Staden på andra sidan - Kompassen

Kimselius, Kim M

| 2015

I en grotta upptäcker Markus något som liknar en stor skimrande såpbubbla. Den ser skrämmande farlig ut och han törs inte komma nära den. Plötsligt dyker en främmande person upp i grottan. Det är Matilda, en äventyrlig flicka, som inte är rädd för något. Markus vill inte visa sin rädsla, utan sträcker fram handen mot bubblan och vidrör den. I samma ögonblick börjar äventyret för dem båda, för bakom bubblan väntar en magisk och skrämmande värld. "Historien bjuder på mycket fantasi och massor av spänning. Min personliga favorit är när råttan både kommunicerar med människor och djur det är spännande att få följa med en bit in i djurens värld. En fantastisk tanke." Sanna Palmén "Kim har skapat en så verkligt naturlig och trovärdig värld, äkta, spännande. Den har allt! Riktigt, riktigt bra skrivet!" Författaren Eva Ullerud "Kim M Kimselius har gjort det igen. Från första sidan ville jag bara...

Mickael Areklätt

2015-05-08

Den här boken fångade mig. Jag kände genast igen mig i huvudpersonen Markus. Varje gång han blev rädd blev jag rädd, varje gång han blev glad blev jag glad. Kim, författaren, har verkligen lyckats fånga mitt intresse för att läsa vidare i boken.
I början av boken är det svårt att hänga med i händelserna. Ju mer man får veta om personerna och deras personligheter desto mer hänger hela berättelsen ihop. Författaren(Kim) delar ut lagom många ledtrådar hela tiden för att behålla spänningen. Markus, huvudpersonen, är lika oförstående som jag i början. Ju längre man kommer in i boken desto fler ledtrådar får Markus hela tiden och till slut blir allt glasklart.
Boken är mest lämpad för både killar och tjejer. Det finns två karaktärer Markus och Matilda. Killarna kan lätt knyta an till Markus och tjejerna kan lätt knyta an till Matilda. Detta är ju ett typiskt drag för Kim Kimselius böcker eftersom hon har gjort likadant med Theo och Ramona i de tidshistoriska böckerna. Bästa ålder att läsa den här boken i är 10-14 år.
Detta är en typiskt fantasybok. Om du själv gillar att skriva så kan jag rekommendera den här boken för att du ska bli inspirerad till att skriva liknande böcker.
Tack Kim för en fantastisk bok!
Theo

Lea Kjellin

2015-04-24

Denna bok har jag läst tillsammans med mina barn som är 6 och 8 år. Både barnen och jag har levt oss in i Marcus och Matildas fantastiska äventyr i en främmande och förtrollad värld som behöver deras hjälp. Ibland har det nästan känts som att vi varit där själva och det har gett upphov till många både spännande och viktiga diskussioner.
Ett stort plus har varit bokens korta kapitel då de öppnat upp möjligheten till mysiga lässtunder lite när som helst under dagarna. Vi har dessutom hunnit läsa en liten stund på kvällen även om det varit ovanligt stressigt och glädjen i barnens ögon när vi kunnat läsa ett kapitel till under de kvällar då det funnits tid och ork är obeskrivlig.
Kim har verkligen lyckats fånga oss med sitt språk och sitt sätt att berätta en spännande historia från början till slut. Vår läs-och lyssnarglädje har fått sig ett rejält lyft och vi ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen!"

Gabriella

2015-04-24

Mina tankar: Jag måste säga att jag är extremt kluven till den här boken. Det är något som inte alls får mig att fastna och jag fick verkligen tvinga mig själv att sitta kvar på stolen och läsa ut den.. I vanliga fall brukar jag gilla Kims språk men i den här boken fastnade jag inte alls för det och inte heller för berättelsen vilket kändes väldigt tråkigt för det är egentligen en bra berättelse. Jag kände inte riktigt att språket flöt på så bra som det gjort i de böcker jag läst av henne tidigare. Men jag tror ändå att den kan intressera många andra och i synnerhet då en yngre publik (runt 12 år) då det är ett enkelt språk och karaktärer som jag tror att barnen lätt kan känna igen sig i.

Tycker ändå att världen som Kim byggt upp är intressant och jag kunde hela tiden se den framför mig. Önskar själv att jag skulle hitta en såndär bubbla någonstans och försvinna in i. Lite som dörren till Narnia. Hade varit toppen! Om jag inte hade varit så less på fantasy överlag just nu kanske jag hade tyckt om boken mycket mer just pga den spännande världen och allt karaktärerna får möta där.

Så ja, även om jag inte helt fastnade för den här boken tycker jag definitivt att ni som känner er sugna på den ska ge den en chans. Har sett att den fått många fina recensioner, så kanske är det bara jag som är lite konstig ;) haha

Jenny Holmström

2015-04-21

Jag hade världens bästa flygplansunderhållning när jag nu i helgen reste till London. Jag läste andra halvan av Kim M. Kimselius bok Staden på andra sidan – Kompassen på flygplanet och flygresan gick så mycket snabbare.
Kimselius har skrivit en mycket spännande fantasybok som i mångt och mycket även påminner om en saga. Hon kan verkligen konsten att skriva en blandvändare. Kapitlen är korta och varje kapitel – och då menar jag verkligen alla kapitel – slutar med en cliffhanger.
Markus har problem hemma med en styvfar som slår både honom och modern. När Markus hittar en underlig bubbla som för honom till en annan värld förändras allt. Världen han kommer till är både mystisk och förbryllande. Med sig på äventyret har han en flicka vid namn Matilda, som hjälper honom på ett högst oväntat sätt.
Språket är enkelt och lättförståeligt. Kimselius skriver så att alla förstår. Det är ett språk som flyter på och gör att man kan läsa boken i rasande fart precis som en riktig bokslukare och det är just en bokslukarbok det här är, mest kanske skriven för barn, men jag som vuxen slukade också boken och jag läser gärna fler böcker i serien om Markus.
Jag hoppas att Matilda är med även i de nästföljande böckerna för jag gillade verkligen henne också. Det kändes bra att det fanns med en stark flickkaraktär och någon som kunde ta hand om sig själv. Både Markus och Matilda växte och förändrades genom bokens gång – och det är något som jag uppskattar. Karaktärerna i en bok ska inte vara desamma i slutet som i början. Händelserna som sker, vare sig de är slumpaktiga eller formade av karaktärerna själva, påverkar och förändrar, både till det bättre och det sämre, men mest till det bättre och i slutändan har både jag och karaktärerna i boken lärt sig något om livet.
Kimselius andra böcker om Ramona och Theo har jag redan på min favorithylla över historiska romaner för barn och Kimselius bok om skrivande står på plats i hyllan med böcker om just skönlitterärt skrivande.
Just den här boken fick jag mycket generöst av Kim M. Kimselius själv som recensionsexemplar. Mitt första recensionsexemplar någonsin. Tack så mycket, Kim! Jag uppskattade verkligen boken och ser fram emot att få läsa mer av dig! Är väldigt spänd på att få läsa alla andra nya böcker du kommit ut med det här och förra året.
Tack vare den här boken har jag kommit ur min lässvacka, även om det gick trögt till en början. På flera månader har jag inte läst ut en enda bok (mest för att jag varit så kreativ själv med skrivande och målande och kanske också på grund av att jag läste så himla många böcker förra året). Den här boken har gett mig läsglädjen tillbaka! Nu ser jag fram emot att läsa igen.

Lea Kjellin

2015-04-19

susann pålsson

2015-04-07

Har precis läst ut Staden på andra sidan - Kompassen och den var verkligen fängslande. Gick inte att släppa boken fören man hade läst klart den och jag längtar redan till nästa bok.
Susann

Sandra Petojevic

2015-03-25

Markus, en tolvårig kille med en elak styvpappa finner en karta och en kompass uppe på vinden. Så börjar fantasyboken Staden på andra sidan – Kompassen av Kim M. Kimselius (Roslagstext förlag) som är den fristående första delen i en kommande serie, och således redan i början utlovas spänning och äventyr. Man blir verkligen inte besviken, redan efter några sidor finner Markus en skimrande portal till en annan värld, och med den äventyrliga tjejen Matilda hamnar de i ett rike där allting är mörkt purpurrött, förutom det stora svarta slottet där en elak trollkarl bor. Och knappt har de kommit in i världen förrän en retsam häxa förvandlar Matilda till en liten råtta! Och snart blir de jagade av en mystisk man med giftpilar som vill åt kompassen …

Det är svårt att inte läsa ut boken i ett nafs, eftersom det nästan hela tiden förekommer överraskande händelser och rafflande gåtor som kittlar nyfikenheten. Varför är allting purpurrött? Varför är det bara gamla människor i staden? Vem är mannen som jagar dem? Vad ska hända nu? Gåtorna får så småningom sin fiffiga lösning och Matilda visar att hon inte är helt hjälplös bara för att hon är en råtta, tvärtom. Hon visar sig vara den starkare karaktären av dem båda trots att Markus upptäcker att han kan ta hjälp av tankekraft, och att även hennes lilla storlek kan ha betydelse på ett positivt sätt. Något som ger läsglädje är också den starka vänskap som uppstår mellan dem båda, trots att de nyss träffats och att den ene snart förvandlats till ett djur som den andre egentligen avskyr. Och när boken är slut så blir man sugen på att läsa mer om dem båda – i synnerhet om man tillhör den yngre skaran. Jag tyckte dock att det var lite trist att Kim inte kunde variera språket bättre i denna bok; det är ofta upprepningar av ord – ibland i samma stycke – och rollfigurerna ”vrider på huvudet” väldigt ofta. Kan de inte någon gång vända sig om, sno runt eller titta snabbt åt vänster eller kasta en blick åt höger? Och tyvärr hittade jag även smärre korrekturfel, även om de lyckligtvis var få. Detta och upprepningarna drar ner betyget med en stjärna, men boken får i alla fall fyra gnistrande stjärnor av fem, eftersom själva berättelsen är så bra – en spännande äventyrssaga om vänskap och om att tro på sig själv.

För sago- och fantasyfantaster så är det här helt rätt. Ond trollkarl, förtrollat land, häxor, magiska ting, stort mod, fina skildringar, spännande handling och ett bra äventyr resulterar i en bra bok. Ingenting är omöjligt i en bok av Kim Kimselius, och överraskningarna är alltid nära. Svårt att förutse vad som ska hända och ett mycket oväntat slut.

2015-03-17

Staden på andra sidan ? Kompassen
av Kim M Kimselius

Kim M Kimselius leker med verkligheten och får oss läsare att resa både i tiden och i rummet. Finns det något mer lockande än att få kasta loss från vår välkända hamn ibland, och upptäcka andra tider och världar?

I Staden på andra sidan tar Kim oss med till ett alternativt universum, en värld av djungel, purpur och magi, förtryckta människor och en ond makt som styr över allt och alla.

Markus är en helt vanlig pojke, inte speciellt modig, ganska ensam och hårt hållen av sin alkoholiserade styvfar. Dagen då allt förändras möter Markus en mycket speciell flicka, Matilda, och tillsammans hittar de vägen in till den där andra världen. Där möter de faror nästan med en gång, och med livet som insats försöker de följa de gåtfulla råd de får, för att försöka ställa allt tillrätta, utan att själva gå under.

Men klarar en ensam, rädd och slagen pojke att trycka undan sina demoner och stå upp för andra? Läs Staden på andra sidan och följ Markus och Matilda i deras fantastiska äventyr! Du kommer, precis som jag, hoppas att Kim sitter och skriver på uppföljaren just nu!

Pernilla Gunnarsson

2015-03-10

Jag tycker boken passar för barn mellan 8 och tio år. De som har kommit igång med sin läsning och gillar spännande böcker.

Boken handlar om två barn och deras äventyr. De kommer till en förtrollad värld genom magi. Väl där upptäcker de att allt inte står rätt till i kungariket. Deras uppdrag blir att ställa allt till rätta. En fantasyberättelse rätt och slätt.

Min dotter (7 snart 8 år) och jag har läst boken tillsammans innan hon ska sova. Jag läste mellan två och tre kapitel högt för henne. När jag sen slutade ville hon läsa vidare själv och läste ofta nåt kapitel till. Den var väldigt svår att lägga ifrån sig och kapitlen hade lagom längd.

Boken fick till och med följa med ut på en skoterutflykt på sportlovet. När vi andra satt i en snödriva och värmde oss i solskenet satt dottern i skoterpulkan med boken och läste. Det är väl ett gott betyg om något.
Hon hälsar från tevesoffan att det var den mest spännande bok hon läst nånsin!

Sanna Palmén

2015-03-10

Boken är en spännande fantasy som även handlar om längtan ur en jobbig livssituation. Marcus är en kille som är ett offer, men han blir en hjälte. Han längtar efter att bli räddad, men blir den som räddar. Matilda är tuffa tjejen som längtar efter äventyr, eftersom livet i sig inte erbjuder det. Hon är tjejen som inte har några problem, men blir den som behöver skydd. De tu hamnar på andra sidan kompassen, och tillsammans tar dig sig igenom riskfyllda situationer och räddar livet på varandra. Historien bjuder på mycket fantasi och massor av spänning. Min personliga favorit är när ?råttan? både kommunicerar med människor och djur ? det är spännande att få följa med en bit in i djurens värld. En fantastisk tanke.

Eva Ullerud

2015-03-09

Jag har haft nöjet att läsa och recensera Kim M Kimselius senaste bok ?Staden på andra sidan - Kompassen.? Eftersom jag älskar fantasy gör jag det gärna.

Huvudkaraktärerna i berättelsen är två barn, Markus och Matilda, som finner en märklig bubbla i en grotta och genom den kommer till en främmande värld. Sedan börjar det hända saker. Jag ska inte avslöja vilka men spänningen stegras gradvis och jag kan säga att när jag var mitt i boken var det så spännande att jag inte kunde lägga den ifrån mig. Jag kan tänka mig hur det då känns för en tioåring. Riktigt, riktigt bra skrivet med andra ord.

I ?Staden på andra sidan - Kompassen? har Kim M Kimselius skapat en underbar fantasivärld med djur, trollkarlar och mycket annat. Och en gammal berättelse som börjar nystas upp ...

Speciellt älskade jag gestaltningen av råttan, som inte egentligen ... , nej jag ska inte säga mer. Det kan bero på att råttor tillhör mina favoritdjur eftersom de är både kloka och tillgivna.

Slutet var överraskande. Jag väntar med spänning på del två!

Alexander Nilsson

2015-03-06

Kim M Kimselius visar ännu en gång sin förmåga att väva ihop ord till meningar och sedan förvandla dem till böcker som säljs fortare än smör. Det syns verkligen att hon älskar att skriva. Hon sätter hela sin själ i berättelsen och leder inte bara berättelsens huvudpersoner, Markus och Matilda på ett äventyr som hamnar i ett främmande land fyllt med magi, utan även läsaren själv. Efter de första orden fångar hon upp din uppmärksamhet och innan det första kapitlet är slut finns det ingen återvändo.

Sanna Palmén

2015-03-02

På andra sidan kompassen!
Boken är en spännande fantasy som även handlar om längtan ur en jobbig livssituation. Marcus är en kille som är ett offer, men han blir en hjälte. Han längtar efter att bli räddad, men blir den som räddar. Matilda är tuffa tjejen som längtar efter äventyr, eftersom livet i sig inte erbjuder det. Hon är tjejen som inte har några problem, men blir den som behöver skydd. De tu hamnar på andra sidan kompassen, och tillsammans tar dig sig igenom riskfyllda situationer och räddar livet på varandra. Historien bjuder på mycket fantasi och massor av spänning. Min personliga favorit är när ”råttan” både kommunicerar med människor och djur – det är spännande att få följa med en bit in i djurens värld. En fantastisk tanke.

Jessica Bengtsson

2015-03-01

Kim M Kimselius har gjort det igen.
Från första sidan ville jag bara hålla fast i boken och fortsätta läsa.
Boken är beskrivande i känslor och omgivning.
Jag ser den nya världen framför mig medans Markus och Matilda kastas in i äventyret. Känner deras sorg, rädsla och glädje.

Kapitlen är korta och slutar så att man bara vill fortsätta framåt.
Markus och Matilda har fått en plats i mitt hjärta, och jag längtar redan efter nästa bok i serien.

Eva Ullerud

2015-03-01

Jag har haft nöjet att läsa och recensera Kim M Kimselius senaste bok ”Staden på andra sidan - Kompassen.” Eftersom jag älskar fantasy gör jag det gärna.

I ”Staden på andra sidan - Kompassen” har Kim M Kimselius skapat en underbar fantasivärld med djur, trollkarlar och mycket annat. Och en gammal berättelse som börjar nystas upp ...

Slutet var överraskande. Jag väntar med spänning på del två!

Staden på andra sidan ? Kompassen
av Kim M Kimselius

Äventyr, purpur och magi är spännande ingredienser i Kimselius nya fantasy!