Springfloden

1987. Under en kall och likgiltig fullmåne begås ett sadistiskt mord på en strand på Nordkoster. Offret är en ung kvinna. Förövarna är tre personer. En ung pojke blir ofrivilligt vittne till mordet. Mordutredaren Tom Stilton på Rikskrim arbetar i motvind: offrets identitet kan inte fastställas, inget motiv hittas, gärningsmännen går inte att spåra. Till slut hamnar utredningen på hyllan. Över femton år senare får Stilton, via en annan utredning, en ny infallsvinkel på fallet. Men samtidigt börjar hans psykiska hälsa att vackla och efter en uppslitande skilsmässa tappar han helt fotfästet i tillvaron. 2011. Olivia Rönning får i uppgift att skriva ett elevarbete på Polishögskolan om det olösta strandfallet. Hon vaskar fram så mycket hon kan via gamla källor, det svåraste visar sig dock vara att få tag i den som ledde mordutredningen. Tom Stilton är nämligen som uppslukad av jorden. Cilla...

2020-08-20

Spännande och riktigt bra. Synd att jag tidigare sett TV serien vilket så klart tog udden av en del överraskningar. Klart läsvärt. Betyg 3,5

2020-06-12

Helt okej men lite svajig, spännande men lite oväntade tvister men ibland lite seg. Kommer ändå läsa vidare i serien förr eller senare.

Helena Rasmusson

2018-10-22

Mycket positivt överraskad av denna deckare! Bra språk & spännande historia! Trevliga karaktärer som man blir mer nyfiken på! Kommer definitivt att läsa resten av serien om dessa personer!

Jenny Stenberg

2018-09-01

Mycket spännande och underhållande bok som var svår att lägga ifrån sig. Klart läsvärd.

Karin Johansson

2018-02-12

Boken är så mycket bättre än tv-serien.

2018-01-27

Ut i ljuset med det bara. Jag har inte läst paret Börjlinds Springfloden förrän nu. 2018. Ja. Jag skäms lite. Boken har ändå stått i hyllan sedan den släpptes som pocket. Det är många år det. Nu, när jag hittat på utmaningen Sist på serien? så tog jag naturligtvis med den här serien och den blev först ut. Faktum är att jag nog borde ha lite stryk. Bara för att jag har låtit den stå oläst så länge. Läs mer på min blogg

Malin Nilsson

2017-05-21

Bra och lättläst bok. Roligt att titta på tv serien efteråt

Ganska spännande. Och bra story. Men det finns en sak jag inte alls gillar. Språket. Meningarna. De är upphackade. Och stympade. Till ord och korta uttryck. På ett enerverande vis. Som de här.

Inger Jonsson

2017-01-31

Mycket bra. Oväntade vändningar.

Hedvig Marklinder

2016-07-31

Helt okej, lite spretig för min smak och lite långsamt tempo. Hade önskat att den varit lite mer spännande, som en deckare bör vara. Men annars var den välskriven och jag kan definitivt tänka mig att läsa fler deckare av samma författare trots det något långsamma tempot.

Karin Löfstrand

2016-05-16

160514: Spännande!

karin bernfalk

2015-12-27

Spännande!

Helene Forsman

2015-03-25

Handlingen är bra men sen samtidigt tycker jag att den är lite rörig och hoppig, det drar tyvärr ner en del.

Maria Jacobsson

2014-08-24

Riktigt bra läsning som väver ihop flera historier på ett skickligt sätt. Boken var lite trög att komma in i början, men sedan gick den inte att släppa. Betyget 4,5 ville jag ge!

Maddes Bokblogg

2013-12-07

Spännande bok och ser fram att få läsa fortsättningen.

Kim M. Kimselius

2013-10-07

Springfloden av Cilla och Rolf Börjlind var en mycket oväntad deckare, thriller… Ja, den hade allt. Det var en riktig pusseldeckare, där trådarna knöts ihop på ett mycket bra sätt i slutet. Ett mycket oväntat sätt vill jag tillägga. Om jag hade fått utse årets deckare hade jag valt Springfloden!

Älskade personporträtten och skildringarna av de hemlösa. Morden var inte blodigt detaljrikt, utan bara otäckt, du vet som det blir när du får fantisera lite själv! Oftast blir det mycket otäckare.

Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/10/07/springfloden-suverant-bra/

Kim M. Kimselius

2013-10-07

Susanne Antonson

2013-09-27

Vilken spänning och härlig blandning av karaktärer, en bok som binder en

Elin Rickmarker

2013-09-06

Spännande och lite klurig!

Kenneth Olausson

2013-08-19

Krampartat försök till hårdkokt språk och med ett upplägg som verkar som gjort för att filmas med någon B-skådis i huvudrollen. Och mr Stiltons metamorfos från uteliggare till stålman var minst sagt obegriplig.

A H

2013-04-30

Jättebra!! Hoppas verkligen på fortsättning!!!!

Spännande, underhållande och, på något sätt, trevlig, undantaget beskrivningen av otäcka mord och misshandel. Intressant med beskrivningen av hur hemlösas situation kan se ut. Sympatiska huvudpersoner som jag gärna vill läsa mer om.

Erica B

2013-03-16

Svårbedömd, en trea eller fyra pendlade jag emellan. Tvära oväntade kast gjorde den till slut rätt okej.

Maria Larsson

2013-02-25

Utan hållbar intrig faller en historia ihop som ett korthus. Det spelar ingen roll att man kryddar med oväsentligheter i absurdum. Skadan blir snarare värre.

Cilla och Rolf Börjlind är kanske inte namn som allmänheten känner igen direkt, trots att paret skrivit manus till samtliga 26 Beck-filmer med Peter Haber och Mikael Persbrandt i huvudrollerna som visats så många gånger i repris på TV4 på söndagkvällarna att det har börjat likna en fars. Dessa filmer har - mycket tack vare Persbrands tolkning av den uppkäftige Gunvald Larsson - gått hem hos svenska publiken.

Dessutom skrev paret Börjlind manuset till den fantastiska serien "Graven" med Kjell Bergqvist i huvudrollen för ett par år sedan.

Så manus kan de producera. Men i bokform blir det en fullkomlig katastrof. Texten i "Springfloden" känns amatörmässig, intrigen är för tunn och för spretig och huvudrollspersonerna - som ska lösa en mordgåta tillsammans - är en ovanligt blek 23-årig kvinnlig polisstuderande och en hemlös fd kriminalkommissarie.

Författarparet blandar in alldeles för många namn och personer i handlingen för att skapa villospår men det misslyckas totalt. Åtgärden känns som ett desperat försök att försöka rädda någonting som är utom räddning. De rappa replikerna som blivit Börjlinds signum i de annars så banala Beck-filmerna saknas också helt.

Nej, "Springfloden" får underkänt. Har man skrivit manus till serier som "Graven" och "Morden" kan man bättre. Börjlinds borde genast sätta sig ner och skriva manus till en tredje säsong av den serien istället.

Maria Larsson

2013-02-25

Amatörmässigt språk, spretig intrig och kryddad med oväsentligheter i absurdum.

Åse Bandling

2013-02-19

Klart godkänd!!

Carolina E

2013-01-31

Det är många trådar som ska knytas ihop i handlingen som man kan se i beskrivningen ovan men det är ingen konst för radarparet Börjlind som har stor erfarenhet, inte som renodlade författare kanske men väl som manusförfattare till bland annat filmerna om Beck. För även om det är många trådar som flyter parallelt för att sedan mötas och sedan skiljas så tapar jag inte bort mig som läsare en enda gång. Men visst gäller det att hänga med i det relativt snabba tempot, korta styckena och många karaktärerna men det är som sagt inga problem.

Däremot kan jag tycka att det blir lite för många onödiga karaktärer som får agera läsarnas ögon och öron ibland. Vissa hänger bara med i en sida eller två för att sedan försvinna. Det kan ju hända att de får spela en större roll i nästkommande böcker men det vet jag ju som sagt inte nu. Det märks även att det är planerat för en serie för det är mycket som hålls hemligt om det förflutna och man får inte riktigt lära känna karaktärerna så som man kanske skulle vilja göra, men jag antar att de kommer att växa med tiden. Dessutom har jag inga som helst problem med hemligheterna för det gör bara att jag ser fram emot nästa bok ännu mer! (Bara det inte blir en helt värdelös hemlighet som blottas, som Kallentoft som höll på Malin Fors föräldrars hemlighet i flera böcker och så visade det sig att den inte alls var speciellt häpnandsväckande för serien)

Så ja, jag tror att det här är en bra början på en lång serie om Olivia Rönning och Tom Stilton. Jag hoppas bara inte att jag börjar irritera mig på Olivia Rönning, tenderar ofta att ogilla när en utomstående (här en högskoleelev) plötsligt löser fall och hittar nya ledtrådar som ingen erfaren kriminalkommisarie tidigare har hittat eller tänkt på. Tom Stilton däremot, han verkar vara en man i min smak när det kommer till kriminalromaner!

Marianne Strandberg

2013-01-30

En stark tvåa men det kändes inte som det riktigt hängde ihop.--Ryckigt, men trots allt läsvärd.--------------------,.)

Pia Stendahl

2013-01-03

Jag visste ingenting om boken innan jag började läsa den vilket i och för sig är lite otroligt för nu så här efter att ha läst den har jag insett att det varit en väldigt hypad bok.

Springfloden är en riktigt spännande bok med bra driv, snabba byten och ett riktigt vidrigt mord.

Springfloden är en spännande debut och jag ser fram emot att läsa nästa bok i serien.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Marita Ryen

2012-11-26

Bra och spännande handling även om den var lite extrem ibland.

2012-11-15

Det här var en mycket, mycket bra kriminalroman. En av dom klart bästa som jag har läst på länge. Ser verkligen fram emot att läsa kommande böcker i serien om Stilton och Rönning. Och jag kan verkligen rekommendera den här boken till alla som tycker om svenska kriminalromaner av hög kvalitet.

Eva Jacobson

2012-10-17

Stark tvåa. Lättläst och till en början spännande. Trögare och trögare. Viss upplösning väldigt dålig.

Jenny Hjärtberg

2012-10-13

En deckare med flera parallella historier. Även om det var mycket som känns igen från andra böcker i genren så hade den här något extra. Ser fram emot nästa bok i serien för jag kan inte tänka mig att det inte kommer fler.

Stefan Teppas

2012-10-08

Snabb och rappt skriven, lättläst och spännade. En 4.

Sege Lada

2012-10-02

På tok för korta kapitel som gör det ryckigt att läsa. Osannolik historia på det.

My.loved.books

2012-09-25

Bra bok, med en spännande handling. Skickligt att lyckas länka samman brott i då- och nuttid. Kanske lite många karaktärer, svårt att hålla reda på vilka som är vem. Läsvärd!!

Mycket bra. Slutet var oväntat. Läsvärd.

Kickie Boman

2012-09-05

En debut jag tyckte var riktigt bra!Mera av dem vill man ha.

Tove Skarstedt

2012-06-21

Här har vi ett par som verkligen kan skriva! Boken är spännande uppbyggd och språket naturligt. Hurra! Men mina förväntningar var höga och med tanke på deras otroligt spännande tv-serier så trodde jag kanske inte riktigt ... Men jodå! Den sitter riktigt fint. Svår att lägga ifrån sig!