Sörjen som blev

Takanen, Anna

?Det tar fyra generationer innan ett krig går ur en familj. Jag är den tredje generationen?, säger Anna Takanen.Pappa Timo kom 1942 som krigsbarn till Sverige. Han var då bara fyra år. Hemma rådde det finska fortsättningskriget, Timos pappa hade stupat i kriget och hans mamma hade inte råd med medicin när han blev sjuk. Trots några försök att återvända till Finland senare i livet kom han att stanna i Sverige.Sörjen som blev är en ömsint berättelse om hur Anna Takanen långsamt och alltmer smärtsamt nystar upp sin pappas familjehistoria och hur det är att vara barn till ett krigsbarn. Pappan och dottern åker till Finland, de pratar, han är länge tyst, men hon får honom att berätta mer och mer tills de båda inser att krig aldrig lämnar en i fred.

Gunnar Berg

2023-10-25

Den var ganska gripande men inte märkvärdig

Ingrid Selnes

2021-02-22

Gripande berättelse om att vara krigsbarn och sverigefinne.

2020-03-19

Familjeberättelsen tappar väldigt mycket på slutet. Den blir för privat. Barn till finska krigsbarn kanske uppskattar den mer.

Sörjen som blev är en bok där Anna försöker nysta upp sin familjehistoria då hennes pappa Timo som 4-åring på grund av sjukdom får lämna sin familj mitt i krigets Finland för att överleva och föras över som krigsbarn till Sverige under 1940-talet. Boken är skriven så att nutid och dåtid flätas samman och har ett otroligt fint och målande språk som får mig att bli berörd och bli helt såld av den gripande berättelsen. Hela bokens historia är väldigt stark och tänkvärd. Att läsa om de starka karaktärerna i boken som hur Timos mamma måste fatta beslutet att lämna över sin son Timo till Sverige för att förhoppningsvis ge honom chansen att överleva och få ett bättre liv, jag kan inte som mamma ens föreställa mig alla känslor som måste utspelat sig, både hos mamman och Timo - sorg, saknad, längtan och kärlek. Den här boken är så mycket - stark, vacker, känslofylld och tänkvärd, det tar tid innan krigens spår läker - flera generationer.

2019-12-03

Annas pappa Timo kom som krigsbarn från Finland till Sverige på 1940-talet. Då var han fyra år när han kom till sin fosterfamilj i Halland och där blev han kvar. Timos liv blev inte helt igen. I Sverige var han inte svensk och i Finland var han inte finsk. Det som slår mig är sorgen, sorgen över att behöva ge upp sitt barn. Att skicka iväg en ensam fyraåring till människor du inte har en aning om vilka de är.

Boken bygger på den information Anna har om sin släkt och sin pappa. Hon beskriver hur livet blir och hur livet är för henne som barn till ett krigsbarn. I skolan blir hon mobbad, hon blir kallad finne. ”Sörjen som blev” är en väldigt fin och sorglig historia om en krigsdrabbad släkt. En fin historia om hennes far och om Anna själv, hur hon målmedvetet börjar sin bana och utbildning mot skådespelare och kampen att försöka förstå sin finska sida och komma till ett avslut.

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken. Det är bitvis nästan ett poetiskt språk. Det är lätt att läsa och vid flera tillfällen fäller jag en tår. Det är en sorglig men vacker bok. En bok om saknad och längtan. En bok om kärlek! En väldigt bra debutbok!

Briljant, stark & vackert skriven!