Springa med åror

Naumann, Cilla

| 2012

?Kom hit, Monika?, säger Johanna, och drar ned mig på gruset. Det är tyst omkring oss, ovanligt vindstilla den här första dagen. Havet ligger som en violblå spegel nedanför gården. Inget annat än Johanna har hänt, ändå är allt förändrat. Hon ligger på rygg bredvid cykeln i det dammiga gruset med sina bleka ben och smutsiga underbyxor. Bredvid henne ligger flaskan med tjock röd hallonsaft. Allt är egentligen som vanligt. Utom detta att Johanna ligger på min gårdsplan.Springa med åror handlar om sommargästen Johanna och bondflickan Monika och om hur deras somrar blir en lekplats med konsekvenser som sträcker sig långt fram i tiden ? till deras egna barn som omedvetet framkallar sina mödrars laddade ödesdigra klasskonflikt.

2023-02-09

Stark barndomsskildring som berör.

Ingrid Selnes

2021-02-22

Berörande barndomsskildring.

Victoria Antonsson

2013-06-24

Tung och lite jobbig att läsa men stark och tänkvärd. Berör många djupa frågor och skildrar klasskillnader, vänskap och handikapp utan att moralisera eller bli präktig.

Lotta Berling

2013-04-14

En stark och sorglig berättelse. Naumann har ett stilsäkert och vemodigt språk. Läs också 62 dagar som berättar slutet på den här boken ur ett annat perspektiv.

2013-03-28

Redan från första sidan fångas jag av språket här. Texten gör så synliga bilder. I boken nämns några platser, det är välbekanta platser utanför den stad jag själv bor i. Landskapet norr om Halmstad, vid havet. Hela tiden finns landskapet med som viktig del av berättelsen. Känner igen oss i människorna också; deras drömmar, sveken och känslan av att inte räcka till fullt ut. En vacker och lite vemodig berättelse. Stark fyra.

Pia Stendahl

2013-02-27

Jag har aldrig tidigare läst något av författaren men Cilla Naumann var en trevlig ny bekantskap. Hon har en författarstil som tilltalar mig. Den är rak, ärlig och bjuder in mig i handlingen på ett sätt som bara inte går att tacka nej till.

Det är en bok som berör och griper tag i mig. Det är en bok som känns mer som en sann berättelse än en fiktion. Genom hela boken så känner jag allt det som Monika känner och upplever och då tycker jag att en författare verkligen har lyckats med att förmedla sin historia.

Springa med åror är en vacker skriven bok. Författarens språk är nog det som imponerar mig mest i boken. Vissa meningar är ren poesi.

Anna Nilsson

2013-02-15

Sättet den är skriven på är inte min stil .

Moa Rinnefelt

2012-12-18

En vacker och ärlig berättelse om livet. Trots det mörka, hopplösa tycker jag att det finns en styrka hos huvudpersonen som är oerhört fängslande. Rekommenderas!