Sret

Adbge, Emma

| 2022

P skolgrden str ett stort pingisbord. Det finns inga pingisrack s vi springer runt, runt, runt. En dag snubblar jag mitt i springet.PANG! Rakt p marken lg jag och fattade inte nt. Jag sg bara himmel och lite jacka.- Lever du!? ropade Sisse.- Jag tror det, viskade jag.Sen hrdes en massa fotsteg, fr hela skolgrden hade sett smllen. Ettorna kom, tvorna kom, Niklas i fyran kom och ngra p fritids kom. Alla i kren kom, lnga Anna i trean kom, och sen kom halva femman och tv frn sexan. Alla ville se Sret!Emma AdBge r en mstare p att fnga livet p en skolgrd: lekarna, kompisarna och gruppdynamiken. Sret handlar om att hamna i centrum, att bli synlig och att pltsligt vara den som alla vill prata med. Det r pirrigt och hrligt med uppmrksamhet, men vad hnder sen, nr Sret frsvinner? Vem bryr sig om ett litet rr?Emma AdBge r en av vra...

AC (mamma);
Emma Adbge har en frmga att bertta s som det faktiskt r eller var. Hon har ett charmigt stt att hitta de sm roligheterna i vardagen, ser det stora i det lilla och hon r duktig p att lyfta barnens oro och vad som r viktigt fr dem. Det finns igenknning i Emma Adbges bcker och det finns det ven i denna bok.Det finns mycket att titta p i illustrationerna och man hade frsttt berttelsen ven utan texten. Texten tillsammans med illustrationerna har ocks utrymme fr egna tankar kring berttelsen.

En berttelse att hglsa hemma eller i klassrummet.

Philip 10 r;
Jag tror att detta har hnt alla. Kanske inte att hela skolan kommer och tittar om man slr sig men alla brukar vara lite extra snlla nr man slr sig. Det finns mycket att titta p p bilderna. Det r roligt att hon mlat ett pengahl p den som sitter och stter p sig skorna.

Gusta 12 r;
Emma Adbge en en speciell stil. Man vet nr det r hon som gjort boken utan att titta vem som gjort den. Hennes bok har inte en massa frger och det kanske r fr att hon skriver om en vardag i skolan. Jag tycker det r roligt att hon mlat s mnga olika barn och detaljer. Hon skojar med sina bilder.

Therese

2022-11-13

Genomtnkt historia, men nd lite rrig i illustrationerna fr min smak.