Spill : en damroman

Combüchen, Sigrid

| 2010

Augustpriset 2010! Årets svenska skönlitterära bok En författare får ett brev från en av sina läsare, Hedwig Langmark, som känt igen sig i ett beskrivet foto i en av författarens böcker. Genom brevväxlingen och författarens egna efterforskningar växer en berättelse om Heddas liv som ung. Men mellan författaren och den gamla Hedda uppstår en dragkamp om hur och varför hennes liv blev som det blev. Romanen börjar med att författaren (som av en händelse heter Sigrid Combüchen) får ett brev från en av sina läsare. Det är en gammal dam på spanska solkusten som känner igen sig på ett familjefoto från trettiotalets Lund, beskrivet i en av författarens romaner. Den bilden låg en gång i en tiokronorslåda i en antikaffär och togs om hand därför att det var historia från en stadsdel där författaren själv bor. Länge har hon haft en idé om att skriva en roman om de kvarteren. Nu låtsas hon...

Josefine Lind

2013-03-23

Skiftningarna mellan miljö, tid och rum tilltalar mig. Men vissa stycken spretar lite väl mycket. Som en anteckning som inte hör dit. Fast den kanske gör det på något sätt ändå.

Maritha .

2013-03-05

Den mest ojämna bok jag någonsin läst. De bra avsnitten var fullständigt lysande; välskrivna och fängslande med ett bildspråk som fick mig att höra ljuden och känna dofterna. De andra avsnitten var obegripligt dåliga och det var bara tanken på att det skulle komma ett sånt där fantastiskt avsnitt igen som fick mig att orka vidare genom konstigt uppbyggda meningar och osammanhängande textstycken. Synd. För det här skulle verkligen ha kunnat vara en hur bra bok som helst.

Charlotte Lundquist

2013-02-01

Blev så besviken på denna bok. Tyckte inte att den vare sig är välskriven eller intressant. Gav upp på sidan 300 då den fortfarande inte tagit sig..

Hanna Dahlberg

2013-01-02

Efter ett och ett halvt år bestämde jag mig för att iallafall läsa ut boken som jag önskat mig så hett och sedan blev helt kall och likgiltig för. Förstår inte riktigt varför den inte engagerade mig.

Ulla Englund

2012-11-02

Dubbelbottnad (eller mer) roman, nutid och vid tiden direkt före andra världskriget) en beskrivning av en ung flickas liv under ett par år, hennes första erotiska kärlekshistoria ? mycket bra skildrad, en våldtäkt, början av ett yrkesliv som bryts av graviditet och giftermål. En fullgod Augustpristagare.

Tina R

2012-09-29

Instämmer med föregående - vänta inte! En fantastiskt bra bok.Otroligt bra personskildring där man verkligen lärde känna personerna. Som Lundabo var det naturligtvis extra kul med skildringen av ett Lund långt före min tid. Kvarter och miljöer känns igen även om "hennes hus" inte finns på riktigt.
Jag njöt när jag läste boken.

Catta Cat On Hat

2012-07-24

Den som väntar på något gott, kan inte vänta för länge heter det. Vänta inte, läs boken genast, säger jag!

2012-02-18

jag ville verkligen tycka om denna roman men den var för ojämn för mig. Ibland så fantastiskt närvarande och ibland totalt obegriplig. Lite för rörig helt enkelt. Den passade inte mig

2012-01-13

Läste aldrig klart. Kanske den blev bättre längre in i boken, men ville inte ödsla tid på något som inte kändes som min melodi.

Helena Lind

2011-12-27

Gav upp efter 140 sidor. Vad har jag missat? Den vann ju August-priset...

Maria Jönsson

2011-12-25

Jag kommer inte genom den. Vad är detta?

Sandra Svensson

2011-11-17

Väldigt bra skriven, särskilt relationbeskrivningen av Luigi och Hedda. Förstår varför författarinnan vann Augustpriset.

Anna Dybeck

2011-10-19

En alldeles utmärkt bok! Intressant och skickligt uppbyggd i olika tidslinjer. Språket exakt och mångfacetterat. Irene Linds uppläsning en njutning.

Konstantin Krakow

2011-10-12

Gav upp efter cirka 50 sidor. Gjorde senare ett nytt försök och läste ut den, faktiskt med viss behållning, men jag tycker att den har ett onödigt krångligt upplägg.

Therese Åström

2011-10-05

Jag kanske inte borde få sätta betyg på boken för faktum är att jag inte orkade lyssna särskilt länge innan jag gav upp, och då är jag ändå inte den som ger upp särskilt lätt när det kommer till böcker. Jag hörde inte vad de sa till slut utan ville bara somna. Det kan inte vara ett gott tecken?

Anna Idrestam

2011-10-03

Men vad är detta? Har i mitt liv endast lagt ner ett femtal böcker. Detta är definitivt en av dessa. Och då försökte jag ändå två gånger att komma igenom den. Krångligt osammanhängande och bara trist. Vad tänkte Augustjuryn?

Natasha Illyés

2011-09-30

Det är uppenbart att författaren kan sitt hantverk och att hon har ett eget språk. Men här finns ingen historia. Ingen person som engagerar. Och det kan inte språket väga upp.

Karin D

2011-09-24

Det är inte ofta jag ger upp en bok, men nu hände det. Så trög och krånglig, svårläst, pretentiös.

R Lindqvist

2011-08-24

En roman som verkligen bjuder motstånd men som helt klart är värd besväret. Älskar partierna när Hedda försöker överleva i ett fattigt Stockholm på att sy kläder. Det känns verkligen damigt men är mycket djupare än så. Dessutom är det en trevlig uppläsning med behaglig röst.

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag har länge velat läsa Spill. Det jag läst i alla möjliga bokbloggar gjorde mig intresserad. När boken fick Augustpriset blev jag ännu mer nyfiken och äntligen så tog jag mig an boken.

Det är en lågmäld, jämnt utslätad bok i ett långsamt tempo. Till en början är det långsamma tempot charmigt men i längden finner jag det lite tråkigt. Jag blir varken berörd eller engagerad vilket jag gärna velat bli. Framför allt berör Hedda mig väldigt lite och jag tycker att hon borde engagera mig mest. Jag hade gärna läst mer om Heddas interna dialog när hon väljer att åka och studera i Stockholm istället för att stanna kvar hemma. Där hon är mer än väl behövd.

Konflikten Hedda har med sin äldre bror hade jag gärna läst mer om. Han tycker att hon sviker familjen genom att ”fly” staden och utbilda sig. Hedda tycker givetvis det samma om sin äldre bror. Han har utbildat sig till läkare. Han jobbar jämt och har svårt att få tiden att räcka till att hjälpa deras först sjuka fader och sedan deras cancersjuke lillebror.

Boken är elegant skriven och avancerat uppbyggd. Jag gillar hur breven gör att nutid och dåtid vävs samman. Boken går i tre parallella spår. Två spår i nutid där det ena är författar-jaget och det andra är Hedwig plus det förflutna via den unga Hedwig, Hedda. Allt detta väver den verkliga Sigrid Combüchen ihop på ett genialiskt sätt.

Sammanfattningsvis tycker jag att Spill är elegant skriven men det räcker inte riktigt hela vägen för min del eftersom jag tycker att boken är ganska tråkig.
/Pia

Kristina Simar

2011-08-10

En underbar bok om svek, sorg och sexuell upplevelse på 1930-talet. Sigrid Combüchen fick Augustpriset för denna bok 2010 och det känns helt rätt. Den är visserligen inte lättläst och det grammatiska upplägget är lite märkligt, men språket är underbart och vackert skrivet. Boken är även lärorik och tänkvärd och det som händer i romanen är bara ?Spill? ? därav titeln. Beskrivningarna och gestaltningarna av både karaktärer och miljöer är perfekta. Det är dock ingen sträckläsarbok, den tog ett bra tag att läsa, eftersom det var mycket att fundera över i texten. Jag läste bara några kapitel om dagen, för att bearbeta handlingen på bästa sätt. Vissa böcker behöver jag bearbeta mer än andra och denna var en sådan, för att få den bästa behållningen av berättelsen.

Alexandra W

2011-07-30

Min farmor lånade mig denna boken med orden "Det är en typisk Alexandra-bok!" och hon hade helt rätt! "Spill" är en helt fantastisk skildring av 30-talets Lund och en för mig revolutionerande modern Hedda. Jag älskar hur författaren genom att tillgripa olika perspektiv redogör Heddas omvälvande livsöde - det är ren konst! Dessutom är det otroligt vackert skrivet.

catarina magnusson

2011-06-23

Årets sämsta bok. Förspilld tid att ta sig igenom.

Karin Almén

2011-04-30

Svårtillgängligt språk med konstig grammatik och komplicerad disposition. Blev besviken! Tycker inte man lärde känna Hedda ordentligt heller, jag förstod mig inte på henne. Suck.

Karin Löfstrand

2011-04-04

110401: Hade nog trott att jag skulle gilla boken mer men tyvärr var det inte riktigt min smak. Det var så märkligt meningsbyggnad, krånglig på något sätt. Förmodligen vande jag mig vid språket så andra halvan av boken är bättre än första.

Detta är årets svenska skönlitterära bok, som vann Augustipriset. Den måste ju bara vara bra..
Men ack nej,,efter tuggat mig igenom fjärde cd skivan gav jag upp.Kom aldrig in i handlingen, dessutom var uppläsaren ungefär lika tråkig som boken

Lillemor Brink

2011-03-31

Originell uppläggning. Tidsandan alltifrån 30-tal till nutid är träffsäkert skildrad. Combüchen för läsaren genom länder och städer, men landar ständigt i ett visst kvarter i Lund. Fyndigt med breven! Intressant porträtt av huvudpersonen, Hedda, vars utveckling vi får följa från ung osäker volontär i modehus i Stockholm till nyktert återblickande seniora i Spanien. En upplevelse att läsa om Hedda.

Malin H

2011-03-20

Bäst gillar jag författarjaget och hur berättelsen om romanens tillblivande växer fram. det gjorde spill speciell - för böcker om medelklasskvinnor som växer upp har man ju läst förut. gillade scenen på tåget där citatet om "damroman" kommer från mycket. Också att sexscenerna var så explicita tyckte jag om - kändes också¨nytt.

Maria Nordström

2011-03-20

Varken bra eller dålig. Men Augustpriset tycker jag inte att den var värd.

Elin Möllerstedt

2011-03-19

Spännande, men så gillar jag också historiska romaner. Tidshoppen är inte alls störande. Uppvarvade med fiktiv brevväxling mellan författaren och Hedda finns här en fin, men sorglig historia berättad.

2011-02-19

Ja, kanske detta är höglitteratur, men ack så torr.

Gun Petersson

2011-01-30

Den onödigt komplicerade kompositionen gör den svårtillgänglig och jag blev därför aldrig riktigt engagerad. Synd, det är en läsvärd berättelse om en ung kvinnas frigörelseförsök på 30-talet och oerhört välskrivet.

Eva Sandhammar

2011-01-20

Levde med i Heddas livsöde, kunde se miljöerna framför mig. Jag tycker om det här sättet att berätta, där lager läggs på lager.

Sonja Ahlström

2011-01-13

Riktigt trög läsning, vissa delar lämnade verkligen spår och jag är glad att jag läste den, men något med hur den är skriven, hur den hoppar, gjorde tyvärr läsningen till något av en kamp. Mja, inte vad jag väntade mig efter alla recensioner... Det blir inte mer än tre.

Göran Bergqvist

2011-01-11

Kom aldrig in i den och tröttnade.

Anna Aspviken

2010-12-28

Trist att språket ska vara så svårtillgängligt i denna bok!

Emma Fägerlind

2010-12-26

Väl fin och riktigt rörande på sina ställen, men egentligen inte jättemycket att hänga i julgranen. Tror inte att jag kommer rekommendera den till jättemånga.

Ehwa Lindström

2010-12-08

Nej, jag tillhör inte beundrarskaran. Vackert språk, välformulerat men ACK så rörigt och roddigt. Ger en trea i betyg men är det språket som dragit upp poängen i omdömet.

Maria Eriksson

2010-12-05

Intressant upplägg. Författaren får brev från en kvinna som känt igen sig i beskrivningen av ett foto från en tidigare utgiven bok. Boken rör sig i flera tidsepoker och för mig diskuterar den frågan om vad ett liv är och vad det kunde ha varit. Och hur man försonas med det som blev. Det mesta i ens liv är spill.

lotten zandzel

2010-12-04

En mycket välskriven och läsvärd bok om kvinnoliv och författarskap. Boken är formfulländad och författaren har en mycket god blick för socialt spel. En njutning att läsa!

Maria L

2010-12-03

Helt underbar.

Ullis N

2010-11-30

Förstod inte dispostionen eller grammatiken och efter hundra sidor var jag fortfarande inte nyfiken på fortsättningen.

Merja A

2010-10-31

Jag tyckte om boken nästan hela vägen. Tröttnade litet på den halvvägs men slutet var värd en femma. Det är faschinerande att följa Hedda från flicka till ung kvinna. Samtidigt vet man hur det gick för henne eftersom hon nu är en gammal dam och brevväxlar med bokens författarjag.

Lena L

2010-10-07

Det är nog den bästa romanen jag läst i år. Kanske inte en riktig 5-poängare men en klar 4,5. Jag ville inte att den skulle ta slut. S.G väver ihop en svindlande historia om Hedda och henna livsöde från ung flicka i Lund och hela hennes livsöde. Allt sprunget ur ett brev från en läsare. Boken vandrar mellan olika tidsepoker. Blev Heddas liv förspillt? Läs den och skapa en egen åsikt.

Kenneth Olausson

2010-09-24

En rik, formfulländad och tekniskt skicklig roman om en ung kvinna (och hennes familj). I en vindlande resa mellan olika tidsperioder, med olika focus och berättarröster beskriver C. hennes livslinje - från den unga flickan till den åldrade kvinnan, från tiden då livet ligger öppet framför henne till den stund som borde vara tiden för eftertanke. Blev livet, trots allt, förspillt?

2010-09-20

Den här romanen var bra, mycket bra. Den var snitsigt skriven också, intelligent. Stundtals lite ranelidsk. Men ändå, trots alla fiffiga knep och krumbukter, lite tråkig med sina förskjutningar i tid och omtagningar. Jag tröttnade på stilgreppen där i slutet.