Sprickan

Rai, Bali

| 2008

När Jaspal flyttar ut på landet med sina föräldrar förvandlas hans liv till en mardröm. Han är den ende asiatiske tonåringen på flera mils omkrets, och det är inte alla i byn som vill ha honom där. Hoten och trakasserierna blir allt värre, och snart inser Jaspal att de aldrig kommer att upphöra ... En isande skildring av småstadsrasism av den flerfaldigt prisbelönte Bali Rai, skriven i ett luftigt och lättläst format. "Detta är en spännande och otäck bok om ett aktuellt ämne." BTJ "En välskriven roman i det lilla formatet." Borås Tidning

Sarasbokhyllor

2020-01-01

Bokens huvudperson är Jaspal. Hans föräldrar köper en tidningskiosk i ett litet samhälle på engelska landsbygden. Boken börjar med att Jaspals pappa står och tvättar fönstren till tidningskiosken. Någon har klottrat ”Åk hem, pakiskum”. Vi får sedan följa hur familjen utsätts för allt grövre rasism. Familjen är de enda med asiatiskt ursprung och många i byn visar med tydlighet att de inte är välkomna där. Jaspal vill flytta tillbaka till Leicester där han är uppvuxen men hans pappa vill inte låta rasisterna vinna. Frågan är om det finns några vinnare eller förlorare här.

Boken är lättläst språkligt men innehållsmässigt mycket tung. Jag har ofta läst den tillsammans med elever. Det är en väldigt bra bok trots att den är så hemsk.

Mats T

2011-06-25

Denna bok gillade jag men den var hemsk och en aning rå.

Denna bok var en sorlig & grym bok.
Det handlar om en stackars kille och hans familj och de utsätts för mobbning bara för att de är av annat ursprung än de som bor i den stad de just flyttat till.
Han har inga vänner i sin nya stad och faderns verksamhet blir hela tiden utsatt för div grymheter från folket i staden..

O

olle andersson

2011-05-09

Boken handlar om Jaspal och kommer från Pakistan. Han flyttar till ett område där det nästan bara bor vita människor, och där blir hans liv ganska svårt.

Jag tycker boken var jättebra för den var skriven efter ett viktigt ämne och och den var svår att sluta läsa. och jag fick en inblick i hur det kan vara för invandrare att flytta till ett område med bara vita.

O

Oscar Stadin

2011-03-29

Den här boken handlar om en kille som kommer från Pakistan. pojken heter Jaspal. Hans pappa har en butik. Dom bor ovanpå butiken. Han blir mobbad i skolan det är Steggsy som mobbar Jaspal.

Jag tycker att den här boken är bra för att det händer saker hela tiden.