Sportig ABC-bok

Sandell, Åsa

| 2022

Brottar-Britta, Diskus-Diana, Padel-Parisa och Zumba-Zandra. Så heter några av alla de starka personligheter som tar plats i Sportig ABC-bok. Kan man spela golf med godisklubba? Och får en motorcykel plats i sängen? Fyndiga rim och roliga bilder gör Sportig ABC-bok till underhållande läsning för både stora och små.

Treåringarna tycker: De tycker mest att det är roligt att peka runt på de olika bilderna men gillar att lyssna på boken eftersom den blir behaglig på rim.

Femåringen tycker: Han tycker egentligen samma sak som treåringarna, även om han gärna talar om att han minsann också kan alla de här sporterna.

Mamman tycker: Jag gillar stenhårt att det här är en bok som har fokus både på sport och på tjejer. Alla som presenteras med sin sport har ett kvinnligt kodat namn, och det finns även representation. Det är inte bara vita kvinnor som får plats. Det är också roligt, i alla fall ur mitt vuxnas perspektiv, att kopplingen till sporten inte alltid har med själva sportandet att göra, utan ibland kan referera till annat.

Illustrationerna är humoristiska och passar bra till bokens rim.

Bettan_bokprataren

2020-08-30

Jag har fått läsa den här helt underbara ABC boken. Den tar sitt avstamp i olika sporter som börjar på varsin bokstav i alfabetet.
Alla sporter utövas dessutom av en person och i det här fallet har alla figurer ett kvinnonamn. Min första fundering var, varför bara kvinnonamn? För mig kändes lite segregerat. Men sedan funderade jag ett varv till. Hade jag funderat på samma sätt om det bara varit killnamn? jag är inte så säker...Skämskudde på!
Vi möter tjejer som sportar och de har olika hår och hudfärg och det gillar jag skarpt och att alla tjejer kan utöva precis alla sporter. Jag tror det kan sporra till att tjejer blir nyfikna och kanske till och med funderar på att testa någon av dessa roliga sporter.

Massa roliga rim gör sporterna intressanta och de välgjorda och färgglada bilderna inbjuder till intressanta och roliga diskussioner.

Jag har läst en hel del olika ABC böcker och jag gillar verkligen de nya grepp som författarna har tagit i den genren. De har tagit steget ut och anpassat dem till dagens samhälle, barns intressen och vetgirighet.
En mycket rolig och härlig bok, perfekt för sportintresserade barn som ska lära sig alfabetet.
Rekommenderas varmt. Bilder från boken kan du se på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/08/sportig-abc-bok-asa-sandell-malin.html

@barnbokstips

2020-07-13

Sportig ABC-bok är en rolig alfabetsbok med sporter och tjejer i fokus. Vi får möta Armbrytar-Anna, Brottar-Britta, Curling-Camilla och 26 andra sportiga tjejer. Texten är skriven på rim och är annorlunda och rolig. Illustrationerna är färgstarka och charmiga och många hudfärger, hårfärger och personligheter får plats i denna bok!

Philip 7 år:
Vi läste Sportig ABC bok och den var ganska kul. Det är på rim och det är bara tjejer med i boken. De kan en massa häftiga saker. Det är fina bilder med mycket färg.

Gustav 10 år:

Jag läste boken själv. Den är ganska rolig och rimmen är kul. Det är bilder med mycket färg som man blir glad av.

AC:
Detta är en färgglad ABC-bok med humor i både text och illustrationer.
Många tuffa tjejer som kan massor av häftiga grejer.

Flickorna i boken gör oss glada och boken känns skapad för att bygga självförtroende.

En bit av regnbågen, olika hud och hårfärger och sporter man kan vara bra på.
 bjuder boken på.