Sportig ABC-bok igen!

Sandell, Åsa

| 2022

Möt Balett-Bilal, Gympa-Gert, Klätter-Klas, Yoga-Yasir och tjugofem andra små personligheter. Funkar dålig andedräkt som självförsvar? Kan en häst bajsa i farten? Och hur tungt är det att lyfta sin egen pappa?Bokens finurliga rim och färgstarka bilder väcker lust till både sport och språk.Åsa Sandells populära ABC-bok från 2020 hyllades av recensenterna. Nu är hon tillbaka med fler rimmade verser från sportens värld.

Jag har läst Sportig ABC-bok igen! med text av Åsa Sandell och illustrationer av Annabella Gustafsson, boken är utgiven av Idus förlag 2021. I Sportig ABC-bok igen! kan vi läsa på bokstaven G att ”Gympa-Gert får komplimanger för sin tävlingsdräkt. Pärlor har den och volanger. Sitter helt perfekt.”, vi får också läsa om Bilal, Åke, Tage, Viktor, William, Yasir och andra sportiga killar på varje bokstav i alfabetet. Sportig ABC-bok igen! är en rolig och rapp ABC-bok om sport och att få vara sig själv. I verserna och illustrationerna syns en mångfald bland killarna i boken. Mångfald som i kulturell mångfald men också mångfald i intressen och personligheter t.ex. Bilal som dansar balett, E-sport-Emil som dödar drakar, Hästhoppar-Hasse som rider och Zero-Zoran som spelar fotboll. Först reagerade jag på att det bara var killar, men kollade då upp den första boken i serien som heter Sportig ABC-bok och den handlar om sportiga tjejer. Texten har humor och är på rim som flyter och illustrationerna är snygga, häftiga och roliga. Boken riktar sig till ålderskategorin 3-6 år och det tycker jag är en bra riktlinje, men jag vill även rekommendera den till lite äldre barn. Boktips till förskolor, skolor och barnfamiljer!