Staden på andra sidan. Del 3, Pyramiden

Kimselius, Kim M

En ny magiker har tagit makten i landet Hamingja, den magiska världen på andra sidan bubblan. Markus och Matilda lyckades inte ta sig hem till sin egen värld efter sina tidigare hjältedåd. De har förtrollats av en häxa och är nu en råtta och en hund. Trots sina djurkroppar bekämpar de ondskan. Någon de tror är vän visar sig vara fiende, någon som försvårar för dem att bli människor igen. Är de för alltid fast i Staden på andra sidan, eller är pyramiden deras räddning? Om tidigare böcker i serien:<br> "Fantasyserien, Staden på andra sidan, utgör en härlig kontrast mot den historiska Theo och Ramonaserien. Kims fantasi är levande och man vet aldrig hur historien ska utveckla sig, eller vilka äventyr som väntar på nästa blad." Ingela Svensson"Perfekt för bokslukare som gillar fantasy", Alex 11 år<br> "En riktig bladvändare för bokslukare", Junsui<br>"En...

Karin Sallander

2019-11-27

En mycket spännande bok, som jag varmt kan rekommendera. Berättelsen tar vid strax efter att det förra uppdraget slutade, och inget är sig likt. Markus och Matilda har förtrollats till en hund och en råtta, och vet inte hur de ska ta sig hem till sin egen värld. Rätt som det är, får de veta att en ny ond trollkarl har tagit makten i landet. En, som de känner väl sedan tidigare. Och vad händer när en person de litar på visar sig ha en helt annan agenda? Ska kompassen någonsin komma tillbaka till sin rätta plats i pyramiden? Hur ska barnen komma tillbaka hem?
Jag älskade den här boken. Förutom att den är lättläst, är det mycket spänning, och fart och fläkt. Det händer något på varje sida. För en fantasyälskare som jag, är serien om Markus och Matilda ett riktigt fynd. Läs dem. :)

Karin Sallander

2019-11-27

Carina Falck

2019-11-09

Pyramiden -
Den här boken är en blandning av fantasy, fabel och ger dig spänning, andra världar, trolldom mm. Gillar du detta är detta helt klart en bokserie för dig.Ramonas och Theos äventyr är mina favoritböcker av Kim Kimselius böcker. I Pyramiden kan jag känna en del av den spänning som Ramona och Theos äventyr ger mig som läsare.
Här är det Markus och Matilda som kommer över till en parallell värld och får problem direkt då deras “nyckel” tillbaka till sin värld försvinner. Sedan händer många spännande saker innan vi får ett oväntat slut.

anette swords

2019-11-04

Lättläst fantasy med spännande korta kapitel och oväntade händelser. Det känns som man följer med karaktärerna till staden på andra sidan. Väntar ivrigt på flera äventyr med Marcus och Matilda.

Sista delen i Kims fantasyserie "Staden på andra sidan". Markus och Matilda måste återigen hjälpa landet Hamingja och dess invånare från en ond trollkarl. Vilka kan de verkligen lita på när vänner blir till fiender och förbannelser härjar i hela landet?
Kim slutar aldrig att förvåna sina läsare med sin påhittighet och kreativitet och det är hög fart från första till sista sidan.