Spionen i äppelträdet

Den judiska lekkamraten Esther försvinner tillsammans med sin familj under andra världskriget. Pojken Wim i Holland tror länge att hans vän har dött. Men Esther och hela hennes familj överlever kriget på ett alldeles speciellt sätt. Det dröjer sjuttio år innan Wim får veta sanningen. Här finns också tonåringen Henny. Hon är mer arg än rädd under kriget. Varje dag klättrar Henny upp i ett äppelträd och spanar. Men vad spanar hon på? Spionen i äppelträdet utspelar sig i ett Europa i ruiner för sjuttio år sedan och i ett nutida Israel. Den bygger på flera verkliga berättelser. Fristående fortsättning på den uppmärksammade Tulpanpojken. "Berättelsen är både varm och kärleksfull och står stadigt i sin värdegrund." BTJ om Tulpanpojken. "Jag tänker att detta kan vara en bra bok för mor- och farföräldrar att läsa för sina barnbarn och som kan leda till många fina samtal kring skillnaderna...

Tilda Karlsson

2024-01-15

Fint skriven bok som jag verkligen kan rekommendera. Om man gillar tulpanpojken eller liknande böcker så tror jag att man skulle tycka om denna! :)

Gripande, fängslande och välskriven!

Detta är en väldigt rörande och välskriven bok som bygger på verkliga händelser. Vi får följa Esther, en judisk flicka som lever gömd under de sista åren av andra världskriget. För att öka chansen att överleva så göms hela familjen var för sig.
Spionen i äppelträdet skildrar på ett ärligt och realistiskt sätt hur det kunde vara att behöva gömma sig under kriget, som är det som står i fokus i denna bok.
Vi får även träffa Henny, en modig flicka som stöttar motståndsrörelsen på det sätt hon kan.
Boken tar även upp tiden efter kriget i familjer som faktiskt överlevde. Vilken kamp det kunde vara att återgå till at vara en familj med alla erfarenheter i bagaget.

Boken känns väldigt bra avvägd för målgruppen. Den skildrar något fruktansvärt och vi får inblick i denna historiska händelse. Men samtidigt tycker jag Wahlden lyckas skriva en bok som berör och får oss att minnas - men den skrämmer inte, den ger inte mardrömmar. Skulle passa perfekt som högläsning i skolan från trean och uppåt.

A tyckte först den var rätt tråkig och ville efter första kvällen inte fortsätta läsa. Jag tyckte dock att boken hade ett väldigt syfte att läsa och ville gärna läsa klart den med honom, så jag hänvisade till titeln och lockade ”Men vi har inte träffat spionen än! Det måste vi göra iallafall”.
Vilket han köpte och under andra kvällens läsning så satt han och lyssnade som ett ljus. Även han blev rörd. Boken lyckas skildra det vardagliga i en extrem situation som gör att våra barnen kan relatera till sin egen vardag. Att se ett kokt ägg som lyx? Det är lite annorlunda.

Spionen i äppelträdet är en fantastisk bok. En riktig bladvändare som har ett väldigt viktigt syfte. En perfekt bok att högläsa såväl hemma som i klassrummet och att samtala kring.
Näst sista kvällen jag och A läste var jag tvungen att läsa före resten av boken efter att han somnat. Maken kom förbi och undrade vad jag gjorde, om jag orkade läsa om allt igen sedan för A. Jag nickade och fortsatte läsa.
”Ja, det är ett gott betyg iallafall. När föräldern fortsätter läsa själv.” Svarade maken.
Det har han helt rätt i. Läs den! ❤️

Boken är en fristående uppföljare till Tulpanpojken.