Staden

Sten, Camilla

”En rysare som höll mig i ett fast grepp från första till sista sidan och förde tankarna till Stephen King. Camilla Sten är en författare att hålla ögonen på.” Camilla Grebe Det har gått sextio år sedan hela befolkningen i den lilla gruvstaden Silvertjärn försvann. Niohundra människor spårlöst borta. Ingen vet hur det gick till. Var det en olycka, ett massjälvmord eller spelade stadens fanatiska väckelserörelse en roll i försvinnandet? Alice är en ung dokumentärfilmare som vuxit upp med sin mormors berättelser om Silvertjärn. Nu vill hon en gång för alla ta reda på sanningen. Hon och hennes team ska tillbringa fem dagar i den isolerade och övergivna staden och samla in material till filmen. Men så fort de anländer börjar de höra underliga ljud och se oförklarliga saker. Snart måste de fråga sig om det förflutna verkligen är förflutet, eller om staden kommer att sluka dem också....

Alexis Stenlund

2022-01-08

En extremt förutsägbar bok, vilket gjorde den väldigt tråkig.
Det var svårt att gilla karaktärerna eftersom det inte direkt fanns något hos dem att relatera till.
Huvudkaraktären blev jag riktigt irriterad på vid flera tillfällen, pga uppenbart dumma beslut tagna och omogenheten för åldern.
Det kändes inte som det var vuxna man läste om, utan tonåringar… suck.

Sättet boken var skriven på kändes inte särskilt övertygande tyvärr.

Anne Hansson

2021-08-15

Såg verkligen fram i mot att läsa denna boken, eftersom jag läst andra av en annan Sten. I början var den lite lam och seg, gillade visserligen dåtid och nutid berättelserna, men hade lite svårt att hålla isär personerna. Efter halva boken tog det sig och man började ana både det ena och andra, och man fick fundera på vad som hände. Man tänkte sig själv ett slut men blev ganska snopen när det kom. Men funderingarna var många, kändes lite overklig. Jag hade velat veta hur det gick för personerna som var kvar, vad blev det av Staden. Verkligen intressant och se om det blir en film och hur dom löser slutet.

Matilda Persson

2020-01-13

Jag såg verkligen fram emot att läsa Staden, beskrivningen på baksidan utlovade en bok helt i min smak. MEN! Boken var inte alls vad jag hade tänkt mig. Jag har aldrig tänkt på detta sätt när jag läst en bok tidigare men det märks att Camilla skrivit till unga tidigare. Staden känns främst riktad till en yngre målgrupp och sättet hon skriver på känns också det som en person som precis gått en kurs i hur man skriver. Språket känns inte naturligt och jag kan egentligen inte svara på varför. Det känns för korrekt?

Kanske var det mina höga förväntningar som gjorde mig mer kritisk till boken men det största problemet är inte att den var tråkig eller seg att läsa utan att det egentligen inte händer någonting. Efter 200 sidor börjar den ta sig men fortfarande stannar handlingen på en ganska ointressant nivå. Bokens baksida är betydligt mer intressant än vad boken är, en bra idé som tyvärr inte når hela vägen fram helt enkelt. Dock är jag en person som konsumerar väldigt mycket skräck så för en mer lättskrämd person kanske den går hem?

(Varning för SPOILERS hädanefter)
Jag känner mig faktiskt ganska irriterad över hur boken slutar. Aina ska i slutet av boken vara närmre 80 år och har inga problem med att övermanna fem ungdomar. Och hur har hon överlevt i 60 år? På maten i befolkningens skafferier? Om vi räknar på att 900 personer bodde i byn ska varje persons skafferi räcka i 24 dagar. Sen får vi lägga till i beräkningen att det inte rör sig om 900 hushåll utan personer. Och på det blir mat gammalt. Det finns inte en chans i världen att hon skulle ha överlevt i 60 år! Under bokens gång funderar man på om staden drabbats av någonting övernaturligt eller om det finns en logisk förklaring. Slutet är dock varken logiskt eller övernaturligt. Boken slutar med flera obesvarade frågor och jag köper helt enkelt inte förklaringen som ges.

Staden är en bladvändare som jag fann fullkomligt mästerlig. Jag tycker om hur man får följa i släkternas fotspår från 50-talet till nutid. Såväl karaktärerna som den dystopiska miljön är väl bearbetade och stämningen i boken är mörk, klaustrofobisk och så där mysigt otäck.

Brabocker_books

2019-08-23

Boken handlar om Alice som vill slå igenom som dokumentärfilmare. Hon bestämmer sig för att göra det stora scoopet och ta redan på sanningen om staden Silvertjärn.
För 60 år sedan försvann hela befolkningen plötsligt och lämnade staden öde - ingen vet vad som hände - 900 personer försvann spårlöst! Alice samlar ihop ett litet filmteam bestående av Tone, vars släkt har relation till staden, Emmy, hennes fd bästa vän, Max, en vän och finansiär samt Robert, Emmys vän. Fem mycket olika personer som ska leva tillsammans i den öde staden i fem dagar. Fem intressanta karaktärer som agerar på helt olika sätt under en vistelse som blir värre än någon av dem kunnat ana.
Vad var det egentligen som hände? Varför tömdes staden utan ett spår? Varför står den fortfarande öde? Är de verkligen helt ensamma i staden, eller finns det något/någon mer där? Vad händer när en av dem också plötsligt försvinner…?
En mycket välskriven, suggestiv, spänningsroman som kryper in under skinnet på läsaren. Långsamt vävs historien samman och det är svårt att sluta läsa. Hela tiden undrar man om det är något övernaturligt, eller om det finns någon logisk förklaring? Slutet är både självklart och genialiskt.
Ni som ännu inte läst den har något att se fram emot.

Andreas Danielsson

2019-08-12

Dåligt skriven och tunn historia

ElinsBokhylla

2019-08-09

Det framgår ju väldigt tydligt att Staden inte är en bok man ska läsa ensam mitt i natten med bara en liten ficklampa tänd, det är en skräckis och det är en väldigt bra skräckis, en riktig rysare...
De vanligaste elementen är där, ett gäng unga personer som ska ut på ett äventyr där kärlek, alkohol, gamla minnen och övergivna platser står i fokus. Lite smått tråkigt ändå, jag menar är det inte precis vad alla skräckisar handlar om egentligen.. därför var jag lite skeptisk men även väldigt spänd inför denna bok. Då jag ändå tyckte att handlingen verkade riktigt spännande och ändå lite annorlunda, vilket den verkligen var.

Bokens handling... Okej, visst det var svartsjuka, bråk, drama och skadade ben blandat med ungdomar som tror sig veta och kunna allting. Men det var även spänning från udda vinklar som i alla fall jag aldrig har stött på förut, det var gamla historier om barn och kvinnor som blev illa behandlade, hur svårt det var att försörja sig i en liten ort under 50-talet och även berättelser om hur stor makt kyrkan verkligen hade och har även idag.
SPOILERS! Slutet av boken lämnade mig dock lite besviken, jag hade gärna velat veta lite mer om vad som skedde efteråt. Vad hände med karaktärerna som överlevde, vad skedde med staden efter att ungdomarna hade varit där, lämnades den bara som den var eller är den riven. Vem var egentligen pastorn, hur kunde han förtrolla en hel stad och hur kunde Aina egentligen överleva helt ensam i så många år.
Boken slutade men många obesvarade frågor enligt mig, ett öppet slut alltså, vilket jag många gånger kan tycka om MEN jag hade nog velat se ett mer bestämt slut på denna bok.

Boken är uppdelad i dåtid och nutid vilket jag oftast inte brukar uppskatta men på senare tid har jag tyckt om det mer och mer, dessutom lyckas Sten hålla isär de olika tidsperioderna på ett väldigt bra sätt och utan att det blir rörigt för läsaren.
I ena perioden följer man gruppen med ungdomar som ska utforska staden och ta reda på vad som har hänt och i den andra perioden följer man staden från att det började gå utför fram tills staden gick upp i rök.

Staden av Camilla Sten är en riktigt välskriven, detaljerad och spännande bok. Jag verkligen älskar sättet som Sten beskriver miljön runt omkring samt karaktärernas känslor och tankar. Ibland känns det som att man själv är med inne i boken, ute på det ödsliga torget eller går i de ostadiga trapporna. Den detaljerade beskrivningen gjorde att man även kunde se miljön och staden framför sig, det var lättare att hänga med i boken och det gjorde även boken ännu mer läskig och obehaglig, på ett väldigt positivt sätt!

Camilla Sten har skrivit en bok som jag verkligen inte kunde lägga ned förrän den var utläst. Boken fick mig att tänka och det gillar jag, vad jag även gillade var blandningen mellan skräck, spänning och psykologi samt en lite släng av religion eller snarare sekter. Detta är något som vi sett har skett i verkligheten och troligen även kommer att få se i framtiden, det är detta som gör boken så skrämmande och läskig.

Staden är inte bara en rysare om ett gäng ungdomar som ute i skogen helt bortkopplade från resten av världen, Staden är även en väldigt annorlunda, intressant och känslosam bok. En bok med en väldigt tung och viktig handling om utanförskap, människors makt över andra och hjärntvättning när den är som värst, en riktig rysare!

Kerstin Kjällgren

2019-07-15

Rörig och lite seg.

Marianne Skoglund

2019-07-02

Problemet med den här boken är att det ju inte händer någonting! Karaktärena är alldeles för otydligt utmejslade och jag hade svårt att hålla isär dem och att känna med dem. Synd. Hade hoppats på betydligt mer.

Spännande från början till slut! Förstår att den kommer bli film, som upplagd för det.

📚📚📚📚📚

2019-05-14

Ok, den här boken är ruggigt bra! Förbaskat bra! ”Staden” av Camilla Sten är en nagelbitare, den kryper innanför skinnet. Nästan en klaustrofobisk känsla infinner sig när man läser boken. Camilla har lyckats gestalta och måla upp miljöerna, händelserna och personerna att de känns väldigt levande. Hennes skicklighet i att skriva målande gör också att boken blir läskig och det kommer en känsla av att man är iakttagen. Boken vävs ihop mellan dåtid och nutid och slutet är oväntat, vilket jag tycker är ett stort plus. Jag sträckläste boken, den var väldigt svår att släppa.
Jag tokgillade den här boken, även om den egentligen är utanför min comfortzon eftersom jag är rätt lättskrämd. Läs den!

2019-04-23

Jag har läst en bok tidigare av Camilla Sten, och det är boken En annan gryning, som kom ut för tre år sedan. Jag tyckte väldigt mycket om den boken, som fick 4,5 av 5 i betyg från mig. Här är en länk till min recension av den boken.

Så därför hade jag höga förväntningar på författarens nya bok, Staden, men tack och lov så infriades mina förväntningar.

För även Staden är en mycket bra bok. Till och med snäppet bättre än En annan gryning.

Staden har hela tiden en mycket krypande och otäck känsla i sig. Och man vet inte om det är något övernaturligt eller om det är verkligt. Den har vändningar som jag inte förutsåg. Och slutet var inte alls vad jag hade trott.

Boken är mycket välskriven, väldigt spännande, lättläst och snabbläst, otäck och inte alls förutsägbar.

Jag rekommenderar varmt boken, och jag ser mycket fram emot fler böcker av författaren.

Bra 📚 Gillade 👌👏😁👍