Spökflickan

Hayden, Torey

| 2016

Del 2: Utsatta barn. Som speciallärare för psykiskt handikappade barn kommer Torey Hayden till en liten stad i Mellanvästern. Hon har gedigna kunskaper om denna typ av problem och hon har rik erfarenhet. Men även för henne är ett barn som Jadie en gåta: en inåtvänd och plågad flicka som vägrar prata när hon är i skolan. När Torey med stort tålamod lyckas få henne att tala, är det en spöklik värld som öppnar sig. Jadies skräckfyllda fantasier kring egendomliga symboler och sexuella handlingar tyder på att hon utsatts för rituella övergrepp. Omgivningens rädsla och ovilja gör inte saken lättare, när Torey tvingas in i en konfrontation med svart magi och satanism. Spökflickan är Torey Haydens både gripande och skakande berättelse om resan in i en mörk och kuslig värld och om kampen för att rädda Jadie tillbaka till ett fritt och självständigt liv.

W

Weronica

2022-10-09

Läsvärd bok av Torey Hayden somtar upp ett otäckt ämen.

2020-08-14

Haydens böcker är intressant och skrämmande läsning då det ju bygger på verkliga fall. Denna bok är inte lika gripande som hennes första bok rävungen men ger ändå en inblick i många barns utsatthet. Klart läsvärd. Stark 2:a

Bokdjungeln

2019-03-07

Denna bok blir man inte lika gripen av som Haydens första, "Rävungen". Men boken visar på hur komplext det kan vara att arbeta som bland annat lärare med denna målgrupp. Vilket är viktigt för de som inte är så insatta i frågan att förstå. Jag tycker att man får bra tips i boken om hur man bland annat kan möta barn som vägrar prata utanför hemmets väggar. Vad som drar ner betyget är att man inte får veta om flickan faktiskt hade talat sanning eller om föräldrarna blev oskyldigt anklagade. Men överlag en helt ok bok.

2017-03-03

Riktigt bra och väldigt spännande- nästan som en thriller där jag som läsare hela tiden ifrågasätter Jadies version av sin berättelse. Talar hon sanning eller är hon mentalt störd? Nu när jag har tagit mig igenom den så kan jag knappt tro att det har hänt på riktigt. Stackars barn! Boken är förträffligt välskriven och berättigad på ett mycket fängslande och spännande sätt.
Dessutom en stor eloge åter till Anja Lundqvist som gör en fantastiskt bra uppläsning av boken!
Nu vill jag läsa fler böcker av Torey Hayden!
Mitt betyg blir, en mycket stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Super bra & bra författare

Izabela Horn

2015-07-05

Spökflickan är min första
bekantskap med Torey Hayden, och för mig är har spökflickan varit fastinerande läsning. Jag var fast efter första sidan och sträck läste boken till slutet.
Rekommenderar att läsa !

Liz Skogh

2012-12-06

En skrämmande, verklighetsbaserad berättelse om en liten flickas mörka hemligheter som lämnade mig illa berörd. Slutet var dock en besvikelse.

Tony

2012-10-14

Skitbra fram till slutet, som förstör hela boken.

Linn van Keppel

2012-08-20

Precis lika bra som alla hennes andra böcker. Jag slukar dom en efter en i rekordfart!

annika åberg

2010-06-20

Jättebra bok som jag sträckläste

Hanna Seven

2010-03-24

Skrämmande berättelse om en sluten liten flicka. Hayden är speciallärare i USA, alla hennes berättelser bygger på verkliga livshistorier.

Skrämmande och omskakande läsning! Har lite svårt när barn far illa men jag läste den trots detta.

Skrotmagnet

2009-10-05

Nåja. Hade jag varit 16 så hade kanske boken fått en fyra eller femma, för Hayden kan fånga en läsare med sitt berättande. Men jag blir ofta på min vakt gentemot sådana här böcker. Kom igen, Hayden löser ett problem på rekordtid som ingen i hela personalstaben kunnat lösa på flera månader (dvs får en flicka med mutism att börja prata)? Men å andra sidan är jag tacksam över att boken inte är så outhärdligt amerikanskt tårdrypande som genren västerifrån hotar med att vara annars.