Spöket går vilse

Melin, Mårten

| 2021

Strax började det blåsa, hur mycket som helst! Jeewa kunde inte springa vidare, vinden var för stark. - Hjälp! skrek hon. Och så tappade hon kartan. Den flög iväg med vinden. Vi följde den alla med blicken, högt upp i luften, tills vi inte såg den mer. Nu hade vi vare sig kompass eller karta. Hur skulle vi någonsin kunna hitta tillbaka? Det är friluftsdag i skolan och klassen ska orientera. Som tur är hamnar Maj och Nila i samma grupp som Jeewa, som går på orientering två gånger i veckan. Det kan ju inte bli bättre! Fast när Maj bestämmer sig för att skoja lite med Jeewa hamnar de istället vilse i skogen. Kan Majs spökkonster hjälpa dem nu?

Boken handlar om De ska ha en orientering Maj gjorde så att hon blev med Nila och Jeewah. När dom gick ut så tyckte de att skogen såg fin ut. Dom ville stanna och titta runt men dom fick inte av Jeewah.

4, Vireda Skola

2021-12-06

De har orientering.

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-10-19

Bra

Jag tyckte den var bra. Jag tycker att du ska testa den.

den var helt okej bra för dig som gillar utflykter.

Philip:
Detta är första boken i serien Spöksystrar som jag läser. Det gjorde ingenting. Jag fattade iaf.
Jag ska läsa fler.

Spöket går vilse handlar om kompisarna Maj och Nila. De ska orientera i skolan men kan inte läsa karta eller kompass. De hamnar i samma grupp som Jeewa. Hon är bra på orientering men Maja skojar med Jeewa och då blir de vilse. Jeewavill bara springa i skogen men Maj och Nila vill stanna och titta på fåglar och plocka blommor. Det har de inte tid med. Maj gör så att kompassen inte funkar och de kommer vilse. Då kommer en liten tomte. Jag tänker inte berätta vad som händer då. Ni får läsa själva. Boken är bra och rolig. lite spännande också. Det är fina bilder.

AC:
Vi har inte läst Spöksystrar tidigare och det är roligt för nu har vi många lättlästa böcker i en serie för Philip att läsa. Spöket går vilse var charmig och vi gillade både berättelsen och illustrationerna. Philip satt och flinade medan han läste och han läste mer än han skulle varje gång. Det är ett gott betyg. Boken kan läsas fristående.