Spindeln

Kepler, Lars

| 2022

"Kepler vet hur man skapar en bladvändare ... Historien är skickligt uppbyggd, utan minsta transportsträcka eller onödiga kurva och med smarta vändningar och stegrande spänning. Man slukar boken likt en tv-serie på Netflix" Göteborgs-Posten"en mördarjakt med stora känslor, högt tempo och mycket på spel" Norra SkåneFör tre år sedan fick Saga Bauer ett vykort med en hotfull text om en pistol med nio vita kulor ? varav en väntar på Joona Linna. Det stod att hon var den enda som skulle kunna rädda honom. Hon visade kortet för Joona, men tiden gick och hotet bleknade som en meningslös provokation. Fram till nu.En säck med en nästan fullständigt upplöst kropp hittas fastsurrad i ett träd i Kapellskär. På mordplatsen återfinns en mjölkvit patronhylsa. Via komplicerade gåtor börjar en bestialisk förövare ge polisen möjligheten att stoppa serien av mord.Joona Linna och Saga...

J LJ

2w

Enormt bra, kanske deras bästa.

Lite väl osannolik

Per Lundholm

2023-04-04

Välskriven men inte en av kepplers bästa böcker

Siri G

2023-03-24

Definitivt läsvärd, men finns bättre Kepler-böcker.

Jonas Qarlsson

2023-03-22

Keplers sämsta så här långt i mitt tycke. Extremt mycket utfyllnad i form av överdrivna beskrivningar av miljöer och dylikt. Stundtals spännande, men inte på samma nivå som tidigare böcker..

Katarina Nord

2023-03-11

Harald Leander gör en fantastisk uppläsning! Därav en trea i betyg från mig. Lite för många sidospår gör att jag tappar intresset! Men tempot är högt.

Jens Nilsson

2023-02-11

Gillar dennes serie skarpt och svårt att sluta läsa!

Matilda Edberg

2023-01-22

Mycket spännande

Erik Malm

2023-01-20

En bok i helt smak och precis som tidigare verk så levererade denna!

Niklas Sjöberg

2023-01-16

Spännande läsning och bra flyt i språket. Man suga in i världen och väntar spänt på det som stundar.

Bengt Jakobsson

2023-01-11

En stor besvikelse. Har alltid gillat Keplers böcker,men denna lider tyvärr av att stora delar är ren utfyllnad med omständliga beskrivningar,tex av hur Sara duschar med helt onödiga utvikningar. Denna typ av utfyllnad karaktäriserar hela boken,när man inte kortvarigt frossar i onödan i våldsamma våldsbeskrivningar, för att inte tala om Saras samlag med Rick. Undrar om paret "Kepler" inte längre vet vilken typ av författare de vill vara? Splittrat och alltför långt. Skulle må bra av att minska omfånget med minst 100, kanske 200 sidor.

Alvin Wahlstedt

2023-01-09

Mycket spännande. Fascineras av språk och spännande handling som hela tiden griper tag i en och får en att fortsätta läsa. Väntar spänta på nästa bok av författaren!

Kaffeläsaren

2023-01-01

Spindeln är den nionde delen i Keplers populära serie om Joona Linna. Jag har läst de fem första i serien men sen har det inte blivit fler. Inte för att jag inte tycker om serien, utan bara för att jag inte hunnit med att läsa dem bland all annan utgivning. Lite historik märks det att jag har missat på vägen med Saga Bauer och Joona Linna, men inte så mycket att det blir svårt att hänga med, men klart att det blir ännu bättre om en har läst alla böcker innan. Till en början tycker jag att boken är lite rörig, det är väldigt många karaktärer det skiftar fokus mellan och det kastas hela tiden in nya karaktärer. Det gör att boken upplevs lite trög i starten men det blir bättre efter ett tag. Det här är ingen deckare för den som önskar lite småtrevliga mord i mysiga miljöer, utan det är rått och brutalt och bitvis väldigt detaljerat. Kepler är skickliga på att skriva deckare som går i högt tempo och där man som läsare får lite extra puls, i senare delen av Spindeln trappas spänningen upp rejält och det blir nästan andlöst spännande. Trots sina mastiga 542 sidor så är det en snabbläst spänningsroman!

ANNICA HELIN

2022-12-30

Bra

Katarina Strid

2022-12-17

Ännu en spännande bok i serien, som vanligt mycket obehagliga scener, ändå svårt att lägga undan pga bra driv. Saga Bauer är tillbaka och är den som står mest i centrum denna gång.

Jessica Alvklinga

2022-12-15

Älskar boken och hela serien!

2022-12-02

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, Spindeln, är den nionde boken i serien om Jonna Linna, av Lars Kepler. Jag har följt serien och tyckt om alla böckerna, även om jag har tyckt att dom har blivit något sämre än vad dom var i början. Men fortfarande så tycker jag att dom är bra, spännande, och läsvärda. Fast man ska nog inte läsa den här boken om man är känslig, för den innehåller väldigt mycket utförligt beskrivet våld, tortyr, mord, våldtäkt och grovt sex. Kan i alla fall rekommendera boken, om man har följt bokserien tidigare, och jag kommer att läsa kommande böcker också.

Monica Bäckelin

2022-11-22

Spännande, välskriven och intressant. En bladvändare som jag sträckläste, väntar på nästa.

Linda Borggren

2022-11-20

De har gjort det igen. Duon skriver på ett sätt som gör att man inte kan lägga ifrån sig boken, man måste bara veta vad som händer. Det var flera gånger som jag kom på mig själv med att sitta med handen för munnen på grund av de detaljerade beskrivningarna som verkligen gjorde att man levde sig in i stunden.