brutalt skrämmande. Slutet, när hans hov står vid hans dödsbädd utan att våga göra någonting, är en studie i feghet och ondska.

Jonas Utterström

2011-12-07

Vilken märklig man och vilken fruktan han kunde ingjuta i sin omgivning.
Verkligen gedigen och genomarbetad bok. Förvånansvärt lättläst och den höll mig vaken flera nätter.

Maria Nordström

2010-08-07

Jättebra. Många bilder. Lättläst trots det tunga ämnet och tjockleken boken. Jag är jätteglad att jag läste den. Ibland berättar Montefiore vad Stalin tänker. Det är min enda invändning mot boken.