Springkilden

Ekman, Kerstin

| 1986

Flag from da

Varmt, usentimentalt og med psykologisk overbevisning skildres en række kvindeskæbner i denne selvstændinge fortsættelse af romamen Hekseringene. Vi er nået til perioden 1909-1925 i den lille, sörmlandske stationsby, og forrest i persongalleriet står to arbejderfamilier, der kæmper med at få hverdagen til at hænge sammen, Frida er vaskekone, Tara har sparet op, så hun kan åbne sin egen café.

Rebecka Öhrn

2022-05-01

2021-05-03

Bitvis bättre än Häxringarna, bitvis sämre. Tröttnar lite på slutet. Lite väl mycket sömnadsbeskrivningar för min smak, men njuter t ex av den härliga driften med överklassens etikettsmödor à la Marcel Proust. Eloge också till Irene Lindhs fina inläsning.

Kerstin Hellgren

2013-04-28

Välskriven men för många individer samtidigt för min smak!