Stad i världen

2019-10-01

Solveig Andersson

2017-10-08

Talbok Storytel
Det har varit en sann ära för mig att i digital formation få lyssna om dessa underbara klassiker jag förut läst i skriven form. Får mig att vilja ge talböcker en ny chans. Fem stjärnor!

Marita Ryen

2017-02-01

Betyg 3+. Sista delen. Inte lika bra som de tidigare men jag kommer att sakna denna fina bokserie.

Fiolsparv

2017-01-11

Mycket fängslande serie om hur Stockholm och dess invånares livsvillkor har förändrats under - trots allt- relativt kort tid. Och en påminnelse om att det inte är en självklarhet hur vi har det idag eller att det kommer att bestå utan att man medvetet strävar efter att bevara och förbättra människors villkor.

Dubbelgångaren

2014-04-23

Jag hade höga förväntningar och utifrån dem känns tyvärr stadsserien som en stor besvikelse. Det är ett fantastiskt projekt men karaktärerna känns alldeles för endimensionella, upprepande och rakt upp och ner tråkiga för att engagera tillräckligt. Framför allt märks detta i denna den sista delen som mest känns som en enda lång epilog.

Ingeborg Amnéus

2013-01-06

Hela stadserien är fantastisk, så även denna bok.

Tobias Wahlberg

2011-04-25

Jag har nu på ganska kort tid läst hela stadsviten(tidigare hade jag bara läst första delen, och detta på högstadiet). Egentligen tycker jag att Stad i världen liksom de föregående är "en fyra". Men sviten är en imponerande enhet, helheten känns större än de enskilda delarna. Och därför får den avslutande delen en femma.

Yvonne Kron

2010-03-21

den är bra, 1a boken i en serie som handlar om hur stockholm växte upp

Gunvi Lundqvist

2009-12-11

Per Anders Fogelström skulle man ju gärna hållit i handen då han visat sitt Stockholm, eller kanske vandra med någon annan som känner till staden. Tycker att alla fem böckerna är så otroligt bra, så ofattbart att förstå hur mycket som ändrat endast på hundra år. Karaktärerna i boken är intressanta. Fattigdomen som är så väl beskrivet i de första böckerna har vi svårt att förstå, kämparglöden brinner, livet går vidare i släktled, intressant att följa de olika personerna. Jag fattar inte att jag missat dessa böcker, rekomenderar dem verkligen . Mycket läsvärd. Stark femma

Maj-Lis S Nordling

2009-06-29

Läser dessa böcker omigen eftersom de berättar om en tid när anor till mig föddes och levde som barn i Stockholm och via Allmänna barnhuset hamnade i norrland. Som släktforskare får jag, som född på landet, förståelse för de levde i storstaden.

Katarina Ahlman

2009-06-14

I alla fall alla Stockholmare borde läsa den här serien. Upptäck hur vår huvudstad blev till vad den är idag.