Söta, röda sommardrömmar

Holst, Christoffer

Skärgårdsmord, kärlek och Chardonnay Söta, röda sommardrömmar är en charmig berättelse där oväntad kärlek och skärgårdsliv möter en kittlande spänningsintrig.Cilla Storm har just blivit dumpad av sin pojkvän. Hennes karriär som skvallerjournalist går inte riktigt som hon tänkt sig och sparkapitalet räcker inte längre till det där drömmiga sommarhuset i skärgården. Efter uppbrottet har hon bara råd med en kolonilott på Bullholmen ? en turisttät liten ö i Stockholms prunkande skärgård. Trots att hon helt saknar gröna fingrar bestämmer hon sig för att slå till.Men när en ung kvinna hittas död på ön på midsommardagens morgon tar Cillas liv en helt ny vändning. Cilla visar sig ha varit den sista som såg kvinnan i livet och hon blir snabbt indragen i utredningen ? som leds av den mycket stiliga polisen Adam.Den smått neurotiska och Chardonnay-pimplande Cilla och den strikta, välklädda...

Jag har inte läst något av Chistoffer innan, men jag tyckte mycket om denna bok. Hans huvudkaraktär Cilla har just blivit dumpad av sin pojkvän och hon flyttar till Bullholmen där hon vill börja om på nytt. Saker är inte som de verkar vara på ön. Och när ett mord sker blir Cilla indragen i själva mordutredningen. Christofer har en speciell stil när han skriver tycker jag! Han liksom hoppar mellan olika genrer och han gör det bra!! Ena delen av boken är lite mystisk och mörk, som en deckare ska vara. Den andra är skämtsam med inslag av humor. Det enda jag tycker är att språket är lite för ordinärt. Annars gillar jag att hur han blandar humor med spänning.
Jag är inte mycket för feelgood deckare, men helt klart läsvärd bok!! Läs den, du kommer skratta och må bra efter den!! Hoppas Christoffer fortsätter att skriva, fast kan inte låta bli att undra hur det skulle vara om han skulle ge sig på riktig mörk, tuff deckare!! För han kan!! Det kan hanverkligen!

En mysig feelgood deckare med romans och spänning inbakad.En pärla som jag varmt rekommenderar.

Cilla har köpt en liten kolonilott på Bullholmen efter att Danne dumpat henne. Drömmen om en sommarstuga sprack, en kolonilott var allt det fanns pengar till. Den idylliska sommaren vid kolonilotten visar sig dock blir något helt annat när en kvinna hittas död på midsommardagen.
🐴
Jag har tidigare läst flera böcker av författaren och gillar det lättsmälta och tilltalande språket. I söta röda sommardrömmar tar boken lite annan riktning än feelgood, när det plötsligt dyker upp ett lik. Men jag skulle ändå inte vilja kalla det för en ren deckare, då den känns för lättsam och trevlig för det. Det är fortarande sådär mysigt och lättsamt och härligt mellan varven. Boken är extremt lättläst och går väldigt fort att läsa, jag gillar att den är lite kortare och att den saknar en invecklad och komplicerad polisutredning. Det finns det så mycket av i andra böcker. Vi slipper även den äldre alkoholiserade polismannen som lyssnar på opera i den här boken, vilket känns som en befrielse. Här är polismannen ung och snygg! Är du less på grova våldsamma deckare och vill läsa om mysiga somriga mord, då passar denna som hand i handsken!

Evasbokhylla

2018-09-02

Vilken bladvändare! Vilken feelgood! Vilken mysdeckare! Tycker mycket om Cilla, Rosie, Adam och Zacke. Ser mycket fram en fortsättning.

2018-08-24

Söta, röda sommardrömmar är den fjärde boken som jag har läst av författaren Christoffer Holst. Jag har tyckt mycket om hans tre tidigare böcker, och jag tycker mycket om den här nya boken.

Här är länkar till mina recensioner av dom tidigare böckerna: Mitt hjärta går på, Mindfulness for losers, och För oss är natten ljus.

Christoffer har även skrivit en ungdomsbok, Väntar tills natten kommer, som jag dock inte har läst. Här är en länk till den boken, hos förlaget.

Söta, röda sommardrömmar är en härlig bok. Författaren kallar den själv för en romantisk feelgood-deckare. Och visst är boken en blandning av feelgood-bok och mys-deckare.

Boken är den första boken i en planerad serie om Cilla Storm. Och jag ser verkligen fram emot att möta Cilla i fler böcker framöver, eftersom jag tyckte mycket om den här boken.

Söta, röda sommardrömmar av Christoffer Holst är lättläst, spännande, romantisk, snabbläst, underhållande, humoristisk, och oförutsägbar.

Jag rekommenderar varmt boken för en stunds skön läsning med härlig humor, kärlek, och lite spänning.

bettansboktips

2018-08-19

Handlingen utspelar sig i skärgårdsmiljö och mord, oväntad kärlek och chardonnay är några av huvudingredienserna i den här pärlan till bok. En perfekt blandning av spänning och feelgood! Underbar humor! Rekommenderas varmt.