Sprickor i jorden

Tvillingarna Alex och Dani försöker återhämta sig efter att Dani kidnappades av en elitistisk sekt. De lämnar Sverige och flyttar till ett hus vid havet i Kalifornien, USA. Men det visar sig vara svårt att bygga upp ett nytt liv. Dani har fött en son, men traumat från sektens våld har förändrat henne och gjort henne kallare och svårare att nå. Samtidigt förtränger Alex det hemska som har hänt och lider av flashbacks. Mitt i allt detta finns Carl, Alex chef och älskare, som gör allt för att beskydda dem.Men så en dag dyker en mystisk, karismatisk kvinna upp i deras liv. Hon påstår att hon arbetar med välgörenhetsarbete i en fråga som Carl brinner för. Och även Carl förändras.Garantierna för trygghet försvinner. En ny mardröm börjar. Sekten har nämligen ett nytt mål i sikte: Danis nyfödda son.?Sprickor i jorden? är den laddade uppföljaren till Mariette Lindsteins hyllade sektthriller...

Anna Blomgren

2023-03-23

Så läsvärd!

janne lindh

2021-10-21

En ganska underhållande B-thriller, men boken är alldeles för lång, pratig och ofta med banaliteter travade på varandra.

Evasbokhylla

2019-11-09

Uppföljaren till ”Vit krypta” en spännande och välskriven bok. Otäcka sekter som manipulerar, nästlar sig in och kryper under skinnet, så läskigt.

ElinsBokhylla

2019-06-18

Som man har längtat efter en denna boken, Sprickor i Jorden av Mariette Lindsteins. Uppföljaren till del ett, Vit Krypta, i serien om Pilgrimsfalkens Väktare. Ännu en otroligt välskriven, detaljerad och spännande bok om sekter, grymhet och kärlek.

Sprickor i Jorden är en otroligt detaljerad och trovärdig bok med väldigt bra språk, lagom långa kapitel och får en verkligen att vilja läsa mer när sista sidan är utläst!
Däremot upplevde jag att första delen av boken var lite seg och långtråkig, det var väldigt lite som hände och det kändes som att man med spänning hoppades att boken skulle bli bättre. Vilket den blev, efter halva boken ungefär kom den riktiga spänningen in, intrigerna tätnade och man kunde verkligen få en känsla för spänning och mystik.

Att Mariette Lindstein är en fena på att återspegla sekter och den grymhet och skräck som en sekt skapar är verkligen ingen hemlighet. Alla hennes böcker handlar om sekter och hennes beskrivningar och sätt att få sina läsare att verkligen dras in i alla lovord och skrämseltaktiker är otroliga. Dock är det väldigt hemskt och läskigt att många av de saker som hon beskriver och tar med i sina böcker har skett i verkliga livet, eller i alla fall att det är baserat på verkliga händelser. Men jag tror även att det är det som gör att Lindsteins böcker är så bra och verklighetstrogna, hon vet verkligen vad hon skriver om och hon gör det på ett riktigt bra och professionellt sätt.
Jag tycker speciellt mycket om att man mer fick ta del av insidan av en sekt, än vad man fick göra i boken innan. Det var både spännande och intressant att få ta del av möten med sekten, deras planering och deras sätt att manipulera människor och även försöka vända personer mot varandra. Det var väldigt intressant och det hade jag gärna sett mer utav i första boken, Vit Krypta men jag är glad att vi fick mer insyn utav det i denna bok.

Men med det sagt så tycker jag att Sprickor i Jorden är en väldigt bra och spännande bok, en bok som man både skrattar och gråter till och som man skräms och förvånas mer än någonsin över när sidorna bara rinner iväg. För en riktig bladvändare är den verkligen, kan starkt rekommendera Sprickor i Jorden av Mariette Lindstein!

Åsa Carlsson

2019-05-28

Även "Sprickor i jorden" belyser sektbegreppet på ett intressant och inlevelsefullt sätt, både skrämmande och tankeväckande, själva huvudorsaken till varför jag tycker den här författarens böcker är viktiga. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2019/05/sprickor-i-jorden-av-mariette-lindstein.html

Detta är en uppföljare från Mariettes förra bok ”Vit krypta” en bok som jag gillade skarpt.
Det här är en spännande bok som bygger en spänning som gör att inte vill lägga ifrån mig boken.
Jag gillar hennes sätt att beskriva miljöer, en välskriven bok.

2019-04-26

”Sprickor i jorden” av @mariettelindstein är en fartfylld bok. Det händer saker hela tiden och som läsare har du hjärtat i halsgropen under hela läsningen.. Boken är en spännande, otäck och väldigt välskriven bladvändare. Det jag gillar med boken är att spänningen byggs upp, att det finns väldigt fina miljöbeskrivningar. Jag vill veta mer och hoppas att få ännu mer inblick i karaktärerna i nästa bok. För visst måste det komma en bok till?! Det finns en del lösa trådar när boken är slut och det får mig att längta till mer läsning. Mariette kan konsten att hålla läsarens intresse. Storyn känns välarbetad och det är skrämmande att läsa om sektens framfart, hur de tar sig in och använder sig av människor och samhällets funktioner för att nå sina mål.

Boken är bra, den är läskig och lättläst. Sidorna flyger fram och tyvärr tog de slut för fort. Läsvärd bok!

Spännande, skrämmande & stark!