Spöksystrar. Den fruktansvärda hämnden

Melin, Mårten

| 2017

Vår lärare Klara stängde dörren till vårt klassrum. - Välkommen till en ny vecka, sa hon. Idag ska vi fortsätta med Den fruktansvärda hämnden. - Jag och Maj bara glodde på varandra. - Nila och Maj, sa Klara. Ni som är nya vet förstås inte vad jag pratar om. Den fruktansvärda hämnden är en teaterpjäs. Vi har övat hela hösten. Och på fredag kväll ska vi spela pjäsen för släkt och vänner. - Vad handlar pjäsen om? frågade Maj. - Det är en spökhistoria, sa Klara. Vi har skrivit den tillsammans i klassen. - Wow! sa Maj. Nila och Maj är bästisar. Det är lite speciellt, eftersom Maj är ett spöke. När klassen nu ska uppträda med en spökhistoria vill Maj såklart spela spöket fast den rollen är redan paxad av Esben. Men så blir Esben sjuk ...

Klass_11A

2021-12-15

Bra och spännande rekommenderar varm

Boken handlar om att klassen skulle spela en pjäs och Maj ville bli spöket men spöket var redan taget. Men när pjäsen började blev Esben sjuk. Då fick Maj spela spöket.

4A, Vidhögeskolan

2021-10-07

Den här är min favorit som alla jag har läst ni måste pröva läsa den hära boken!

4A, Vidhögeskolan

2021-10-07

Den här boken får 4 stjärnor för att en är spännande och bra

Den här boken får 4 stjärnor för att en är spännande och bra

En rolig bok!

Vi har läst del 1-5 av serien Spöksystrar. Böckerna handlar om Nila som precis ska börja i sin nya skola, vilket inte går helt smärtfritt. På vägen till skolan lär hon känna den något udda Maj som sitter på muren vid kyrkogården.
Maj visar sig vara ett spöke - och en riktigt bra kompis! Flickorna blir bästa kompisar och även klasskompisar tack vare en rektor som inkluderar Maj och inte accepterar någon mobbning - bara för Maj råkar vara död!
Författaren väver samman vardagsnära händelser som vi alla känner igen från vår skolgång - samtidigt som spöket Maj sätter sprak på berättelsen med övernaturliga bus och äventyr. De två delarna skapar ett bra budskap kring vänskap samtidigt som böckerna är riktigt roliga att läsa.
Böckerna har korta kapitel och känns som bra lättlästa böcker när det är dags att börja läsa kapitelböcker på egen hand. Vi högläste dom högt under en kväll vilket också fungerade bra.
Illustrationerna är riktigt fina, speciellt omslagen som verkligen lockar barnet till att slå upp böckerna.
Bland klasskompisarna på skolan finns en mångfald av barn med namn från olika kulturer i böckerna. Av de aktiva karaktärerna i böckerna är en klar majoritet tjejer/kvinnor med en mängd olika personligheter och sätt att vara på. Skoj!
Trevliga och läsvärda böcker!

👍