Stad av glas

Clare, Cassandra

| 2014

Följ med till New Yorks mörka sida, till de varelser som föredrar att röra sig i skuggorna om natten. Cassandra Clares "The Mortal Instruments" är den framgångsrika internationella urban fantasy-serien som sålt 14 miljoner exemplar och översatts till 36 språk. Clary kämpar för att rädda sin mammas liv, men för att få hjälp måste hon åka till Glasstaden, Skuggjägarnas stad i hemlandet Idris. Men att ta sig in oinbjuden i staden är förbjudet enligt Lagen, och att bryta mot den kan straffas med döden? Kärlek är en dödlig synd och gamla hemligheter kan visa sig vara livsfarliga, när Clary och Jace tillsammans står upp mot Valentine, den ondskefulle före detta skuggjägaren som också är deras pappa! Stad av glas är den tredje delen i serien "The Mortal Instruments". De tidigare delarna heter Stad av skuggor och Stad av aska. Stad av skuggor har även blivit storfilm, med Lily Collins och Jamie Campbell...

My.loved.books

2021-04-18

Tredje delen av en serie som enbart levererar bladvändare! Spännande, bitvis otäck men alldeles, alldeles UNDERBAR!

Den tredje delen av "The Mortel instruments"; "Stad av glas" är inget undantag från de två första delarna; "Stad av skuggor" och "Stad av aska" en bladvändare!

Jag är helt fast när det kommer till det persongalleriet; Jace, Clary, Simon, Alec, Magnus, Isabel och Luke m.fl. Favoriterna är Malec!

I den här boken får vi följa med till Skuggjägarnas land Idris och staden Alicante; den så kallade Glasstaden. Tornen runt Alicante som håller demorna borta börjar svikta och skuggjägarnas älskade Glasstad attackeras mitt under ett viktigt rådslag.

Men tragedin drabbar också våra huvudpersoner på allra värsta sätt... Men för andra så finns det ljusglimtar i den allt mörkare världen som finns runt världens skuggjägare. Den stora frågan vi alla ställer oss kommer Glasstaden falla och tas över av den värsta skuggjägaren i modern tid?

Ska bli Så spännande att läsa fjärde delen "Fallna änglars stad"!

Bokslukerskan

2019-07-17

Betyg: 4/5
Efter att ha läst de tre första böckerna i denna hyllade serie kan jag inte annat än att sälla mig till fanskaran! YA-fantasty när den är som allra bäst!!
••••••••••••••••••••••••••••
Under en utekväll på den hippa nattklubben Pandemonium i New York tar livet en drastisk vändning för Clary. Hon dras in i en mörk värld av skuggjägare, demoner, varulvar, vampyrer, älvor och magi. Hennes tillvaro vänds upp och ner, i hela sitt liv har hon undanhållit den verklighet som nu drabbar henne. Tillsammans med Clary och de andra skuggjägarna får vi ta del av svindlande äventyr, förtrollande miljöer, hjärtslitande kärlekshistorier, fascinerande varelser och detaljerad magi. En fulländad fantasymix!

2017-10-14

Än så länge bästa boken och det är mer än en gång jag tänker att det är som en modern berättelse om Hitler och att stå upp emot kategorisering och diskriminering. Var så spännande att jag kände mig beronde av att få veta mer hela tiden och drömde om boken på nätterna. Aningen irriterande att Clary tappar alla stelear hela tiden dock.

Erica S

2017-01-05

OMG.. Älskade denna boken. Gick inte att lägga ifrån sig.. Bästa boken i serien än så länge en stark femma. LOvvvvvvvvvvvve it.

Anna Jensen

2015-11-08

Jättebra serie!

Yvonne Nilsson

2015-04-06

En jättebra serie, där del tre var den bästa av alla

Ida Andersson

2014-02-19

Gillar att berättelsen fortsätter, som om hela serien vore en enda jättelång bok. Kärleksdramat är inte allt för dramatiskt, vilket är bra.

Jennie Björklund

2013-07-21

Den bästa i serien och trots att jag tidigt - redan i förra boken - fattade hur allt låg till så var det riktigt spännande att se hur hon skulle få ihop det! Är det bara jag förresten som älskar att Jace spelas av Jamie Campbell i filmen - tycker han ser precis ut som jag föreställer mig Jace!

Emma Westberg

2013-05-16

Alltså, jag vet inte vad det är med de här böckerna. Storyn är inte den bästa, inte heller är karaktärerna eller språket på en ovanligt hög nivå. Trots det KAN JAG INTE LÄGGA DEM IFRÅN MIG. Har läst ut varje bok på mindre än ett dygn, bara för att jag inte kan sluta. Wtf, liksom.

Fanny Nilsson

2013-03-06

Man skulle nog kunna sammanfatta min åsikt om boken med 4 ord:
Yes!
Och
I knew it!

Sonia Tibblin

2012-08-04

Helt klart den bästa hittills. Resan genom Idris och staden av glas blir otroligt spännande och äventyrsrik!

Miriam T

2012-05-19

Iris Eriksson

2011-06-26

andra bättre än första, som är jätte bra till att börja med! Förstår inte var författarna får fantasin från.. dela med er lite va? ;)