Sprängaren

Marklund, Liza

| 2003

Södra Hammarbyhamnen. Klockan är 03.17 på morgonen, en vecka före jul. En bomb ödelägger Olympiastadion. På den söndertrasade läktaren hittas resterna av den dynamiska och beundrade OS-chefen, Christina Furhage. Om ett halvår ska de olympiska sommarspelen hållas i Stockholm. Sprängaren måste gripas, till varje pris. Tidningen Kvällspressen sätter Annika Bengtzon, en ung småbarnsmamma som just utnämnts till chef över kriminalredaktionen, att bevaka mordet. Hon börjar nysta i offrets förflutna. Det finns något under Christina Furhages perfekta yta som utlöst det vidriga brottet. Utan att hon förstår det sätter Annika igång krafter som till slut hotar hennes eget liv. Sprängaren är en thriller i nutida Stockholmsmiljö.

Maja Nilsson

2022-09-07

Jesper Nåvik

2022-01-29

Jennie Faxe

2021-11-15

Gillar författaren. Spännande bok!

Per Englund

2019-04-19

En plåga att läsa!

Lars Ståhl

2015-11-09

2015-08-30

Ett bra återläsande. Har nog läst Marklunds serie flera gånger förut och även sett denna som film. Snabbt och rappt skrivande, spänning in intrigen och för en gammal journalist härliga miljöer.

Kristina Norin

2014-09-19

Det här var inte bra. Annika Bengtzon är pÃ¥ inget sätt sympatisk och historien spÃ¥rar ganska snabbt ur. Mitt tips är att hoppa över den här boken och satsa pÃ¥ nÃ¥got annat. Din tid är viktigare än att slösa pÃ¥ sÃ¥dant här strunt.

Maritha .

2014-02-23

Nej, jag gillar inte Annika Bengtzon. Människan gör ju knappt annat än skäller på och svär åt varenda stackare som kommer i hennes närhet. Det är för mig inte en stark karaktär, utan en otrevlig karaktär. Den får ändå en trea för när Annika inte var upptagen med att gräla med folk så var den trots allt helt ok skriven och på sina ställen riktigt bra.

David Schwieler

2011-11-26

Det var ett tag sedan. Men nu kan jag checka in hemifrån

Karin Söder

2011-08-25

Mja *velar* jag kanske skulle, borde men nej, det blir 'bara' en trea. Tycker dock att den är bättre än Studio sex, som jag läste först och som fick en trea, men det är marginellt!
Kanske får jag kommentarer emot mig, men jag tycker boken är långsam, den hade mått bra av lite grov redigering!
Nåja, Rosman är fortfarande min favvodeckarkvinnligaförfattare - vilket ord! - så det så!
Har inte bestämt mig för att läsa något mer av Marklund... troligen inte.

Emma Karlsson

2011-08-17

Ok, jag är inget Liza Marklund-fan egentligen. Men jag måste erkänna att jag gillar just den här boken. Jag gillar att den är lite äcklig och läskig och att hon inte förskönar sina karaktärer.

Anette Marcusson

2011-03-15

längesedan jag läste sprängaren. Tyckte den var bra då

Marko Krejic

2010-06-20

Man har hört mycket positivt om Marklund, vilket kanske gör att förväntningarna ökar, men denna bok var inte bra... Boken är inte spännande och personligheterna känns väldigt "overkliga"...

Johanna Lundin

2010-06-05

Roligast är att hennes böcker är delvis i min hemby Hälleforsnäs.

2010-05-17

Det här är faktiskt Marklunds bästa, men den får inte mer än en tvåa. Jag kan inte förstå hypen kring henne, och jag måste erkänna att jag blir lite skadeglad när jag ser att hennes böcker inte får vidare höga betyg här.

2010-01-13

Spännande bok!

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Marklund och jag fann aldrig varandra. Jag gillar böcker med substans, vilket inte hon skriver. Så är det bara. Och vad är grejen med att ha sig själv på omslaget hela tiden? Är inte det att vara pörskans självgod?

M W

2009-12-01

Patricia B

2009-11-11

Jag och Dörner delar uppfattning, men kul att du skrev svar Gunvi!

markus dörner

2009-11-11

Detta var den första boken jag läste av Liza. Tyvärr också den sista på ett tag.
Karaktärerna och persongalleriet i berättelsen upplevde jag som plattityder, förutsägbara och andefattiga.

Inget för mig

Gunvi Lundqvist

2009-10-18

Patricia: Bengtzon tjusar mig. Karäktären B är väldigt bra beskrivet, sällan jag blivit så fast i ngn karaktär. LIsbeth Salander var ju en annan. Scarpetta gillar jag oxå men Bengtzon slår dem alla.

Patricia B

2009-10-18

Har aldrig förstått vad det är som tjusar läsare av Marklunds böcker.

Louise A

2009-08-18

Överskattad författare...

Stefan Wallén

2009-07-12

Det är mycket ovanligt att jag lägger ner en bok innan jag läst klart den. Sprängaren är en av dessa få.

Karin Karlsson

2009-07-10

Spännande

Lady Flanders

2009-06-18

Habilt hantverk, men lockar inte till mer. I synnerhet inte efter alla Gömda-lögnerna.

Cecilia Johansson

2009-06-14

Den här tyckte jag inte var så bra. Trodde att den skulle vara bättre.