Stad i vrlden

Fogelstrm, Per Anders

| 1970

Marita Ryen

2017-02-01

Betyg 3+. Sista delen. Inte lika bra som de tidigare men jag kommer att sakna denna fina bokserie.

Fiolsparv

2017-01-11

Charlotta Bjrnsson

2014-10-11

Mycket fngslande serie om hur Stockholm och dess invnares livsvillkor har frndrats under - trots allt- relativt kort tid. Och en pminnelse om att det inte r en sjlvklarhet hur vi har det idag eller att det kommer att best utan att man medvetet strvar efter att bevara och frbttra mnniskors villkor.

Dubbelgngaren

2014-04-23

Jag hade hga frvntningar och utifrn dem knns tyvrr stadsserien som en stor besvikelse. Det r ett fantastiskt projekt men karaktrerna knns alldeles fr endimensionella, upprepande och rakt upp och ner trkiga fr att engagera tillrckligt. Framfr allt mrks detta i denna den sista delen som mest knns som en enda lng epilog.

Ingeborg Amnus

2013-01-06

Hela stadserien r fantastisk, s ven denna bok.

Tobias Wahlberg

2011-04-25

Jag har nu p ganska kort tid lst hela stadsviten(tidigare hade jag bara lst frsta delen, och detta p hgstadiet). Egentligen tycker jag att Stad i vrlden liksom de fregende r "en fyra". Men sviten r en imponerande enhet, helheten knns strre n de enskilda delarna. Och drfr fr den avslutande delen en femma.

Yvonne Kron

2010-03-21

den r bra, 1a boken i en serie som handlar om hur stockholm vxte upp

Gunvi Lundqvist

2009-12-11

Per Anders Fogelstrm skulle man ju grna hllit i handen d han visat sitt Stockholm, eller kanske vandra med ngon annan som knner till staden. Tycker att alla fem bckerna r s otroligt bra, s ofattbart att frst hur mycket som ndrat endast p hundra r. Karaktrerna i boken r intressanta. Fattigdomen som r s vl beskrivet i de frsta bckerna har vi svrt att frst, kmparglden brinner, livet gr vidare i slktled, intressant att flja de olika personerna. Jag fattar inte att jag missat dessa bcker, rekomenderar dem verkligen . Mycket lsvrd. Stark femma

Maj-Lis S Nordling

2009-06-29

Lser dessa bcker omigen eftersom de berttar om en tid nr anor till mig fddes och levde som barn i Stockholm och via Allmnna barnhuset hamnade i norrland. Som slktforskare fr jag, som fdd p landet, frstelse fr de levde i storstaden.

Katarina Ahlman

2009-06-14

I alla fall alla Stockholmare borde lsa den hr serien. Upptck hur vr huvudstad blev till vad den r idag.