Spökryttarna från Ordebec

Vargas, Fred

| 2013

En gammal dam från Normandie dyker upp på kommissarie Adamsbergs kriminalrotel i Paris och vägrar tala med någon annan än Adamsberg själv. En natt på en skogsväg i närheten av den lilla orten Ordebec såg hennes dotter Spökryttarna, en hord levande döda på jakt efter ostraffade brottslingar bland invånarna. Enligt en gammal legend förebådar spökryttarna ond bråd död, och traktens mördare, tjuvar och andra skuldmedvetna människor känner sig hotade. Trots att Normandie ligger långt utanför hans jurisdiktion, går Adamsberg med på att utreda fallet och försöka rädda ännu icke avslöjade brottslingar från ett fruktansvärt öde. Historikern och medeltidsarkeologen Fred Vargas skriver sedan många år böcker på heltid. Hon är en av världens mest lästa franska författare med över fem miljoner sålda exemplar, och har tilldelats en mängd franska och utländska priser. Fler titlar i serien om kommissarie...

M N

2017-04-25

Det här är en trevlig deckare med ett väl uppbyggt mysterium men slutet gav mig tyvärr ingen wow-känsla. En av bokens styrkor är karaktärerna, de är trevliga och flesta av dem är lite excentriska på olika sätt, vilket ibland leder till smålustiga skämt. En annan styrka för mig är Vargas sätt att skriva, texten flyter på bra utan att kännas för simpel men det var stundvis störande med lite väl plötsliga byten av perspektiv från en karaktär till en annan mitt i ett stycke.

Att det skrevs en del om Ordebecs historia och legenden som en del av fallet tilltalade mig, det märks att Vargas är historiker i hennes sätt att beskriva detta.

Boken bollar även sidohandlingar med en mordbrandsutredning och en omhändertagen skadad duva som finns med i bakgrunden på ett ganska snyggt sätt.

Jag hade inte läst några av böckerna med Adamsberg tidigare och även om det kändes som många namn att hålla reda på i början så fick man ett bra grepp om karaktärerna. (Läste Cirkeltecknaren direkt efteråt och jag gillade faktiskt den här bättre). Jag tänker absolut läsa mer av den här serien.

Inte en deckare för den som vill ha dem hårdkokta och även om spökhistorien viktig för fallet bör boken inte kategoriseras som skräck.

Liza Bolin

2014-05-09

jag trodde den skulle vara läskig, men den är riktigt gullig! små duvor och katter som tas omhand. inte vad jag väntade mig men himla trevlig ändå.