Spill - En damroman

Combchen, Sigrid

| 2010

En frfattare fr ett brev frn en av sina lsare, Hedwig Langmark, som knt igen sig i ett beskrivet foto i en av frfattarens bcker. Genom brevvxlingen och frfattarens egna efterforskningar vxer en berttelse om Heddas liv som ung. Men mellan frfattaren och den gamla Hedda uppstr en dragkamp om hur och varfr hennes liv blev som det blev. Romanen brjar med att frfattaren (som av en hndelse heter Sigrid Combchen) fr ett brev frn en av sina lsare. Det r en gammal dam p spanska solkusten som knner igen sig p ett familjefoto frn trettiotalets Lund, beskrivet i en av frfattarens romaner. Den bilden lg en gng i en tiokronorslda i en antikaffr och togs om hand drfr att det var historia frn en stadsdel dr frfattaren sjlv bor. Lnge har hon haft en id om att skriva en roman om de kvarteren. Nu ltsas hon bo i huset dr flickan frn fotot bodde och breven mellan norr...

Josefine Lind

2013-03-23

Skiftningarna mellan milj, tid och rum tilltalar mig. Men vissa stycken spretar lite vl mycket. Som en anteckning som inte hr dit. Fast den kanske gr det p ngot stt nd.

Maritha .

2013-03-05

Den mest ojmna bok jag ngonsin lst. De bra avsnitten var fullstndigt lysande; vlskrivna och fngslande med ett bildsprk som fick mig att hra ljuden och knna dofterna. De andra avsnitten var obegripligt dliga och det var bara tanken p att det skulle komma ett snt dr fantastiskt avsnitt igen som fick mig att orka vidare genom konstigt uppbyggda meningar och osammanhngande textstycken. Synd. Fr det hr skulle verkligen ha kunnat vara en hur bra bok som helst.

Charlotte Lundquist

2013-02-01

Blev s besviken p denna bok. Tyckte inte att den vare sig r vlskriven eller intressant. Gav upp p sidan 300 d den fortfarande inte tagit sig..

Hanna Dahlberg

2013-01-02

Efter ett och ett halvt r bestmde jag mig fr att iallafall lsa ut boken som jag nskat mig s hett och sedan blev helt kall och likgiltig fr. Frstr inte riktigt varfr den inte engagerade mig.

Ulla Englund

2012-11-02

Dubbelbottnad (eller mer) roman, nutid och vid tiden direkt fre andra vrldskriget) en beskrivning av en ung flickas liv under ett par r, hennes frsta erotiska krlekshistoria ? mycket bra skildrad, en vldtkt, brjan av ett yrkesliv som bryts av graviditet och gifterml. En fullgod Augustpristagare.

Tina R

2012-09-29

Instmmer med fregende - vnta inte! En fantastiskt bra bok.Otroligt bra personskildring dr man verkligen lrde knna personerna. Som Lundabo var det naturligtvis extra kul med skildringen av ett Lund lngt fre min tid. Kvarter och miljer knns igen ven om "hennes hus" inte finns p riktigt.
Jag njt nr jag lste boken.

Catta Cat On Hat

2012-07-24

Den som vntar p ngot gott, kan inte vnta fr lnge heter det. Vnta inte, ls boken genast, sger jag!

2012-02-18

jag ville verkligen tycka om denna roman men den var fr ojmn fr mig. Ibland s fantastiskt nrvarande och ibland totalt obegriplig. Lite fr rrig helt enkelt. Den passade inte mig

2012-01-13

Lste aldrig klart. Kanske den blev bttre lngre in i boken, men ville inte dsla tid p ngot som inte kndes som min melodi.

Helena Lind

2011-12-27

Gav upp efter 140 sidor. Vad har jag missat? Den vann ju August-priset...

Maria Jnsson

2011-12-25

Jag kommer inte genom den. Vad r detta?

Sandra Svensson

2011-11-17

Vldigt bra skriven, srskilt relationbeskrivningen av Luigi och Hedda. Frstr varfr frfattarinnan vann Augustpriset.

Anna Dybeck

2011-10-19

En alldeles utmrkt bok! Intressant och skickligt uppbyggd i olika tidslinjer. Sprket exakt och mngfacetterat. Irene Linds upplsning en njutning.

Konstantin Krakow

2011-10-12

Gav upp efter cirka 50 sidor. Gjorde senare ett nytt frsk och lste ut den, faktiskt med viss behllning, men jag tycker att den har ett ondigt krngligt upplgg.

Therese strm

2011-10-05

Jag kanske inte borde f stta betyg p boken fr faktum r att jag inte orkade lyssna srskilt lnge innan jag gav upp, och d r jag nd inte den som ger upp srskilt ltt nr det kommer till bcker. Jag hrde inte vad de sa till slut utan ville bara somna. Det kan inte vara ett gott tecken?

Anna Idrestam

2011-10-03

Men vad r detta? Har i mitt liv endast lagt ner ett femtal bcker. Detta r definitivt en av dessa. Och d frskte jag nd tv gnger att komma igenom den. Krngligt osammanhngande och bara trist. Vad tnkte Augustjuryn?

Natasha Illys

2011-09-30

Det r uppenbart att frfattaren kan sitt hantverk och att hon har ett eget sprk. Men hr finns ingen historia. Ingen person som engagerar. Och det kan inte sprket vga upp.

Karin D

2011-09-24

Det r inte ofta jag ger upp en bok, men nu hnde det. S trg och krnglig, svrlst, pretentis.

R Lindqvist

2011-08-24

En roman som verkligen bjuder motstnd men som helt klart r vrd besvret. lskar partierna nr Hedda frsker verleva i ett fattigt Stockholm p att sy klder. Det knns verkligen damigt men r mycket djupare n s. Dessutom r det en trevlig upplsning med behaglig rst.

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag har lnge velat lsa Spill. Det jag lst i alla mjliga bokbloggar gjorde mig intresserad. Nr boken fick Augustpriset blev jag nnu mer nyfiken och ntligen s tog jag mig an boken.

Det r en lgmld, jmnt utsltad bok i ett lngsamt tempo. Till en brjan r det lngsamma tempot charmigt men i lngden finner jag det lite trkigt. Jag blir varken berrd eller engagerad vilket jag grna velat bli. Framfr allt berr Hedda mig vldigt lite och jag tycker att hon borde engagera mig mest. Jag hade grna lst mer om Heddas interna dialog nr hon vljer att ka och studera i Stockholm istllet fr att stanna kvar hemma. Dr hon r mer n vl behvd.

Konflikten Hedda har med sin ldre bror hade jag grna lst mer om. Han tycker att hon sviker familjen genom att fly staden och utbilda sig. Hedda tycker givetvis det samma om sin ldre bror. Han har utbildat sig till lkare. Han jobbar jmt och har svrt att f tiden att rcka till att hjlpa deras frst sjuka fader och sedan deras cancersjuke lillebror.

Boken r elegant skriven och avancerat uppbyggd. Jag gillar hur breven gr att nutid och dtid vvs samman. Boken gr i tre parallella spr. Tv spr i nutid dr det ena r frfattar-jaget och det andra r Hedwig plus det frflutna via den unga Hedwig, Hedda. Allt detta vver den verkliga Sigrid Combchen ihop p ett genialiskt stt.

Sammanfattningsvis tycker jag att Spill r elegant skriven men det rcker inte riktigt hela vgen fr min del eftersom jag tycker att boken r ganska trkig.
/Pia

Kristina Simar

2011-08-10

En underbar bok om svek, sorg och sexuell upplevelse p 1930-talet. Sigrid Combchen fick Augustpriset fr denna bok 2010 och det knns helt rtt. Den r visserligen inte lttlst och det grammatiska upplgget r lite mrkligt, men sprket r underbart och vackert skrivet. Boken r ven lrorik och tnkvrd och det som hnder i romanen r bara ?Spill? ? drav titeln. Beskrivningarna och gestaltningarna av bde karaktrer och miljer r perfekta. Det r dock ingen strcklsarbok, den tog ett bra tag att lsa, eftersom det var mycket att fundera ver i texten. Jag lste bara ngra kapitel om dagen, fr att bearbeta handlingen p bsta stt. Vissa bcker behver jag bearbeta mer n andra och denna var en sdan, fr att f den bsta behllningen av berttelsen.

Alexandra W

2011-07-30

Min farmor lnade mig denna boken med orden "Det r en typisk Alexandra-bok!" och hon hade helt rtt! "Spill" r en helt fantastisk skildring av 30-talets Lund och en fr mig revolutionerande modern Hedda. Jag lskar hur frfattaren genom att tillgripa olika perspektiv redogr Heddas omvlvande livsde - det r ren konst! Dessutom r det otroligt vackert skrivet.

catarina magnusson

2011-06-23

rets smsta bok. Frspilld tid att ta sig igenom.

Karin Almn

2011-04-30

Svrtillgngligt sprk med konstig grammatik och komplicerad disposition. Blev besviken! Tycker inte man lrde knna Hedda ordentligt heller, jag frstod mig inte p henne. Suck.

Karin Lfstrand

2011-04-04

110401: Hade nog trott att jag skulle gilla boken mer men tyvrr var det inte riktigt min smak. Det var s mrkligt meningsbyggnad, krnglig p ngot stt. Frmodligen vande jag mig vid sprket s andra halvan av boken r bttre n frsta.

Detta r rets svenska sknlitterra bok, som vann Augustipriset. Den mste ju bara vara bra..
Men ack nej,,efter tuggat mig igenom fjrde cd skivan gav jag upp.Kom aldrig in i handlingen, dessutom var upplsaren ungefr lika trkig som boken

Lillemor Brink

2011-03-31

Originell upplggning. Tidsandan alltifrn 30-tal till nutid r trffskert skildrad. Combchen fr lsaren genom lnder och stder, men landar stndigt i ett visst kvarter i Lund. Fyndigt med breven! Intressant portrtt av huvudpersonen, Hedda, vars utveckling vi fr flja frn ung osker volontr i modehus i Stockholm till nyktert terblickande seniora i Spanien. En upplevelse att lsa om Hedda.

Malin H

2011-03-20

Bst gillar jag frfattarjaget och hur berttelsen om romanens tillblivande vxer fram. det gjorde spill speciell - fr bcker om medelklasskvinnor som vxer upp har man ju lst frut. gillade scenen p tget dr citatet om "damroman" kommer frn mycket. Ocks att sexscenerna var s explicita tyckte jag om - kndes ocksnytt.

Maria Nordstrm

2011-03-20

Varken bra eller dlig. Men Augustpriset tycker jag inte att den var vrd.

Elin Mllerstedt

2011-03-19

Spnnande, men s gillar jag ocks historiska romaner. Tidshoppen r inte alls strande. Uppvarvade med fiktiv brevvxling mellan frfattaren och Hedda finns hr en fin, men sorglig historia berttad.

2011-02-19

Ja, kanske detta r hglitteratur, men ack s torr.

Gun Petersson

2011-01-30

Den ondigt komplicerade kompositionen gr den svrtillgnglig och jag blev drfr aldrig riktigt engagerad. Synd, det r en lsvrd berttelse om en ung kvinnas frigrelsefrsk p 30-talet och oerhrt vlskrivet.

Eva Sandhammar

2011-01-20

Levde med i Heddas livsde, kunde se miljerna framfr mig. Jag tycker om det hr sttet att bertta, dr lager lggs p lager.

Sonja Ahlstrm

2011-01-13

Riktigt trg lsning, vissa delar lmnade verkligen spr och jag r glad att jag lste den, men ngot med hur den r skriven, hur den hoppar, gjorde tyvrr lsningen till ngot av en kamp. Mja, inte vad jag vntade mig efter alla recensioner... Det blir inte mer n tre.

Gran Bergqvist

2011-01-11

Kom aldrig in i den och trttnade.

Anna Aspviken

2010-12-28

Trist att sprket ska vara s svrtillgngligt i denna bok!

Emma Fgerlind

2010-12-26

Vl fin och riktigt rrande p sina stllen, men egentligen inte jttemycket att hnga i julgranen. Tror inte att jag kommer rekommendera den till jttemnga.

Ehwa Lindstrm

2010-12-08

Nej, jag tillhr inte beundrarskaran. Vackert sprk, vlformulerat men ACK s rrigt och roddigt. Ger en trea i betyg men r det sprket som dragit upp pongen i omdmet.

Maria Eriksson

2010-12-05

Intressant upplgg. Frfattaren fr brev frn en kvinna som knt igen sig i beskrivningen av ett foto frn en tidigare utgiven bok. Boken rr sig i flera tidsepoker och fr mig diskuterar den frgan om vad ett liv r och vad det kunde ha varit. Och hur man frsonas med det som blev. Det mesta i ens liv r spill.

lotten zandzel

2010-12-04

En mycket vlskriven och lsvrd bok om kvinnoliv och frfattarskap. Boken r formfullndad och frfattaren har en mycket god blick fr socialt spel. En njutning att lsa!

Maria L

2010-12-03

Helt underbar.

Ullis N

2010-11-30

Frstod inte dispostionen eller grammatiken och efter hundra sidor var jag fortfarande inte nyfiken p fortsttningen.

Merja A

2010-10-31

Jag tyckte om boken nstan hela vgen. Trttnade litet p den halvvgs men slutet var vrd en femma. Det r faschinerande att flja Hedda frn flicka till ung kvinna. Samtidigt vet man hur det gick fr henne eftersom hon nu r en gammal dam och brevvxlar med bokens frfattarjag.

Lena L

2010-10-07

Det r nog den bsta romanen jag lst i r. Kanske inte en riktig 5-pongare men en klar 4,5. Jag ville inte att den skulle ta slut. S.G vver ihop en svindlande historia om Hedda och henna livsde frn ung flicka i Lund och hela hennes livsde. Allt sprunget ur ett brev frn en lsare. Boken vandrar mellan olika tidsepoker. Blev Heddas liv frspillt? Ls den och skapa en egen sikt.

Kenneth Olausson

2010-09-24

En rik, formfullndad och tekniskt skicklig roman om en ung kvinna (och hennes familj). I en vindlande resa mellan olika tidsperioder, med olika focus och berttarrster beskriver C. hennes livslinje - frn den unga flickan till den ldrade kvinnan, frn tiden d livet ligger ppet framfr henne till den stund som borde vara tiden fr eftertanke. Blev livet, trots allt, frspillt?

2010-09-20

Den hr romanen var bra, mycket bra. Den var snitsigt skriven ocks, intelligent. Stundtals lite ranelidsk. Men nd, trots alla fiffiga knep och krumbukter, lite trkig med sina frskjutningar i tid och omtagningar. Jag trttnade p stilgreppen dr i slutet.