Sprngaren

Marklund, Liza

| 2003

Sdra Hammarbyhamnen. Klockan r 03.17 p morgonen, en vecka fre jul. En bomb delgger Olympiastadion. P den sndertrasade lktaren hittas resterna av den dynamiska och beundrade OS-chefen, Christina Furhage. Om ett halvr ska de olympiska sommarspelen hllas i Stockholm. Sprngaren mste gripas, till varje pris. Tidningen Kvllspressen stter Annika Bengtzon, en ung smbarnsmamma som just utnmnts till chef ver kriminalredaktionen, att bevaka mordet. Hon brjar nysta i offrets frflutna. Det finns ngot under Christina Furhages perfekta yta som utlst det vidriga brottet. Utan att hon frstr det stter Annika igng krafter som till slut hotar hennes eget liv. Sprngaren r en thriller i nutida Stockholmsmilj.

Lars Sthl

2015-11-09

2015-08-30

Ett bra terlsande. Har nog lst Marklunds serie flera gnger frut och ven sett denna som film. Snabbt och rappt skrivande, spnning in intrigen och fr en gammal journalist hrliga miljer.

Kristina Norin

2014-09-19

Det här var inte bra. Annika Bengtzon är pÃ¥ inget sätt sympatisk och historien spÃ¥rar ganska snabbt ur. Mitt tips är att hoppa över den här boken och satsa pÃ¥ nÃ¥got annat. Din tid är viktigare än att slösa pÃ¥ sÃ¥dant här strunt.

Maritha .

2014-02-23

Nej, jag gillar inte Annika Bengtzon. Mnniskan gr ju knappt annat n skller p och svr t varenda stackare som kommer i hennes nrhet. Det r fr mig inte en stark karaktr, utan en otrevlig karaktr. Den fr nd en trea fr nr Annika inte var upptagen med att grla med folk s var den trots allt helt ok skriven och p sina stllen riktigt bra.

David Schwieler

2011-11-26

Det var ett tag sedan. Men nu kan jag checka in hemifrn

Karin Sder

2011-08-25

Mja *velar* jag kanske skulle, borde men nej, det blir 'bara' en trea. Tycker dock att den r bttre n Studio sex, som jag lste frst och som fick en trea, men det r marginellt!
Kanske fr jag kommentarer emot mig, men jag tycker boken r lngsam, den hade mtt bra av lite grov redigering!
Nja, Rosman r fortfarande min favvodeckarkvinnligafrfattare - vilket ord! - s det s!
Har inte bestmt mig fr att lsa ngot mer av Marklund... troligen inte.

Emma Karlsson

2011-08-17

Ok, jag r inget Liza Marklund-fan egentligen. Men jag mste erknna att jag gillar just den hr boken. Jag gillar att den r lite cklig och lskig och att hon inte frsknar sina karaktrer.

Anette Marcusson

2011-03-15

lngesedan jag lste sprngaren. Tyckte den var bra d

Marko Krejic

2010-06-20

Man har hrt mycket positivt om Marklund, vilket kanske gr att frvntningarna kar, men denna bok var inte bra... Boken r inte spnnande och personligheterna knns vldigt "overkliga"...

Johanna Lundin

2010-06-05

Roligast r att hennes bcker r delvis i min hemby Hlleforsns.

sa Andersson

2010-05-22

Tack, Liza Marklund, fr att du finns och kan hja mitt sjlvfrtroende i mrka stunder. Frfattare med ngot slags talang kan s ltt f en mnniska att knna sig otillrcklig. Varfr ska jag ens fundera p att skriva ngot nr Madame Bovary redan r nedtecknad och en frfattare som P O Enquist alltjmt r verksam? Bara tanken p att min lilla obetydliga berttelse skulle kunna finnas i samma lokal som dessa storheter gr mig svettig. Men s kommer d en bok som Sprngaren, denna romanernas kvllstidning bde till innehll och form, och med den en innerlig vilja att omedelbart skicka ett tjockt kuvert till frsta bsta frlag. Rcker det allts att spotta ur sig svulstigheter la Aftonbladet (BOMB!, IDROTTSARENA!, LESBISK KNDIS!) fr att gra lsare glada och njda? Ja d s.

2010-05-17

Det hr r faktiskt Marklunds bsta, men den fr inte mer n en tva. Jag kan inte frst hypen kring henne, och jag mste erknna att jag blir lite skadeglad nr jag ser att hennes bcker inte fr vidare hga betyg hr.

2010-01-13

Spnnande bok!

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Marklund och jag fann aldrig varandra. Jag gillar bcker med substans, vilket inte hon skriver. S r det bara. Och vad r grejen med att ha sig sjlv p omslaget hela tiden? r inte det att vara prskans sjlvgod?

M W

2009-12-01

Patricia B

2009-11-11

Jag och Drner delar uppfattning, men kul att du skrev svar Gunvi!

markus drner

2009-11-11

Detta var den frsta boken jag lste av Liza. Tyvrr ocks den sista p ett tag.
Karaktrerna och persongalleriet i berttelsen upplevde jag som plattityder, frutsgbara och andefattiga.

Inget fr mig

Gunvi Lundqvist

2009-10-18

Patricia: Bengtzon tjusar mig. Karktren B r vldigt bra beskrivet, sllan jag blivit s fast i ngn karaktr. LIsbeth Salander var ju en annan. Scarpetta gillar jag ox men Bengtzon slr dem alla.

Patricia B

2009-10-18

Har aldrig frsttt vad det r som tjusar lsare av Marklunds bcker.

Louise A

2009-08-18

verskattad frfattare...

Stefan Walln

2009-07-12

Det r mycket ovanligt att jag lgger ner en bok innan jag lst klart den. Sprngaren r en av dessa f.

Karin Karlsson

2009-07-10

Spnnande

Lady Flanders

2009-06-18

Habilt hantverk, men lockar inte till mer. I synnerhet inte efter alla Gmda-lgnerna.

Cecilia Johansson

2009-06-14

Den hr tyckte jag inte var s bra. Trodde att den skulle vara bttre.