Splendorville

Mattson, Ellen

| 2004

Doktor Esparto kallas hon, huvudpersonen i Ellen Mattsons sjätte roman. Hon är av europeiskt ursprung men har vuxit upp i en liten stad i kanten av öknen där hon driver sin läkarpraktik. Dit anländer en amerikansk filmtrupp för att spela in en film med den för tiden så populära rekvisitan - öken, månsken, palmer, schejker - men nu skall det skapas stor filmkonst. Samtidigt börjar rykten spridas om ett uppror mot de franska kolonisatörerna. Doktor Esparto dras först motvilligt sedan alltmer intresserad till dessa utlevande människor vars bekymmerslösa tillvaro med filmtagningar och nattliga fester, gräl och utmanande kärleksrelationer står i skarp kontrast till hennes eget liv. Ellen Mattson utnyttjar lekfullt den yttre ramens klichéer och skapar därur något helt nytt i denna Felliniskt brokiga och myllrande roman där konsten och fantasin ställs mot verkligheten, den bedrägliga ytan...

2016-01-06

Jag lyssnade nyligen om den här och tyckte den var minst lika bra som förut. Vacker, spännande och med poetisk text. Anna Godenius läser den dessutom ypperligt bra, precis som vanligt när det är hon som läser! Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

2013-08-02

Helt enkelt underbar! Varenda liten mening var som ljuv musik i mina öron. En väldigt bra och intressant bok om en stumfilmstrupp någonstans i Afrika på 1920-talet. Anna Godenius läser boken och hon läser så väldigt bra. Om bara fler kunde vara lika engagerade som henne, skulle alla ljudböcker vara värda att lyssna på. Toppenbetyg på bok såväl som uppläsare!

Solveig Andersson

2010-04-22

Jag blev besviken eftersom jag gillade glädjestranden och såg fram emot att läsa mer av henne. Men, jag gav upp - den är väl inte dåligt skriven - men i alla fal för mig
svår att ta in och handlingen ointressant.