Staden som försvann

King, Stephen

| 1985

EN KING-KLASSIKER I NYUTGÅVAJerusalems Lot i Maine är den typiska amerikanska småstaden. Prydliga vita hus med verandor och välskötta gräsmattor, ett centrum med drugstore och lunchrestauranger. Bondgårdar och små industrier utanför staden. En sensommardag kör författaren Ben Mears sakta in i staden. Han har vuxit upp där och återvänder nu för att skriva en roman om staden och driva ut barndomens alla spöken. Men så blir det inte, för något håller på att hända med Salems Lot. Märkliga dödsfall inträffar. Ett barn försvinner. Människor börjar uppföra sig konstigt.En främling har nämligen kommit till staden. En främling med en hemlighet lika gammal som ondskan själv. Salems Lot och dess invånare kommer att drabbas på ett sätt som ingen i vår moderna, rationella värld kan förstå. "Staden som försvann" är Stephen Kings andra utgivna roman. Här fångar han skickligt gränslandet mellan den ljusa,...

Paul Karlsson

2023-05-18

En mycket spännande Stephen King roman där man får lär känna ett fiktivt samhälle där invånarna försvinner spårlöst på ett mystiskt sätt. Då författaren Ben Mears återvänder till samhället Jerusalems Lot där han en gång växte upp för att slåss emot sina inre demoner och samtidigt skriva en roman så uppdagar det sig att alla försvinnanden har ett samband med de mystiska främlingar som har flyttat in de ökända Marstens House. Misstankar om att vampyrer är involverade växer fram. Detta är en spännande roman där Stephen King visar sina färdigheter för att skapa kusliga miljöer och intressanta karaktärer som man bryr sig om hur det ska gå för. Han tar god tid på sig för att ge oss möjligheten att lära känna bokens karaktärer i det lilla samhället Jerusalems Lot. Jag tog mig an att läsa romanen inför den filmatisering som sägs vara på gång för en eventuell premiär år 2023. Inget är sagt om huruvida den når biograferna då jag skriver denna recension. Men jag är förberedd och peppad inför att se boken omvandlad till film för första gången efter några halvlyckade tv-filmatiseringar. Sammanfattningsvis så är det man får en spännande skräckhistoria om vampyrer där det blir olidligt spännande då man nått fram den punkt då saker verkligen börjar att hända. Därefter är boken svår att lägga ifrån sig.

Matilda Persson

2021-09-20

Staden som försvann tog inte den vändningen som jag hade väntat mig och jag vet egentligen inte vad jag tyckte.
Som alltid när jag läser Stephen Kings böcker så känns det som att någonting saknas. Jag kan inte sätta fingret på vad det är men kanske är det att jag inte kan känna igen mig i miljön och inte känner någon koppling till någon av karaktärerna? Boken är inte dålig och inte heller tråkig men jag känner mig lite ouppfylld? Lite meh, lite ryck på axlarna. Inte läskig men okej.

Therese

2021-06-14

Stundtals spännande, men inte en av Kings bästa. Boken hade kunnat kortas avsevärt eftersom flera av kapitlen inte tillförde ingenting. Men över lag ändå en helt ok läsupplevelse.

Joakim Karlsson

2019-03-08

Spännande och välskriven vampyrskräck men inte i klass med Kings bästa. Läste den på svenska, lättläst och med korta kapitel, plus i kanten för det!

Johan Nilsson

2017-05-02

Fantastiskt spännande och ryslig! Språkligt är romanen en venös infart som leder rakt in i USA's väsen, Stephen Kings böcker skall läsas på originalspråk, punkt, håller dock med om att slutet är svagt.

Malin Sundman

2016-01-23

Svårt att sätta ett betyg men nånstans mellan stark trea och svag fyra. Gillar språket, lättläst och medryckande. Lite too much i vissa vampyrscener men det är ju svårt att komma ifrån i en vampyrbok. Jag gillade den.

Lars Willfors

2015-07-03

Tidig halvepisk vampyrrysare som främst liknar Jurtjyrkogården och Det. Förvånande friskt och vackert språk.

Anna H

2013-10-04

Nä det här var inte en av mr Kings bättre böcker.

Nicklas Björk

2013-06-05

Mörk vampyrhistoria av skräckmästaren King. Ännu en gång levererar han en härlig skräckkänsla och det är svårt att lägga ifrån sig boken när vampyrerna börjar inta staden Jerusalems lott. Läs!

Miriam T

2011-07-21

Denna bok var väldigt bra men världens dåligaste uppläsare.

Jag har läst den på svenska. Var så biten och dessutom så mörkrädd att jag inte vågade släcka varken utelyset eller sänglampan. men sluta läsa gick inte.