Staden

Sten, Camilla

”En rysare som höll mig i ett fast grepp från första till sista sidan och förde tankarna till Stephen King. Camilla Sten är en författare att hålla ögonen på.” Camilla Grebe Det har gått sextio år sedan hela befolkningen i den lilla gruvstaden Silvertjärn försvann. Niohundra människor spårlöst borta. Ingen vet hur det gick till. Var det en olycka, ett massjälvmord eller spelade stadens fanatiska väckelserörelse en roll i försvinnandet? Alice är en ung dokumentärfilmare som vuxit upp med sin mormors berättelser om Silvertjärn. Nu vill hon en gång för alla ta reda på sanningen. Hon och hennes team ska tillbringa fem dagar i den isolerade och övergivna staden och samla in material till filmen. Men så fort de anländer börjar de höra underliga ljud och se oförklarliga saker. Snart måste de fråga sig om det förflutna verkligen är förflutet, eller om staden kommer att sluka dem också....

Spännande från början till slut! Förstår att den kommer bli film, som upplagd för det.

📚📚📚📚📚

Ok, den här boken är ruggigt bra! Förbaskat bra! ”Staden” av Camilla Sten är en nagelbitare, den kryper innanför skinnet. Nästan en klaustrofobisk känsla infinner sig när man läser boken. Camilla har lyckats gestalta och måla upp miljöerna, händelserna och personerna att de känns väldigt levande. Hennes skicklighet i att skriva målande gör också att boken blir läskig och det kommer en känsla av att man är iakttagen. Boken vävs ihop mellan dåtid och nutid och slutet är oväntat, vilket jag tycker är ett stort plus. Jag sträckläste boken, den var väldigt svår att släppa.
Jag tokgillade den här boken, även om den egentligen är utanför min comfortzon eftersom jag är rätt lättskrämd. Läs den!

Jag har läst en bok tidigare av Camilla Sten, och det är boken En annan gryning, som kom ut för tre år sedan. Jag tyckte väldigt mycket om den boken, som fick 4,5 av 5 i betyg från mig. Här är en länk till min recension av den boken.

Så därför hade jag höga förväntningar på författarens nya bok, Staden, men tack och lov så infriades mina förväntningar.

För även Staden är en mycket bra bok. Till och med snäppet bättre än En annan gryning.

Staden har hela tiden en mycket krypande och otäck känsla i sig. Och man vet inte om det är något övernaturligt eller om det är verkligt. Den har vändningar som jag inte förutsåg. Och slutet var inte alls vad jag hade trott.

Boken är mycket välskriven, väldigt spännande, lättläst och snabbläst, otäck och inte alls förutsägbar.

Jag rekommenderar varmt boken, och jag ser mycket fram emot fler böcker av författaren.

Bra 📚 Gillade 👌👏😁👍