Stad av skuggor

Clare, Cassandra

| 2013

Cassandra Clares internationella succéserie om skuggjägare äntligen på svenska! Följ med till New Yorks mörka sida, till de varelser som föredrar att röra sig i natten och skuggorna. Här finns demoner, vampyrer, varulvar, trollkarlar, älvor, skönhet, skräck och passion. The Mortal Instruments är den mest framgångsrika internationella urban fantasy-serien vid sidan av Twilight de senaste åren. Det är en vanlig söndagskväll och sommarlov. Clary Fray har fått med sig sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig kväll, det blir början på Clarys nya liv. Clary blir vittne till hur tre ungdomar med konstiga tatueringar och vapen (tjejen har en piska!) dödar en kille inne på klubben. Om det nu är en "kille". Han ser väldigt konstig ut på slutet och hans kropp försvinner utan minsta blodspår. Och det är uppenbart att det bara är Clary som...

Maja Arnander

2021-09-04

helt okej, inte jättebra men inte dålig

My.loved.books

2021-02-16

En bok som varit helt Omöjlig att lägga ifrån sig; Väldigt spännande! Jag Längtar efter att få läsa fortsättningen!

Vi får träffa Clary Fray som visar sig vara något helt annat än en vanlig tonåring. Det visar också att två av dem som stått henne närmast har svikit henne genom att inte berätta och dessutom undanhålla Vem eller jag kanske ska säga Vad hon egentligen är... Men när både dessa två försvinner spårlöst får hon söka svaren själv; detta visar sig inte bli det lättaste då Allt och Alla är nya för henne och hon vet inte vem hon kan lita på. Hennes bästa vän står troget kvar vid hennes sida men det visar sig att även han har undanhållit saker för henne...

Clarys liv är helt och upp och ner; samtidigt som det gör henne skräckslagen så är det något med det nya livet som lockar; den nya rollern är något som hon saknat i hela sitt liv men aldrig vetat om...

Det här är sann läsglädje! Haft Så svårt att vara disciplinerad och inte bara läsa, läsa och läsa!

Bokslukerskan

2019-07-17

Betyg: 4/5
Efter att ha läst de tre första böckerna i denna hyllade serie kan jag inte annat än att sälla mig till fanskaran! YA-fantasty när den är som allra bäst!!
••••••••••••••••••••••••••••
Under en utekväll på den hippa nattklubben Pandemonium i New York tar livet en drastisk vändning för Clary. Hon dras in i en mörk värld av skuggjägare, demoner, varulvar, vampyrer, älvor och magi. Hennes tillvaro vänds upp och ner, i hela sitt liv har hon undanhållit den verklighet som nu drabbar henne. Tillsammans med Clary och de andra skuggjägarna får vi ta del av svindlande äventyr, förtrollande miljöer, hjärtslitande kärlekshistorier, fascinerande varelser och detaljerad magi. En fulländad fantasymix!

2017-10-05

Jag är otroligt svag för fantasy i kategorin ungdom/ung vuxen och även denna bok har ett grepp om mig. Det är något särskilt med ung kärlek, utveckling och övernaturliga utmaningar. Spännande och svårt att inte fastna totalt.

Noemi Nemeth

2017-02-23

Älskar denna bokserie!! Gillade inte filmen, men serien som finns på netflix är bara SÅ bra!! ❤

Erica S

2016-05-01

Jag älskade denna boken. Dock gillade jag inte filmen så, men älskar tvserien. SEr fram emot nästa kapitell av serien

Anna Jensen

2015-11-08

Jättebra serie!

Njaää. Tyckte inte City of Bones hade så mycket att komma med. Vad var ens City of Bones? Vad tillbringade de där, tio minuter? Känns märkligt att namnge boken efter det.

Iallafall. Vi får lära känns Clary, en ganska egocentrisk flicka i femtonårsåldern som helt plötsligt inser att hon kan se saker som ingen annan ser. Demoner, vampyrer, varulvar. Hon lär känna ett gäng Shadowhunters ? demonjägare ? och tillsammans med dem börjar luckor i hennes liv att klarna.

Vad boken framförallt saknar är ordentliga känslor. Sorg, till exempel. Att se sin mamma bunden och drogad (och enligt utsago grymt torterad) av sin tidigare make MÅSTE ju sätta någon form av traumatiserande spår? Eller vad vet jag. Kanske går man istället bara vidare till nästa rum, i jakt på sin pojkvän som man känt i... ptja, en vecka. Känns rimligt. Eller inte alls. Jag saknar troliga känslospektran och djupare analyser kring vad de inblandade faktiskt upplever. Clary får bevittna mord, tortyr, människor som får halsen uppslitna av hundar... och verkar inte påverkas det minsta.

Jag saknar också ett ordentligt äventyr. Vad är det egentligen som händer i boken? De går runt hemma och vankar. De går på fest. Det går fel (för att Simon envisas att följa med. Jag förstår inte ens vad han gör där? Varför de låter en vanlig människa få se och vara med om allt helt plötsligt?) så det blir fight. Sen åker de hem igen. Osv. ZzzzzZzzZzz.

Julia Billstein

2015-03-13

Bra i början av boken men sen gick det bara utför.

Hypo Hippus

2014-09-13

Jag var fast från första sidan! När jag ska läsa efterföljarna ska jag dock inte läsa precis innan läggdags...

Therese Östman

2014-06-26

Trodde den skulle vara bättre men nej då det var den inte. Tycker inte om den, läste den bara för att jag viste att den skulle komma på bio och den lät intressant. Betyg: 3

Sussie S

2014-04-08

Läste halva och tröttnade. Har sett filmen och det kändes som om boken var skriven efter filmen. Det fanns inget utöver filmen... kändes tråkigt.

Andrea Bossner

2014-03-05

Boken är fantastisk- filmen är katastrofal.

Ida Andersson

2014-02-19

En riktigt bra serie tycker jag. Böckerna är väldigt utdragna (varje bok utspelar sig under mycket kort tid och egentligen händer inte allt för mycket) men den är ändå fantastiskt bra. Gillar att den är rolig och att det finns en stor blandning av karaktärer. Dessutom tycker jag det är ganska orginellt med den blandning av olika varelser som finns med och Clare har lyckats unvika de flesta klichéer.

Maria Blomkvist

2014-01-18

Indragande handling och fantasivärld men ganska förutsägbar story. Kommer dock absolut fortsätta läsa serien.

Therese Lindskog

2013-12-08

Hade kanske för höga förhoppningar när jag började läsa den då många lovordat den och jag verkligen fastnade för biotrailern.

Tyckte ändå att boken var bra, men den tappa mycket för mig på slutet. Hade önskat mer djup i boken också. Kommer troligen inte läsa fortsättningen på denna serien.

Charlotte B

2013-10-17

Mycket spännande bok som jag verkligen gillar. Längtar till del 2.

Ida Holmén

2013-09-03

Jag älskar karaktärerna som fyller Cassandra Clares böcker. De är unika och mänskliga - inte alls klyschor som man så ofta stöter på annars. Det boken tappar på är att den är väldigt förutsägbar; det är lätt att lista ut saker på de första sidorna som inte omnämns förrän mot slutet. Jag hoppas att uppföljaren bygger upp mer spänning och mystik.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Jättebra. Väntar på fortsättningen.

Liza Bolin

2013-08-06

Språket är helt vedervärdigt. Liknelser som är som en mjuk trampdyna på en katt, helt malplacerade i texten som en vilsen kruka utan fönsterbleck. Stundom helt hysteriskt tonårig, men stundom riktigt spännande. Idén bakom magin är strålande, och en väl genomtänkt miljö.

Carolina E

2013-06-30

Gillar dialogerna och det faktum att karaktärerna inte är antingen helt onda eller helt goda, ingenting är svart eller vitt. Det är mycket fokus på handlingen vilket gör att jag som läsare aldrig riktigt får grepp om den här nya världen som vi blir introducerade till.

Therese Åström

2013-04-22

Gillar't.

Pernilla Eriksson

2012-11-17

Helt okej bok.
Twisten på slutet var inte så mycket twist i min mening, den utvecklingen var väldigt väntad.
Kan ju bara hoppas på att det egentligen inte stämmer. :P
Kommer definitivt köpa fortsättningen.

Ebba Andersson

2012-09-17

Spännande från början till slut, jag kan inte vänta tills jag får läsa andra boken!

Ebba Andersson

2012-09-17

R Lindqvist

2012-08-15

Urban fantasy i New York setting. Jag rycktes genast med i Clarys nya värld av demoner, vampyrer och shadowhunters. Det är högt tempo och dialogen är riktigt bra och rapp. Lånade första delen på biblioteket men var snabbt tvungen att köpa hela serien. Jag hoppas verkligen den håller stilen.

Sonia Tibblin

2012-08-04

Lite seg i början men när man väll börjar förstå hela deras värld vill man bara vet mer om alla karaktärer och hur människorna i Idris har det!

Annie Arvidson

2012-06-16

Det är så synd att den här boken inte faller mig i smaken, varken spårkmässigt eller uppläggsmässigt. Det känns som att historien har så mycket potential, men att det liksom aldrig får komma fram på grund av det, i min mening, ganska dåliga spårket och oproffessionella planerandet. Skulle väldigt gärna se det här som film, dock! Tror det kan göra sig väldigt bra på vita duken! :) Boken får en trea, då själva grundidén ändå är värd att godkänna.

Natasha Illyés

2011-11-30

Helt ok. Lagom underhållande och lagom allt annat. Läser gärna fortsättningen. Trevligt och lättglömt har ett värde i sig.

Miriam T

2011-11-03

.., som jag hade hoppats, men ändå en ny spännande serie jag kommer följa!

Läs min recension på min blogg:

Åh, vad jag känner mig kluven inför den här boken. Jag gillar den men ändå inte. Den har precis de elementen jag gillar i en bok. Huvudkaraktären är lätt att känna med, men samtidigt så är det något som gör att jag inte faller pladask för handlingen. Mot slutet av boken så bjuds man på en riktigt fin twist men det kom inte som en överraskning för mig. Hoppas att den blir en twist på twisten i kommande böcker, för de ska jag garanterat läsa!

Iris Eriksson

2011-06-26

Väldigt bra bok! har allt och är välskriven! När jag läst ut första ville jag ha andra i handen!

2011-01-01

Yngste sonens kommentar: Väldigt bra bok, man blir sugen på att läsa resten!