Såret

Adbåge, Emma

| 2022

På skolgården står ett stort pingisbord. Det finns inga pingisrack så vi springer runt, runt, runt. En dag snubblar jag mitt i springet.PANG! Rakt på marken låg jag och fattade inte nåt. Jag såg bara himmel och lite jacka.- Lever du!? ropade Sisse.- Jag tror det, viskade jag.Sen hördes en massa fotsteg, för hela skolgården hade sett smällen. Ettorna kom, tvåorna kom, Niklas i fyran kom och några på fritids kom. Alla i kören kom, långa Anna i trean kom, och sen kom halva femman och två från sexan. Alla ville se Såret!Emma AdBåge är en mästare på att fånga livet på en skolgård: lekarna, kompisarna och gruppdynamiken. Såret handlar om att hamna i centrum, att bli synlig och att plötsligt vara den som alla vill prata med. Det är pirrigt och härligt med uppmärksamhet, men vad händer sen, när Såret försvinner? Vem bryr sig om ett litet ärr?Emma AdBåge är en av våra...

AC (mamma);
Emma Adbåge har en förmåga att berätta så som det faktiskt är eller var. Hon har ett charmigt sätt att hitta de små roligheterna i vardagen, ser det stora i det lilla och hon är duktig på att lyfta barnens oro och vad som är viktigt för dem. Det finns igenkänning i Emma Adbåges böcker och det finns det även i denna bok.Det finns mycket att titta på i illustrationerna och man hade förstått berättelsen även utan texten. Texten tillsammans med illustrationerna har också utrymme för egna tankar kring berättelsen.

En berättelse att högläsa hemma eller i klassrummet.

Philip 10 år;
Jag tror att detta har hänt alla. Kanske inte att hela skolan kommer och tittar om man slår sig men alla brukar vara lite extra snälla när man slår sig. Det finns mycket att titta på på bilderna. Det är roligt att hon målat ett pengahål på den som sitter och sätter på sig skorna.

Gusta 12 år;
Emma Adbåge en en speciell stil. Man vet när det är hon som gjort boken utan att titta vem som gjort den. Hennes bok har inte en massa färger och det kanske är för att hon skriver om en vardag i skolan. Jag tycker det är roligt att hon målat så många olika barn och detaljer. Hon skojar med sina bilder.

Therese

2022-11-13

Genomtänkt historia, men ändå lite rörig i illustrationerna för min smak.