Staden i den röda kappan

Erdogan, Asli

| 2010

Hon utbildade sig till partikelfysiker, nu är hon en av Turkiets ledande och mest kontroversiella författare. Efter den kritikerrosade Den Mirakulöse mandarinen är Asli Erdogan tillbaka på svenska med Staden i den röda kappan. I Asli Erdogans andra roman på svenska, Staden i den röda kappan (övers. Ulla Lundström), är Rio de Janeiro lika mycket en karaktär som huvudpersonen Özgür. Det skitiga, farliga, dansande, våldsamma och tropiskt heta Rio där turkiska Özgür knappt lyckats överleva i två år. Hon skildrar livet och överlevnaden i staden, utanförskap och främlingskap inför såväl sin hemstad som nya stad, och inte minst inför kärleken. Nu har hon som enda mål att slutföra sin roman "Staden i den röda kappan" som växer fram som en roman i romanen medan Özgur mardrömslikt irrar runt i Rios favelas. Staden i den röda kappan är ett starkt och intensivt kvinnoporträtt att läsa långsamt för...

Magnus Johansson

2014-02-05

En rätt fantastisk bok, med ett spännande perspektiv. Febrig, visst, och den kvava luften från Rio's favelas sprider sig lätt över till läsaren. En tät berättelse med mycket grymhet. Mycket välskriven.

Klinga

2013-08-13

Özgür, huvudpersonen i Asli Erdogans roman "Staden i den röda kappan", skriver: "Jag skriver för att ge sken av att jag är större än jag är...för jag är väldigt, väldigt liten." Det här är en suggestiv berättelse om en kvinnlig turkisk författares tillvaro i Rio de Janeiro. Staden speglas genom Özgür och det blir en intensiv resa. Tillståndet och platsen går samman på ett sätt som flera gånger får mig att tänka Malcolm Lowrys "Under vulkanen". Det är väldigt bra och Özgür var en bekantskap jag inte velat vara utan.

Ulla Englund

2013-07-24

Rio de Janeiros solsken, vita stränder, karnevaler och lyxliv har ju också en annan sida. Den turkiska författaren binder fast mig med sitt språk i skildringen av en ung, destruktiv immigrants öde i en annan bild av den pulserande storstaden.

Lotta Berling

2012-08-19

Med säker penna låter Erdogan läsaren följa den destruktiva Özgür i Rios tryckande hetta. Det är våldsamt, brutalt, skitigt och inte det minsta hoppfullt. Många gånger tänker jag "Men varför är du här? Du behöver ju inte vara här!". Författaren rör själv vid de frågorna, men vi får inget tydligt svar. Kanske finns det inget.
Om man, som jag, har en ganska mörk syn på människan blir den definitivt inte ljusare av den här boken. Men som hon kan skriva! Jag sugs in och ser, trots det kompakta mörkret, hela tiden fram emot att sugas in bland sidorna igen.
Det ibland nästan febriga berättandet får mig att tänka på Hamsuns Svält, men Staden i den röda kappan fängslar mig långt mer än Svält gjorde.

Özgürs färd genom Rio beskrivs både i hennes upplevelser och genom romanen som hon skriver på. Det är mörkt och det är ångest och ändå så vackert. En del partier i boken är så melodiösa att jag sitter och gungar i takt med texten när jag läser.

Jessica Bongenhielm

2011-04-28

Ingen historia som får mig att sträckläsa, men ett språk, en berättarstil och en underytan handling som fängslar mig. Döden, hettan "lusten", staden och Ö själv håller mig kvar. Kommer definitivt att läsa mer av Erdogan om det kommer

Kenneth Olausson

2011-01-11

Erdogan berättar på två plan om den turkiska immigranten Ö:s liv och död i Rio de Janeiro. Den ena berättelsen är själva romanen, den andra den roman som Ö skriver och som vi får ta del av. Berättelserna flätas ihop, förstärker varandra och för tillsammans handlingen mot det oundvikliga slutet. För bakom livets alla olika masker döljs fröet till den utmätta tiden. För Ö., för ...

Tarja Ahlgrén

2010-10-31

Vad kan en turkisk författare ha att berätta om livet i Brasiliens sjudande miljonstad Rio de Janeiro? Mycket! Läs Erdogan och njut av en berättare som till fullo behärskar sitt hantverk!