Staden utan tid

Moriel, Enrique

| 2010

Staden utan tid är en storslagen äventyrsroman där den traditionella kampen mellan gott och ont framträder i ett nytt ljus. Marta Vives, en ung biträdande jurist, hjälper sin chef vilken utreder de mystiska omständigheterna kring en högt uppsatt mans plötsliga död. Ju mörkare delar av staden spåren leder till, desto obehagligare blir sanningen bakom dödsfallet och hennes egen familj. Det är ett enastående porträtt av Barcelonas utkanter. Här, i stadens skugga, lever de människor som sällan återfinns i historiska verk de prostituerade, de tvivelaktiga affärsmännen, avskummen, tjuvarna, tiggarna och alla de som av olika anledningar söker sig till stadens mörker. Moriels roman är en maffig historieskildring som redogör för Barcelonas historia...

Eva Bohman

2012-03-06

Jag väntade hela tiden på poängen med historien men den kom liksom aldrig. Kanske somnade jag för många gånger till denna bok...

Heidi T

2012-02-26

Blev rekommenderad denna av en vän. Det skulle vara en magisk saga, blev mycket besviken. Den var deprimerande och inte särskilt hoppfull för mänskligheten!

Lotta Lettenström

2011-12-03

Barcelonas historia, och kampen mellan det onda och det goda toppat med en snäll vampyr. Zafons böcker är klart bättre. Tyckte att denna var väl skum ibland i försök att skapa mystik. Tja den fick ganska ok betyg ändå eftersom jag är förtjust i Barcelona och staden beskrivs från medeltiden fram till idag, tom Gaudi fick vara med på ett hörn.

Sandra Katby

2011-10-31

Ingen riktig handling, mycket upprepningar och ett plumt slut. Vad lärde jag mig av boken? var den värd tiden? troligen inte.

eva arkelid

2011-07-12

Ännu en bra bok om Barcelona och dess innevånare. Här är det kampen mellan det onda och goda, Gud - djävulen i skapelsen och att skapelsen inte har avslutats. Frågan är vem som vinner ibland sker hemska saker i det godas namn. Efter att ha läst boken kan man fråga sig vem som är god och vem som är ond. Ibland gör djävulen bra saker, hemska tanke. Minus är att jag känner igen en del saker från Carlos Ruiz Zafons böcker om Barcelona

Ola Hultin

2011-05-24

En odödligs sorgsna betraktelse av Barcelonas utveckling från tidig medeltid till nu. Mycket elände, våld, tortyr och prostitution, och kombinationer därav. Spännande men stundom onödigt detaljerad vad gäller arten av övergrepp samt en märklig fixering vid ben. Flirtar med de som gillar Zafóns mästerverk (Vindens skugga och Ängelns lek), men når inte dessa höjder. Givande för den historiskt intresserade och i synnerhet som komplement till turistguide om man är i Barcelona.