Spelreglerna

Karlsson, Jonas

| 1905

Jonas Karlssons novellsamlingar Det andra målet (2007) och Den perfekte vännen (2009) blev båda snabbt stora framgångar hos såväl läsare som kritiker. Och nu utkommer han med en efterlängtad tredje samling: Spelreglerna. Somligt kommer att kännas bekant, här återfinns nämligen samma pricksäkra tonträffar, på-kornet-detaljer och karakteristiska underfundigheter som han sedan tidigare har gjort till Karlssonska signum. Här avtäcks glidningar i vardagens skevheter och tillvarons ibland obarmhärtiga missförstånd. Och samtidigt har det emellanåt blivit både svartare och ännu lite mer skruvat än tidigare, med berättelser som förvisso utspelar sig i en till synes alldaglig nutid, men där verkligheten plötsligt kan upplevas obehagligt overklig. Som för mannen som får en oväntad faktura på 5,7 miljoner. Och medan en man börjar tröttna på att livet igenom ständigt mötas av överseende blickar för att...

2023-03-13

En fröjd att lyssna när Jonas Karlsson läser upp sin egen bok. Varenda nyans går fram.

D

Daniel Johansson

2019-11-21

Kafkaeskt! Karlsson i toppform

Danje Förlag

2017-01-10

Vissa mycket bra noveller, andra inte

John C

2015-11-25

Ännu en novellsamling av Jonas Karlsson. Det mesta är bra som vanligt men de stora höjdpunkterna är novellerna Fakturan, Presenten och Huvudsaken. Älskar det absurda och vansinniga som Jonas är så bra på att skildra!

Jesper Svensson

2015-04-25

Otroligt skickligt skriven, berörande, inte ett ord för mycket, stringent, känslosam. Rekommenderas verkligen.

Felicia Dahlqvist

2014-08-05

Tyckte denna novellsamling var riktigt bra, vardagliga teman som skildras på ett tankeväckande sätt.

Satu Koivukangas

2014-05-20

Härliga noveller och tänkvärda. Gillar tankegången.
Ser fram emot att läsa fler av Jonas böcker.

Lo Lindström

2013-07-14

Skruvat och underbart! För mina tankar till Kafka. Och jag älskar ju Kafka!

2013-07-06

Jag har nästan precis upptäckt att noveller är fantastiska att ta till när man är mellan böcker och eftersom jag gillar Jonas Karlsson väldigt mycket som skådespelare så kände jag mig manad att se hur han var som författare. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/07/spelreglerna-av-jonas-karlsson.html

Natalie Nordström

2013-03-02

Tilltalade inte mig särskilt mycket. Jag är nog inte någon novell-läsare.

Monica Carlsson

2012-11-17

För konstig.

Sara Urger

2012-07-27

Tyckte mycket om den. Jag gillade särskilt titelnovellen.

allra första novellen kan tyckas lite konstig, men nästa är riktigt underhållande, så som resten av boken.

Ida

2012-05-30

det är bra, och som alltid väver Jonas ihop sina noveller på något sätt. de har nästan alltid en lite övernaturlig vinkel, vilket är det som gör det så bra på nåt sätt. dock tycker jag inte denna samling var lika lysande som de tidigare två!

Louise A

2012-05-30

Karlsson är i en egen klass med sina noveller. De är roliga, bisarra och överrraskande. Figurer och händelser återkommer i nya vinklar av livet.

FranZone c”,)

2012-04-09

Skruvade historier!

Ullis N

2011-12-14

Först njöt jag bara, sen njöt jag lite mindre - även om jag fortfarande tyckte att den höll hög klass. Jag kunde dock inte låta bli att undra om jag skulle gillat den lika mycket om jag inte såg Jonas Karlsson framför mig och hörde hans röst (obs! Jag talar inte om något svärmeri utan uppskattning av hans talanger).
Sen kom sista novellen och då kände jag att denna, denna skulle jag inte ha tolererat av någon annan....tills det magiska ögonblicket.
Han är fan i mig ett geni!

Maria Klamas

2011-11-29

Formatet med noveller kanske inte passar mig alls... ja jo som tonåring läste jag ju mitt livs novell och starlet och det funka ju... men den här novellsamlingen nej inte ett dugg... Uppskattar verkligen jonas karlsson som skådespelare, men de texter han här satt samman gav mig ingenting. Vad handlade de om? ingen aning

Lotta Berling

2011-11-24

Han är finurlig, Jonas Karlsson, och han har verkligen en egen ton i sitt berättande, som har funnits där ända sedan den imponerande debuten med Det andra målet. Riktigt bra noveller, skruvade, intressanta. Tycker om Karlssons språk - lite torrt och avskalat på ett sätt som tilltalar mig mycket.

2011-11-10

Riktigt bra novellsamling! Kom att tänka på PC Jersild när jag läste. Vissa av novellerna skulle säkerligen kunna filmatiseras.

Merja A

2011-10-31

Jag tycker väldigt mycket om Jonas Karlssons noveller. "Spelreglerna" motsvarade mina förväntningar den också.
Fakturan och Presenten är otroligt bra. Den förstnämnda är en långnovell, ganska skruvad om en kille som får en räkning på över fem miljoner kr av en märklig myndighet eller liknande.
Presenten var med i radions novelltävling nyligen. Då lästes den av Stina Ekblad och var så bra!

Anna Dybeck

2011-10-22

LIte småkonstiga men oroväckande bekanta existenser råkar ut för en lite skruvad vardag...i vissa fall inte så lite! En stark 3:a. Kan verka snålt men den är inte fullt så bra som framför allt den första. Jag gillar den dock och med Jonas själv som uppläsare kan den inte bli bättre!

Maria Eriksson

2011-10-08

Hur vi ser på oss själva beror på de positiva eller negativa reaktioner vi fått av andra under livets gång. Av detta utvecklar vi en självbild som kloka, slarviga, ambitiösa o.s.v. I Jonas Karlssons novellsamling handlar flera av berättelserna om när den egna självbilden och omgivningens reaktioner möts i vanliga vardagssituationer med mer eller mindre surrealistisk händelseutveckling. I ”Bröllopet” får huvudpersonen uppleva hur hon överskattat sig själv, när hon av en händelse råkar snubbla över den nya trevliga arbetskamratens blogg och får läsa beskrivningen om sig själv, som den jobbiga kollegan. Men en välplanerad hämnd ger nya erfarenheter.
Även om Jonas Karlsson mest är känd som skådespelare är Spelreglerna faktiskt den tredje novellsamling han skrivit (tidigare utgivna Det andra målet 2007 och Den perfekta vännen 2009). Den innehåller av elva noveller, vars längd varierar från 2 till 72 sidor. Berättelsernas huvudperson är, med ett undantag, en man i författarens egen ålder.
Överraskande perspektivförskjutningar som ställer våra föreställningar om livet på sin spets är komiska, men kan också ha en djupare mening. Ja, hur skulle du reagera om du, utan synbar anledning, fick en faktura på 5,7 miljoner i brevlådan? I ”Fakturan”, bokens längsta novell, får en medelålders man utan ekonomiska resurser förtvivlat kämpa mot en dunkel myndighet som vill att han ska börja betala för att han har haft ett förnöjsamt liv. Men trots att han försöker berätta om att han haft både ångest, kärlekssorger och föräldrar som dog tidigt, resulterar ansträngningen istället i att skulden mångdubblas. Språket är enkelt, ibland i
talspråksform, men formuleringarna passar perfekt in i den enkla stilen.  Här märks också att författaren är dramatiker. När jag läser ”Utgången” känns det i magen som om det är jag som har glömt replikerna och just håller på att fly från scen, innan publiken börjar bua.

(publicerad i Norran 2011-10-08)

Maria Eriksson

2011-10-08

Skruvade vardagsberättelser med Kafkainspiration. Lättläst, med hög igenkänningfaktor.