Stacken

Norlin, Annika

| 2023

"Den r rolig, drabbande, tankevckande och gr det man vill att en roman ska. Det vill sga, den gestaltar tiden vi lever i och berttar ngot om vad det r att vara mnniska. I konsumentupplysande syfte kan jag rekommendera den, hissa upp den p topplistorna, se den bland Augustprisnomineringarna och i travarna p Pocket shop. Men allts, det r ngot annat, nstan bortomsprkligt, som Norlins prosa gr med mig.(...) Norlin har en blick som ser bde ytan och djupet, som registrerar kroppen, rrelserna, den intrikata sammansttningen av spnningar i rummet. Och den blicken rvarm." - Dagens Nyheter "Norlin har ett underbart sprk: knapphndigt men rikt, meningar som beskriver allt utan utfyllnad, repliker som jag tror p. Sakligt och poetiskt samtidigt. Jagvill stanna kvar i texten. (...) Det r faktiskt en fantastisk roman. Medmnsklig. Om gruppdynamik och tillhrighet, men ocks om...

Rekommenderas! Ge inte upp p grund av den lnga inledningen (som jag inledningsvis gjorde)!
Det r en lsvrd, berrande OCH mycket obehaglig roman. En berttelse med stort innehll som vcker mnga tankar. Tankar om besatthet, navelskdande; lockelsen och faran med makt, grupperingar, fanatism, sekter och bristen p ifrgasttande.

Stark trea, bra budskap, bra men lite strande klicher.

20/3 2024

Hanna Melin

2024-02-12

Lng och lgmld men fin. Inte s yvig. Ganska otroliga karaktrer trots sina intetsgande personligheter.

Nina Gustafsson

2024-01-07

Mycket fascinerande om hur mnniskor vljer att leva och hitta mening i tillvaron. Huvudpersonen lmnar stressen i storstan fr att hitta lugnet och flyttar drmed ut i obygden dr hon i smyg brjar betrakta en grupp som valt bort samhllet. Stacken lmnar kvar mnga tankar om det mesta i livet och rekommenderas varmt.

Henrik Johansson

2023-11-21

En lite annorlunda berttelse om en brokig skara som en stund i livet utgr en grupp, ett samhlle.