Spöktivolit

Melin, Mårten

På rasten sparkade Maj i gruset framför sig. Vad är det? frågade jag. Vill du inte till Köpenhamn? Jo, sa Maj. Det vill jag. Men jag kan inte. Varför inte då? Maj suckade. Jag kan vara på olika ställen här i stan. Men att röra sig långt bort går inte om man är spöke. Man är liksom fast på ett ställe. Då förstod jag varför Maj var ledsen. Hon kunde inte följa med på klassresan! Efter klassens lyckade teaterföreställning har de fått ihop tillräckligt med pengar för att åka på klassresa. Men Maj kan inte följa med! Nila tycker att det är jätteorättvist, det var ju Majs förtjänst att pjäsen blev så lyckad. Med hjälp av Oliver lyckas hon övertala klassen att stanna i stan och Maj ordnar världens överraskning till dem!

Den var ganska bra.

bland den bästa boken jag läst. passar barn mellan 8-10 år

Klass 4c, Kulturama

2021-10-21

Boken var väldigt bra

4A, Vidhögeskolan

2021-10-07

Alltså denna är SÅ bra för när Maj hade gjort tivolit så var det så bra bara och att Matilda och Rosa var så rädda.

Lättläst men bra

Boken var ganska bra och den var ganska rolig också.

Vi har läst del 1-5 av serien Spöksystrar. Böckerna handlar om Nila som precis ska börja i sin nya skola, vilket inte går helt smärtfritt. På vägen till skolan lär hon känna den något udda Maj som sitter på muren vid kyrkogården.
Maj visar sig vara ett spöke - och en riktigt bra kompis! Flickorna blir bästa kompisar och även klasskompisar tack vare en rektor som inkluderar Maj och inte accepterar någon mobbning - bara för Maj råkar vara död!
Författaren väver samman vardagsnära händelser som vi alla känner igen från vår skolgång - samtidigt som spöket Maj sätter sprak på berättelsen med övernaturliga bus och äventyr. De två delarna skapar ett bra budskap kring vänskap samtidigt som böckerna är riktigt roliga att läsa.
Böckerna har korta kapitel och känns som bra lättlästa böcker när det är dags att börja läsa kapitelböcker på egen hand. Vi högläste dom högt under en kväll vilket också fungerade bra.
Illustrationerna är riktigt fina, speciellt omslagen som verkligen lockar barnet till att slå upp böckerna.
Bland klasskompisarna på skolan finns en mångfald av barn med namn från olika kulturer i böckerna. Av de aktiva karaktärerna i böckerna är en klar majoritet tjejer/kvinnor med en mängd olika personligheter och sätt att vara på. Skoj!
Trevliga och läsvärda böcker!

senior reporter

2018-05-22

Denna bok var jättespännande. För alla över 8 år kan läsa denna bok. Den var snabbläst.

👍